اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 9, 2016
12:21 شنبه، 21ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76894

معاون فناوری وزارت ارتباطات خبر داد: برخورد با سایت‌های ترافیک دزد/ تدوین پکیج حمایتی از محتوای بومی

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به سیاست‌های حمایتی وزارت ارتباطات برای رشد و توسعه محتوای داخلی، به برخی راهکارهای عملیاتی این موضوع اشاره و دلیل عدم حذف حق‌السهم دولت از محل درآمد اپلیکیشن‌های داخلی را نیز تشریح کرد.
 
امیرحسین دوایی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره سیاست حمایتی وزارت ارتباطات از تولید محتوای فاخر و بومی در کشور اظهار کرد: شخص دکتر واعظی بسیار پیگیر این موضوع هستند تا به این واسطه حمایت از توسعه محتوا در کشور شکل گیرد؛ در واقع با این کار دنبال نقش‌آفرینی وزارتخانه در موضوعاتی نظیر تسهیل عوارض و تنگناهای موجود بر سر توسعه محتوای داخلی هستیم.
 
وی افزود: ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌ای و نرم‌افزاری مورد نیاز تولید کنندگان محتوا و ایجاد کسب‌وکاری واحد که در آن قابلیت رشد داشته باشند از محل این حمایت‌ها شدنی است.
 
معاون فناوری وزارت ارتباطات با بیان اینکه کمیته‌ای به دستور وزیر ارتباطات برای رسیدگی به این حوزه ایجاد شده است، گفت: قرار است این کمیته، مطالعه سریع و جامعی روی انواع محتواهای تولید داخل در ابعاد نرم‌افزاری، سرویس و اگریگیتوری داشته باشد تا مشخص شود وزارتخانه در چه اموری می‌تواند کمک حال باشد.
 
وی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در برخی حوزه‌های کسب‌وکاری خاص، افرادی فعال هستند که نه ارزش افزوده‌ای ایجاد و نه محتوای اصیلی تولید می‌کنند لذا از نظر هنجارهای اجتماعی و قانونی قادر به حمایت از آنها نیستیم که چارچوب این موارد باید از کمیته استخراج شود.
 
دوایی افزود: اما از طرفی در ارتباط با محتوای اصیل و ارزش افزوده‌ای که ترافیک خوب و مناسبی را روی پهنای باند ایجاد می‌کنند که در نهایت به نفع کشور است‌، حمایت قاطعی را خواهیم داشت.
 
او با تأکید بر اینکه برخی سایت‌ها ترافیک دزد هستند و کاربران را ناخواسته و از جنس تحمیلی به سمت خود می‌کشانند که در نهایت هیچ محتوایی برای عرضه ندارند، تصریح کرد: متولیان این سایت‌ها و ابزارها پهنای باندی را اشغال می‌کنند که در نهایت ترافیک‌شان هیچ ارزشی ندارد که باز هم در قالب چارچوب‌های استخراجی با آنها برخورد خواهیم کرد.
 
دوایی درباره اینکه پکیج حمایتی به شکل مشخص شامل چه مواردی می‌شود؟، گفت: این پکیج قطعا باید در ارتباط با ساختارهای قانونی برای نظارت بر فعالیت تولید کنندگان محتوا در داخل کشور باشد و از سویی مواردی مانند دیتاسنتر و پهنای باند را که مورد نیاز تولید کنندگان محتواست مورد خطاب قرار دهد و تسهیلاتی در این زمینه‌ها داشته باشد.
 
وی ابراز کرد: ان‌شاءالله زمانیکه نتیجه این تصمیمات در کمیته مذکور حاصل و به هر کدام از دستگاه‌های ذی‌ربط وزارتخانه ابلاغ شود، هر کدام از بخش‌ها سعی خواهند کرد تا سهم خود را پیاده کنند و از قِبل آن رشد محتوای بومی حاصل شود.
 
معاون فناوری وزارت ارتباطات در پاسخ به این سوال که زمانی براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قرار بود که دولت حق‌السهمی از محل درآمدهای اپلیکیشن‌های بومی دریافت نکند اما بنا بر اظهارات اپراتورهای موبایل این کار که می‌توانست بر رونق تولید محتوا و اپلیکیشن‌های داخلی بیفزاید همچنان اجرا نمی‌شود، چرا دولت حاضر نشده تا از محل درآمدهای اپ‌های داخلی پولی دریافت نکند؟ گفت: در جریان این موضوع نیستم که رد حال حاضر حق‌السهمی دریافت می‌شود یا خیر؛ قطعا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای رسیدگی به همین امور تشکیل شده و اگر به این نتیجه برسد که با حذف حق‌السهم دولت به تولید داخلی کمک می‌کند، قطعا این کار را انجام خواهد داد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.