فناوری اطلاعات

May 5, 2016
20:51 پنجشنبه، 16ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77303

معاون وزیر ارتباطات: بازار فناوری اطلاعات در برنامه ششم به ۹۰ هزار میلیارد می رسد

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طبق برآوردها ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور، تا پایان برنامه ششم به ۹۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.
مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست نقش نوآوری و خلاقیت در اقتصاد مقاومتی، گفت: هم اکنون در اقتصاد دیجیتال سهم ارتباطات ۶۰ درصد و سهم فناوری اطلاعات ۴۰ درصد است که در آینده نزدیک سهم ارتباطات به کمتر از ۲۰ درصد و سهم فناوری اطلاعات به ۸۰ درصد خواهد رسید.
 
وی به ضرورت‌های اقتصاد ICT در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: باید، افزایش سهم کشور در اقتصاد دیجیتال را بررسی کنیم و همچنین به این موضوع توجه کنیم که اقتصاد ما چه سهمی در اقتصاد ICT در دنیا دارد.
 
معاون حقوقی امور دولت، مجلس و امور استان های وزارت ارتباطات افزود: لازمه این هدف این است که بتوانیم خلق شرکت کنیم و فضای کسب و کار را توسعه دهیم.
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری تاکید جدی در این حوزه داشته اند. اینکه بتوانیم تولید خدمات و محتوا کارامد منطبق با فرهنگ اسلامی و ایرانی باشد و رئیس جمهور تاکید کردند که باید زمینه برای حضور کسب و کارهای دانش بنیان فراهم شود.
 
براری ادامه داد: در سال ۲۰۱۲ سهم اقتصاد ICT در دنیا ۲۶۵۰ میلیارد یورو بوده است و در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۳۵۰۰ میلیارد یورو رسید و پیش بینی می شود این عدد در سال ۲۰۲۰ به ۵۰۰۰ میلیارد یورو برسد. در این اقتصاد سهم ارتباطات ۶۰ درصد و سهم فناوری اطلاعات ۴۰ درصد است.
 
وی ادامه داد: در آینده نزدیک سهم ارتباطات به کمتر از ۲۰ درصد خواهد رسید و سهم فناوری اطلاعات به ۸۰ درصد خواهد رسید، اتفاقی که برای کشور ما یک فرصت خواهد بود.
 
معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: ایران یک درصد جمعیت جهان را دارد و می تواند یک درصد این بازار را در اختیار داشته باشد یعنی سهم ۳۵ میلیارد یورویی از این بازار داشته باشد.
 
براری با اشاره به افزایش سهم ایران از بازار ICT گفت: در چند سال اخیر با وجود شرایط رکود بازار ایران از ۲۱ هزار میلیارد تومان به ۳۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. پیش بینی می شود که بر اساس برنامه ششم توسعه این رقم به ۹۰ هزار میلیارد تومان برسد.
 
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: تلاش ما این است که سهم بیشتری از بازارICT داشته باشیم. از طرف دیگر باید در زمینه تولید محتوا سرمایه گذاری کلان اتفاق بیفتد، چرا که عمده این بازار تولید محتواست. از جمله اتفاقات مثبت در این زمینه این بوده است که سهم خدمات ارزش افزوده موبایل از ۷۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسیده است.
 
قانون معافیت مالیاتی ۱۵ ساله واحدهای دانش بنیان اجرا نمی شود
 
در این نشست فریدون قاسم زاده استاد دانشگاه شریف و مدیرعامل یک شرکت اینترنتی با اشاره به سهم ۹۰ درصدی ICT در رشد تولید ناخالص داخلی کشورها، عنوان کرد: نیروی انسانی مستعد و محیط کسب و کار مناسب لازمه های اولیه ورود به اقتصاد دیجیتال است.
 
وی گفت: خوشبختانه ایران از نظر ترکیب سنی و جنسیتی وضعیت مطلوبی دارد، چرا که درحال حاضر ۴۰ درصد جمعیت ایران بین ۲۰ تا ۴۰ سال هستند که بهترین سن برای ورود به کسب و کارهای دانش بنیان نیز همین سن است.
 
طبق گفته قاسم زاده بنگاه های دانش بنیان طبق قانون ۱۵سال معافیت مالیاتی دارند ولی متاسفانه این قانون تاکنون اجرایی نشده و دولت ها از میلیاردها تومان ثروت که می توانستند، با اجرایی کردن این قانون به دست آورند، محروم شده اند.
 
این مدیرعامل شرکت اینترنتی با اشاره به عامل دیگر توانمندساز کسب‌ و کارهای دیجیتالی، گفت: دولت در این زمینه اقدامات قابل تقدیری انجام داده و پهنای باند را به نسبت اوایل روی کارآمدن تا هشت برابر توسعه داده است. برنامه ششم توسعه به دنبال برقراری دسترسی ۲۰ مگابیت بر ثانیه برای مشترک نهایی است.
 
وی با تأکید بر اینکه ADSL و وایمکس به دوره بلوغ خود رسیده‌اند، ابراز کرد: در حال حاضر ۴۰ میلیون گوشی هوشمند وجود دارد که دسترسی به پهنای باند را برای مردم تسهیل کرده است.
 
پاسخ به نگرانی ها درباره تاثیر فناوری بر امنیت کشور
 
موسویان، رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال نیز در این نشست به برخی نگرانی ها در مورد امنیت در کشور که ممکن است تحت تاثیر پیشرفت تکنولوژی به خطر قرار گیرد اشاره کرد و گفت: چه ما بخواهیم و چه نخواهیم استراتژی دنیا به دسترسی اطلاعات معطوف است.
 
وی ادامه داد: شفافیت ذات فناوری اطلاعات بوده و مقابله با عوامل ذاتی غیرممکن است، باید در مسئله حفظ امنیت راهکارهای دیگری در نظر بگیریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.