فناوری اطلاعات

رسانه‌های اجتماعی سودآورترین راه برای فروش آنلاین

منبع: دیجی کالا
شاید رسانه‌های اجتماعی هنوز سهم کوچکی در تجارت آنلاین دارند اما تاثیر آنها را نمی‌توان کتمان کرد. خرده‌فروشی از طریق رسانه‌های اجتماعی با سرعتی بیش از فعالیت‌های دیگر شبکه‌های آنلاین رو به رشد است.
 
 
وبسایت اینترنت ریتیلر (Internet Retailer)، که در حیطه‌ی تجارت الکترونیک فعالیت می‌کند، لیستی فراهم کرده که شامل 500 فروشنده‌ای است که از طریق شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک و اینستاگرام خرده فروشی کرده و در سال 2014، 3.3 میلیارد دلار کسب درآمد کرده‌اند؛ این مبلغ نسبت به سال 2013 بیشتر از 26 درصد رشد داشته است. حتی از رشد 16 درصدی بازار تجارت الکترونیک آمریکا در همان بازه‌ی زمانی هم بیشتر بوده است.
 
کارکنان وبسایت (Business Insider) نقش شبکه‌های اجتماعی را در خرده‌فروشی‌های آنلاین تحلیل و بررسی کرده است. آیا مردم مستقیما  با استفاده از دکمه‌ی “خرید” (Buy) در پست‌های شبکه‌های اجتماعی خرید می‌کنند یا از طریق وب‌سایت‌ها و برنامه‌های منحصر به فروشنده خرید را انجام می‌دهند. در این گزارش، تاثیر شبکه‌های اجتماعی را با بررسی معیارهایی مثل نرخ مکالمات، ارزش سفارش میانگین و سودی که از به اشتراک‌گذاری، لایک‌ها و توییت موارد به دست ‌می‌آید، ارزیابی می‌شوند.
 
نتاج این بررسی‌ها به صورت زیر خلاصه شده است:
 
شبکه‌های اجتماعی بیشتر از همه‌ی سرویس‌های آنلاین دیگر در رشد تجارت الکترونیک موثر بوده‌اند. سهم شبکه‌های اجتماعی در بازه‌ی زمانی سال 2014 تا 2015، با رشد 200 درصدی روبه‌رو بوده است.
 
برای حفظ موقعیت در شبکه‌های اجتماعی، خرده‌فروش‌ها باید به گوشی بیشتر توجه کنند؛ چرا که کاربران شبکه‌های اجتماعی هنگامی که با موبایل کار می‌کنند 35 درصد کمتر از زمانی که پشت دسکتاپ کامپیوتر هستند، تمایل به اشتراک‌گذاری یک محصول دارند.
 
 
فیسبوک هم‌چنان به عنوان مهم‌ترین پلتفرم در امر تجارت در شبکه‌های اجتماعی شناخته شده است. فیسبوک 50 درصد موارد مرجع خرید آنلاین بوده و خرده‌فروشان 64 درصد سود درآمد از تجارت شبکه های اجتماعی خود را مدیون آن هستند.
 
پینترست (Pinterest) هم با وجود تعداد کاربر خیلی کمتر از فیسبوک، یک وزنه‌ی قوی در امر تجارت آنلاین است. با وجود این که مخاطبان این پلتفرم 6.5 برابر کمتر از توییتر هستند، 16 درصد درآمد از شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده است. حالا با وجود گزینه‌ی خرید در پست‌های خرده‌فروشان، ممکن است پینترست حتی مرجعی قوی‌تر از پیش و به یک موتور درآمدزایی برای برندها تبدیل شود.
 
توییتر در تجارت شبکه‌های اجتماعی دیگر مثل سابق حرفی برای گفتن ندارد. با وجود چنین رقبایی، شاید بتواند تنها در میان بازاریابان  رویدادهای ورزشی نقشی ایفا کند. اخیرا، تیم‌های لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) و همین‌طور لیگ بسکتبال آمریکا (NBA) برای فروش بلیط از توییر استفاده کردند.
 
اینستاگرام فعالیت‌ قابل‌توجهی در راستای فروش ندارد. اما شرکت‌های فروشنده‌ی محصولات لوکس و تجملی برای تبلیغ برند خود در این پلتفرم اعمال نفوذ کرده‌اند. دکمه‌ی “خرید” در بعضی پست‌ها ممکن است باعث شود این برنامه در این زمینه فعال‌تر عمل کند.
 
اگر فروشنده‌ی باهوشی باشید با همین گزارش کوتاه دستی به سر و گوش تجارت خود کشیده و پیش از این‌که دیر شود، کسب و کار خود را به شبکه‌های اجتماعی گسترش می‌دهید. وقت این رسیده که با تجارت الکترونیک همراه شده و سود درآمد خود را افزایش می‌دهید.

​​