اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

May 15, 2016
11:33 یکشنبه، 26ام اردیبهشتماه 1395
کد خبر: 77506

قرارداد 1/2 میلیون دلاری واردات اینترنت “افغانستان” از ایران

سخنگوی وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان گفت: قرارداد واردات 10 گیگابایت اینترنت با جمهوری اسلامی ایران به ازای هر سال یک میلیون و 260 هزار دلار منعقد شده و ما منتظر دریافت توافق نامه جانبی این قرارداد برای تضمین سطح خدمات و باثبات بودن حجم آن هنگام بهره برداری هستیم.
قرارداد 1/2 میلیون دلاری واردات اینترنت  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری میزان، "یاسین صمیم" افزود که قرار بوده است توافق نامه جانبی این قرارداد ازسوی تهران تنظیم و به کابل ارسال شود که تاکنون به دست ما نرسیده است و ما همچنان منتظر دریافت آن هستیم. 
 
وی درعین حال گفت که شرکت زیرساخت مخابرات ایران و شرکت "فغان تلکام" افغانستان، سرگرم کارهای فنی انتقال این حجم اینترنت به افغانستان و بهینه سازی سیستم ها و همخوان سازی آن هستند و قرار شده است تا ایران تجهیزاتی را که ظرفیت مدیریت 100 گیگابایت اینترنت را دارد، به طور رایگان در اختیار افغانستان قرار دهد تا در استان هرات نصب شود. 
 
استان هرات در غرب افغانستان همجوار با مرز ایران است. قرار است اینترنت از ایران وارد استان هرات افغانستان شود و از آنجا از طریق فیبرنوری به استان های قندهار، کابل، مزارشریف و ننگرهار انتقال یابد. 
 
"صمیم" گفت که در افغانستان، شبکه "فیبر نوری" بصورت حلقوی یا کره ای در استان های مختلف تکمیل شده و پس از آن که توافق نامه جانبی این قرارداد به تائید دو کشور رسید و همسان سازی سیستم اینترنت ایران با افغانستان پایان یافت، این حجم اینترنت به این فیبر نوری وصل خواهد شد و در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. 
 
سخنگوی وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان افزود که انتظار می رود حداکثر تا یک ماه آینده، کارهای فنی مربوط به انتقال اینترنت ایران به افغانستان پایان یابد و ما بتوانیم از اینترنت وارداتی جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم و با بهره برداری از آن، سرعت اینترنت در مناطق مختلف افغانستان افزایش خواهد یافت و قیمت آن نیز اندکی کاهش می یابد. 
 
وی گفت که بهای اینترنت خریداری شده از ایران در مقایسه با اینترنت وارداتی از پاکستان ارزان تر است و برای ما مقرون به صرفه خواهد بود و پیش بینی می شود کیفیت آن نیز بهتر باشد. 
 
افغانستان درحال حاضر به ازای خرید حجم 10 گیگابایت اینترنت از پاکستان ماهیانه 250 هزار دلار می پردازد. کابل با خرید این حجم اینترنت از تهران قصد دارد قرارداد خرید اینترنت با پاکستان را لغو کند. 
 
روابط افغانستان و پاکستان بعد از برکناری طالبان از حکومت در سال 2005 تاکنون دارای فراز و فرودهای متعدد بوده و "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان به تازگی گفته است که تحت فشار مردم برای طرح شکایت کابل از اسلام اباد در سازمان ملل متحد است. 
 
رئیس جمهوری افغانستان پیشتر نیز از پاکستان به عنوان "لانه تروریست هایی که مردم بی گناه را می کشند" و کشوری که پیام جنگ از آن کشور به افغانستان فرستاده می شود، یاد کرده بود. 
افغانستان همچنین 20 گیگابایت اینترنت از قزاقستان وارد می کند که 10 گیگابایت آن از طریق ترکمنستان و 10 گیگابایت دیگر از مسیر ازبکستان وارد می شود. 
 
اینترنت خریداری شده از قزاقستان به ازای هر 10 گیگابایت، 135 هزار دلار است و قرقیزستان نیز اعلام آمادگی کرده است تا اینترنت را با همین قیمت در اختیار افغانستان قرار دهد. 
 
پیشتر سخنگوی وزارت مخابرات و فناوری اطلاعات افغانستان به خبرنگار ایرنا در کابل گفته بود که قرارداد خرید اینترنت از ازبکستان به ازای هر 10 گیگابایت در ماه 75 هزار دلار درحال نهایی شدن است که درصورت امضای این قرارداد علاوه بر افزایش کیفیت اینترنت در داخل کشور، ارزانترین قیمت در مقایسه با خرید اینترنت از سایر کشورهای منطقه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.