اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

April 21, 2016
14:34 پنجشنبه، 2ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77081

جایگاه جهانی پرتال مشتریان

تعامل مناسب با مشتریان و جلب رضایت آنها دغدغه‌ی هر سازمانی است. قرار گرفتن «مدیریت ارتباط با مشتریان » به عنوان پرکاربردترین و رایج ترین راهکار مدیریتی، در مطالعه دو سالانه Bain & Company ، در سال ۲۰۱۴، اهمیت این موضوع را در کسب و حفظ مزیت رقابتی سازمان ها نشان می دهد[۱]. 
 
نحوه تعامل و ارتباط با مشتریان، در سال‌‌های اخیر، تحت تأثیر توسعه روزافزون فناوری‌‌های اطلاعاتی به‌شکلی بنیادین متحول شده است. خدمات پس از فروش و پشتیبانی نیز از این تغییرات بی‌بهره نبوده‌‌اند. کانال‌‌های ارائه خدمات به مشتریان که در گذشته محدود به ارتباطات حضوری و تلفن بودند، امروزه به شکل آنلاین در بستر اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و موبایل درآمده است. اکنون به سختی می‌توان متصور شد که تعامل با مشتریان محدود به یک کانال باشد.  (تصویر شماره ۱)
 
 
تصویر ۱ – تحول کانال‌های ارائه خدمات پشتیبانی؛ براساس  (PricewaterhouseCoopers-۲۰۱۳)
 
براین اساس، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات نیز استراتژی‌های ارتباط با مشتریان خود را مبتنی بر تعدد کانال طراحی کرده‌‌اند. این تغییر رویکرد مزایای متعددی برای مشتریان به همراه داشته است:
 
سرعت بخشیدن به یافتن اطلاعات مورد نیاز
عدم انتظار برای برقراری ارتباط و پاسخگویی کارشناس پشتیبانی
کاهش هزینه‌های متقابل ارتباطی برای مشتریان و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات
در اختیار داشتن اطلاعات بدون محدودیت زمانی و مکانی
در اختیار داشتن تاریخچه ارتباطی با شرکت ارائه دهنده خدمات 
توانمندسازی کارکنان مشتریان 
شخصی‌سازی محتوا و اطلاعات برای مشتریان
 
در حال حاضر کمتر از ۵۰ درصد خدمات مورد نیاز مشتریان از کانال‌‌های سنتی مانند تلفن ارائه می‌‌شود و بیش از ۵۰ درصد این درخواست‌ها، از طریق پرتال، صفحات وب یا ایمیل اعلام می‌‌شوند[۲]. گزارش بهینه‌‌کاوی انستیتو سرویس دسک  نیز نشان می‌‌دهد در ۵ سال گذشته، بیش از ۹۰% مشتریان جامعه مورد مطالعه از صنایع مختلف، کانال ایمیل و صفحات وب در قالب پرتال‌های مشتریان را برای دریافت خدمت برگزیده‌‌اند [۳]. برخی شرکت‌‌های مطرح نرم‌‌افزاری در دنیا، استفاده از پرتال و صفحات وب را تنها کانال رایج ارائه خدمت به مشتریان می‌‌دانند. به عنوان مثال شرکت SAP، به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌‌های ارائه‌‌دهنده راهکارهای نرم افزاری در دنیا، پرتال مشتریان را به عنوان تنها کانال رایج در اعلام درخواست پشتیبانی تلقی می‌‌کند و براساس اضطرار مشتری و میزان تحت تاثیر قرار گرفتن کسب و کار او، پاسخگویی به درخواست مشتری اولویت‌‌بندی می‌‌کند [۴]. 
 
شکل ۲، رضایت مشتریان در استفاده و پاسخگویی از کانال‌‌های جدید را نشان می‌‌دهد. این در حالی است که برخی مطالعات نشان می‌‌دهند در چند سال اخیر، نرخ رضایت مشتری در استفاده از کانال‌های جدید بیشتر از کانال‌های سنتی نیز بوده است [۵].
 
 
تصویر ۲- رضایت مشتریان از کانال‌های نوین ارتباطی؛ براساس گزارش (Zendesk-۲۰۱۳) 
 
بر اساس پیش‌بینی‌های شرکت تحقیقات بازار تکنولوژیک Forrester، در سال ۲۰۱۶ ارتباطات با مشتریان به صورت کاملاً شخصی شده در خواهد آمد و این نوع خدمات از طریق صفحات وب و پرتال مشتریان برای آنان به سهولت فراهم می‌آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.