تلفن همراه

گوشی

April 6, 2016
10:24 چهارشنبه، 18ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76856

نقص‌هایی که آیفون SE دارد

اپل سرانجام محصول جدید خود را به بازار عرضه کرد. iPhone SE  گوشی‌ای است که بسیار شبیه به آیفون S۵ بوده اما از سخت‌افزاری به‌مراتب قدرتمندتر بهره می‌برد. برای مثال تراشه مرکزی آن با مدل A٩ جایگزین شده و دوربین اصلی آن از هشت مگاپیکسل به ١٢ مگاپیکسل ارتقا یافته است.
 
اگرچه به نظر می‌رسد شرکت اپل سعی کرده نسخه کامپکت آیفون S۶ را برای دوستداران گوشی‌های چهاراینچی تولید کند، بااین‌حال آیفون SE درحقیقت از چندین منظر نسبت به آیفون S۶ دارای نقطه‌ضعف‌هایی است.
 
گرچه آیفون SE به نمایشگر چهاراینچی با رزولوشن  ۱۱۳۶ در ۶۴۰ پیکسل تجهیز شده، اما آیفون ۶S با نمایشگر ۴,٧ اینچی به‌مراتب دارای رزولوشن و نسبت کنتراست بیشتری است که البته در ابعاد میلی‌متری زیاد به چشم نمی‌آید. ناگفته نماند این تنها تفاوت نمایشگرهای این دو نسل گوشی‌های ساخت آیفون نیست، زیرا پنل آیفون SE خلاف آیفون S۶، به قابلیت تاچ سه‌بُعدی تجهیز نشده است و این یعنی آنکه خریداران آیفون چهاراینچی نمی‌توانند با فشار بیشتر روی صفحه‌نمایش از قابلیت‌های فناوری مذکور استفاده کنند. قابلیت تاچ سه‌بُعدی یا فورس‌تاچ به کاربر این امکان را می‌دهد که در برابر میزان فشار وارده بر صفحه‌نمایش، عملکردهای متفاوتی را تنظیم کند.
 
به بیانی ساده‌تر، اگر هنگام لمس‌کردن صفحه‌نمایش دستگاه خود فشاری بیش از حد معمول وارد کنید، قابلیت‌های متفاوتی برای شما وجود خواهد داشت که در غیر آن صورت امکان دسترسی به آنها را نخواهید داشت. اپل همچنین به جای استفاده از حسگر اثر انگشت ادغام‌شده با دکمه home جدیدتر آیفون S۶ که در کسری از ثانیه گوشی را آنلاک می‌کند، در آیفون SE از همان حسگر قدیمی‌تر آیفون S۵ و ۶ استفاده کرده است. البته این حسگر کماکان سریع است اما سرعت عملکرد آن را نمی‌توان با آیفون S۶ یا گلکسی S٧ مقایسه کرد.
 
اگرچه براساس کالبدشکافی‌های صورت‌گرفته، آیفون SE در قاب پشتی میزبان سنسور ١٢مگاپیکسلی مشابه با آنچه در آیفون S۶ استفاده شده است، بااین‌حال دوربین سلفی آن همان سنسور دوربین ١,٢ مگاپیکسلی آیفون S۵ با دیافراگم f/٢.۴ است، این در حالی است که در آیفون S۶ این دوربین به پنج مگاپیکسل و گشادگی دیافراگم f/٢.٢ ارتقا داده شده بود. در حالی‌که یک دوربین سلفی ١.٢ مگاپیکسلی در سال ٢٠١۶ اصلا جذاب به نظر نمی‌رسد، بااین‌حال خوشبختانه امکان استفاده از روشنایی نمایشگر به‌عنوان فلاش سلفی همچنان حفظ شده است.
 
درحالی‌که روزبه‌روز بر حجم اپلیکیشن‌های کاربردی افزوده می‌شود و از طرفی علاقه  ثبت تصاویر سلفی در بین دارندگان گوشی‌های هوشمند بالا می‌رود، به نظر می‌رسد اپل معتقد است کاربران باید دیر یا زود به بهره‌گیری از فضای ذخیره‌سازی ابری رو آورند، زیرا آیفون چهاراینچی جدید فقط در دو نسخه ١۶ و ۶۴ گیگابایتی راهی بازار خواهد شد. درهرحال دارندگان آیفون S۶ برخورداری از نسخه ١٢٨ گیگابایتی را یک قابلیت می‌دانند که جای خالی آن در آیفون SE به‌وضوح احساس می‌شود.
 
Taptic Engine  استفاده‌شده در آیفون S۶ مانند یک موتور ویبره از آینده است. این قطعه در مقایسه با نمونه‌های رایج به کار گرفته‌شده در پرچم‌داران اندرویدی، دقیق‌تر و کم‌صداتر عمل می‌کند و روی بازخورد لمسی به صورت مستقیم تأثیر‌گذار است. هنگامی که در آیفون S۶ کاربر از فناوری تاچ سه‌بُعدی استفاده می‌کند، یک ویبره خفیف توسط Taptic Engine به منظور دریافت اطلاعات ایجاد می‌شود و شاید دلیل اصلی نبود این قطعه در آیفون چهاراینچی جدید نیز جای خالی تاچ سه‌بُعدی در آن باشد.
 
با یک فلش‌بک لازم است یادآور شویم میزان تبادل اطلاعات به فاکتورهای مختلفی نظیر پهنای باند، نوسان فرکانس، تنظیمات MIMO و میزان کیفیت مسیر بی‌سیم (wireless path) نیاز دارد. درحال‌حاضر بیشتر شبکه‌های LTE  دارای سرعت دانلود Mbps۵  تا Mbps٢۵  هستند، اما با گسترش بیشتر این شبکه و استفاده از LTE-Advanced این میزان انتقال اطلاعات می‌تواند حتی بیشتر از سرعت سرویس‌دهنده‌های خطوط پرسرعت اینترنتی (DSL) نیز شود.
 
درهرحال آیفون SE  قابلیت استفاده از شبکه LTE Advanced را برخلاف آیفون S۶ نداشته و همچنین به دلیل حذف آنتن MIMO  در آن نیز به‌مراتب امواج وای‌فای کمتری را در فواصل طولانی می‌تواند دریافت کند. با وجود اینکه احتمالا ظرفیت باتری در آیفون SE با آیفون S۵ برابر است؛ اما بهینه‌سازی‌های مربوط به مصرف کمتر چیپست و قطعات باعث شده تا آیفون SE عمر شارژ بهتری از آیفون S۵ و حتی S۶ داشته باشد. شاید محسوس‌ترین مزیت ظاهری آیفون SE نسبت به مدل S۶، نداشتن برجستگی دوربین در قاب پشتی آن باشد؛ زیرا در سال‌های اخیر کوپرتینوها به دلیل وجود همین برجستگی بارهاو‌بارها مورد تحقیر دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی همراه ازجمله شیائومی قرار گرفته‌اند. البته ناگفته نماند حذف این برجستگی بدون هزینه نبوده، زیرا ضخامت آیفون SE نسبت به S۶ کمی افزایش یافته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.