سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

March 30, 2016
22:34 چهارشنبه، 11ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76758

استراتژی هوش مصنوعی مایکروسافت فراتر از کورتاناست

مایکروسافت در جریان کنفرانس بیلد 2016 خود از استراتژی تازه اش با نام «مکالمات به عنوان یک پلتفرم» سخن گفت که در واقع به توسعه دهندگان امکان می دهد ربات های هوش مصنوعی شان را برای کورتانا توسعه دهند.
 
ایده اصلی این است که انجام فرایندهایی نظیر خرید، سفارش سرویس های مختلف، جستجوی پروازها یا حتی برنامه ریزی برای برگزاری نشست یا ملاقات به لطف کورتانا تا آنجا که امکان دارد ساده شود.
 
ساتیا نادلا مدیرعامل این شرکت اظهار داشت: این به روز رسانی به بهره برداری از قدرت زبان انسان و به کارگیری گسترده آن در محاسبات روزمره مربوط می شود. او در ادامه اعلام نمود که مایکروسافت باید نبوغ و هوش را در محصولات و سرویس های خود به کار ببرد.
 
وی خاطرنشان کرد که این پلتفرم در برگیرنده سه فاکتور مختلف است: انسان ها که در واقع این مکالمات را صورت می دهند، دستیارهای شخصی دیجیتالی نظیر کورتانا و ربات ها که اپلیکیشن های جدیدی محسوب می گردند. نادلا اظهار نمود که تمامی این سه فاکتور به طرق مختلف با هم تعامل خواهند داشت. برای مثال کورتانا نتنها به شما گوش میدهد بلکه می تواند از سوی شما با ربات ها چت کند تا پیشنهادات متن محور خود را ارائه نماید.
 
البته این قابلیت محدود به دنیای ویندوز نمی شود و آنطور که نادلا گفته: باید در مورد کاربر باشد نه یک دستگاه خاص. این در واقع همان شیوه توسعه کورتاناست. دستیار دیجیتالی ما با iOS و اندروید و البته ویندوز تعامل خواهد داشت و درون آن رشد پیدا می کند.
 
 
در جریان این دمو، لیلین رینکان، مدیر ارشد گروه اسکایپ نشان داد که کورتانا چطور قادر خواهد بود بر اساس محتوای یک مکالمه قبلی و همچنین سفرهای پیشین وی، سفری را برای او برنامه ریزی کند. این دستیار حتی دوست رینکان در منطقه ای که قرار است به آن سفر کند را پیدا کرد و امکانی را فراهم نمود که یکدیگر را در آنجا ملاقات نمایند. تمامی این فرایند تنها با استفاده از یک مکالمه ساده انجام شد.
 
نسخه بتای اسکایپ با یکپارچه سازی هوش مصنوعی از امروز در دسترس است.
 
 
مایکروسافت همچنین Bot Frame و APIهای هوش مصنوعی اش را معرفی کرد که امکان کار کردن با کورتانا، اسکایپ و دیگر سیستم های پیام رسان را برای توسعه دهندگان فراهم خواهند کرد. نادلا در همین رابطه گفت: ما می خواهیم هر توسعه دهنده ای برای کورتانا کارشناس بسازد. درواقع همه ما توسعه دهنده ها می خواهیم ربات بسازیم.
 
Saquib Sheikh توسعه دهنده نابینای مایکروسافت چندی پیش اپلیکیشنی را با استفاده از APIهای هوشمند یاد شده ساخت که به او می گویند چه اتفاقی در محیط پیرامونش رخ می دهد. این اپ می تواند سن و سال و جنسیت افراد پیرامون Saquib Sheikh را حدس بزند، اشیاء مختلف را شناسایی کند و متون را با صدای بلند بخواند. تمامی اینها فوق العاده هستند و قابلیت های کلی هوش مصنوعی را فراتر از سفارش غذا به تصویر می کشند.
 
فریم ورک و دیگر ابزارهای جدید در نظر گرفته شده برای توسعه دهنده ها از همین امروز در اختیار آنها قرار داده می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.