فناوری اطلاعات

May 9, 2016
11:31 دوشنبه، 20ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77350

گزارش حضور ایران در نشست جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۶ ژنو

«فروم جامعه اطلاعاتی ۲۰۱۶» از دوم تا ششم ماه می جاری (۱۳ تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۵) در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است.
 
مراسم افتتاح رسمی «فروم جامعه اطلاعاتی 2016» که از دوم ماه می سال جاری آغاز بکار کرد و تا ششم ماه می ادامه پیدا می‌کند، 14 اردیبهشت ماه با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف در حوزه‌ ICT آغاز شد.
 
در این مراسم که سیاست رسمی جامعه جهانی در قبال جامعه اطلاعاتی مطرح شد، هیات عالی رتبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به ریاست دکتر محمود واعظی حضوری فعال و موثر داشتند.
 
طی روزهای برگزاری نشست ژنو، مدیران ارشد حوزه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی و علمی کشورمان با شرکت در نشست‌های تخصصی، با دیدگاه سایر کشورهای حاضر در حوزه‌ جامعه‌ اطلاعاتی آشنا شده و با آنان به تبادل نظر می‌پردازند.
 
بزرگترین گردهمایی جهانی سالیانه سیاست‌گذاران حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات امسال در قالب نشست 2016 جامعه‌ اطلاعاتی در شهر ژنو سوئیس در حال برگزاری است که در آن سیاست رسمی کشورها در قبال جامعه اطلاعاتی مطرح و مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
 
تا کنون چندین اجلاس‌های جهانی در سطح سران کشورها درباره جامعه اطلاعاتی تشکیل شده که نخستین آنها در سال 2003 در سوئیس و دومین اجلاس هم در سال 2005 در تونس برگزار شد و پس از طی دوره‌10 ساله نخست، در دسامبر 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل تحت عنوان اجلاس 2015 نیویورک، اجرای خطوط عمل 11 گانه برای یک دوره‌ی ۱۵ ساله دیگر تا سال ۲۰۲۵ میلادی تمدید شد.
 
اولین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی از 10 تا 12 دسامبر 2003 در ژنو برگزار شد که طی آن سند «اعلامیه اصول، ایجاد و ساخت جامعه‌ اطلاعاتی، چالش‌‌های جهانی هزاره جدید» در 67 ماده و سند «طرح اقدام» در 29 ماده و با یازده خط عمل تنظیم و به تصویب سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس رسید.
 
اجلاس دوم سران جهان درباره جامعه اطلاعاتی در 16 تا 18 نوامبر 2005 در تونس برگزار شد که در اجلاس دوم سند «تعهد تونس» با 40 ماده و سند «دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی» با 122 ماده و یازده خط عمل تهیه شد.
 
دستور جلسه تونس برای جامعه اطلاعاتی دارای یک مقدمه و سه بخش بود، که از مکانیزم‌های مالی برای مواجهه با چالش‌های ICT در توسعه (بندهای تا 28)، حاکمیت اینترنت (بندهای 29 تا 82) و اجرا و تعقیب سندها (بندهای 83 تا 122) به عنوان این سه بخش عمده نام برد.
 
در همین حال، دکتر یونس شکرخواه، درباره نحوه تداوم وسیس پس از اجلاس تونس، یادآور می‌شود: وسیس از سال 2013 به بعد تحت عنوان «رویدادهای سطح بالای وسیس+10» دنبال شد که شامل یک نشست مشورتی و پنج نشست فیزیکی بود، به طوری که مرحله اول این رویداد سطح بالا در جولای 2013 با مشورت‌های باز آغاز شد و مرحله دوم در روزهای 7 و 8 اکتبر 2013 در قالب نخستین نشست فیزیکی برگزار شد.
 
پس از طی دوره 10 ساله نخست، در دسامبر 2015 در مجمع عمومی سازمان ملل تحت عنوان اجلاس 2015 نیویورک، اجرای خطوط عمل 11 گانه برای یک دوره ‌10 ساله دیگر تا سال 2025 میلادی تمدید شد.
 
سال گذشته «فروم 2015 وسیس» از 25 تا 29 ماه می 2015 تحت عنوان «نوآوری با یکدیگر، قادرسازی تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاع‌رسان برای توسعه پایدار» هم در ژنو سوئیس برگزار شد.
 
این مجمع بزرگترین گردهمایی پیشروان حوزه ICT به منظور رشد و توسعه جوامع جهانی است که توسط ITU، یونسکو، UNDP و UNCTAD برگزار می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.