فناوری اطلاعات

May 8, 2016
21:52 یکشنبه، 19ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77342

تشریح زیرساخت‌های نرم افزاری خط و زبان فارسی در نشست جامعه اطلاعاتی 2016 ژنو

توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال و سرویس ایمیل چاپار توسط حمید شهریاری در نشست جامعه اطلاعاتی 2016 ژنو تشریح شد.
حمید شهریاری، رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور ضمن حضور در نشست جامعه اطلاعاتی  ۲۰۱۶ که از دوم تا ششم ماه می جاری (۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۵) در شهر ژنو سوئیس برگزار شد، در کارگاه مربوط به ارائه برنامه‌ها و دستاوردهای ایران در حوزه جامعه اطلاعاتی، مطالب خود را در دو محور توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال و سرویس ایمیل چاپار ارائه کرد.
 
شهریاری توسعه زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای خط و زبان فارسی در محیط دیجیتال را شامل منابع زبانی، توسعه ویرایشگر متن و سیستم تشخیص تقلب در زبان فارسی دانست و به تشریح پروژه های انجام شده در هر یک از بخش‌ها پرداخت.
 
به گفته وی منابع زبانی مانند پیکره‌ها و واژگان‌ها، از مهمترین مبانی ارتقای نقاط قوت خط و زبان در محیط دیجیتال هستند و در این خصوص پروژهایی نظیر پیکره موازی دوزبانه شامل دو میلیون جمله فارسی-انگلیسی، درخت بانک زبان فارسی، گنجواژه فارسی، دادگان، فرهنگ ظرفیت فعل تولید شده‌اند که برای تحلیل متون در سطوح مختلف زبانی دارای کاربرد هستند و در وبگاه www.dadegan.ir قابل دسترسی هستند.
 
وی در حوزه توسعه ویرایشگر متن به خطایاب فارسی(ویراستیار)  www.virastyar.irاشاره کرد که به صورت افزونه در ماکروسافت‌ورد، پردازشهایی از قبیل استانداردسازی کارکترها، تصحیح نشانه‌گذاری، سره‌سازی واژه‌ها و پیشنهاد واژه های فارسی معادل، تبدیل تاریخ شمسی-میلادی و تبدیل اعداد را انجام می‌دهد.
 
رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در ادامه به معرفی سیستم تشخیص تقلب و مشابه ‌یاب در زبان فارسی تحت عنوان سمیم، ww.samimnoor.com پرداخت که به نشر متون علمی اصیل و غیرکپی کمک کرده و مجموعه عظیمی از متون علمی فارسی شامل بیش از 15 هزار عنوان کتاب،400 هزار مقاله و20 هزار پایان‌نامه را پشتیبانی می‌کند.
 
شهریاری در ارائه دوم خود، راه‌اندازی پست الکترونیک چاپار در ایران را مربوط به سال 1388 دانست که ارایه سرویس عمومی آن در سال 1390 با هدف اولیه ارایه سرویس عمومی ایمیل به مردم و گسترش و توسعه این دانش در ایران آغاز  شد و در حال حاضر چاپار به 1.5 میلیون کاربر در حال ارایه سرویس است.
 
وی در پایان ارایه سرویس عمومی ایمیل به کاربران کشورهای فارسی زبان منطقه، استفاده از شبکه انتقال محتوا و مراکز داده گسترده در کشورهای منطقه، افزایش تعداد کاربران به 100 میلیون کاربر تا 10 سال آینده و رقابت با سرویس‌های عمومی و فعال در دنیا برای ارایه سرویس‌های ارزش افزوده را از جمله رویکردهای آینده سرویس پست الکترونیک چاپار عنوان کرد.
 
گفتنی است طی روزهای برگزاری نشست ژنو، مدیران ارشد حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی و علمی کشورمان با شرکت در نشست‌های تخصصی، با دیدگاه سایر کشورهای حاضر در حوزه‌ جامعه‌ اطلاعاتی آشنا شده و با آنان به تبادل نظر پرداختند.
 
بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه سیاست‌گذاران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال در قالب نشست 2016 جامعه‌ اطلاعاتی در شهر ژنو سوئیس برگزار شد و در آن سیاست رسمی کشورها در قبال جامعه اطلاعاتی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.