اپراتورها

تلفن همراه

May 23, 2016
12:42 دوشنبه، 3ام خردادماه 1395
کد خبر: 77650

دُرسای همراه اول مورد تأیید دولت قرار گرفت

محمود واعظی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های دولت حمایت از طرح‌هایی است که به فضای امن و سالم در خانواده‌ها کمک می‌کند، گفت: سیم‌کارت کودک و نوجوان همراه اول طرحی است که از حریم خانواده در مقابل خطرات فضای مجازی محافظت می‌کند.
 
دی ماه دو سال گذشته وزارت ارتباطات برای صیانت از کودکان و نوجوانان در برابر خدمات نسل‌های سوم و بالاتر تلفن همراه (3G و 4G)، اپراتورها را مکلف به ارائه سیم‌کارت‌های کودک و نوجوان کرد.
 
در این راستا کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به منظور بهره‌مندی مفید و پرهیز از مخاطرات احتمالی حوزه خدمات باند پهن بر مبنای نیازهای ملی و فرهنگی و با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با تأکید ویژه بر استحکام، دوام و تعادل خانواده‌ها و به‌خصوص مراقبت از کودکان و نوجوانان ضوابطی را هم تصویب کرد.
 
بعد از این مصوبه، همراه اول زیست بوم دُرسا مکمل از واژه‌های "دانایی، رشد، سرگرمی و ارتباط" را معرفی کرد که به شکل کلی در گزارش " تمام نکاتی که همراه‌ اولی‌ها باید درباره دُرسا بدانند" به آن پرداختیم اما باز هم مروری بر این زیست بوم خواهیم داشت.
 
زیست بوم مجازی درسای اپراتور اول موبایل کشور با ارائه محتوای مفید و جذاب در حوزه‌های مختلف از قبیل آموزش، تفریح و سرگرمی و سلامت، شرایط استفاده از فضای مجازی سالم را برای کودک و نوجوان مهیا می‌سازد.
 
این زیست بوم مختص رده‌های سنی 3 تا 18 سال است و با ارائه محتوای مفید و جذاب در حوزه‌های مختلف از قبیل آموزش، تفریح و سرگرمی و سلامت، شرایط استفاده از فضای مجازی سالم را برای کودک و نوجوان مهیا می‌سازد.
 
علاوه بر آن والدین می‌توانند بر رفتار فرزندان خود در حوزه‌های ارتباطی اعم از اینترنت، تماس‌های صوتی و پیامک‌ها نظارت داشته باشند و در صورت لزوم محدودیت‌هایی اعمال نمایند. در سبد محصولات درسا نرم‌افزارها و خدمات متنوعی نظیر درسابازار، درساگرد، درسابان و سایر نرم‌افزارها و خدمات مختص کودکان و نوجوانان و همچنین والدین آنها قرار دارد.
 
درسابان نرم‌افزاری برای نظارت است که با آن امکان استفاده سالم و امن از فضای مجازی برای کودک و نوجوان در محیط مطلوب والدین مهیا می‌شود. این نرم‌افزار که با هدف استفاده فرزندان از فضای پاک مجازی ارائه شده، ضمن نظارت روی برنامه‌های نصب شده گوشی فرزندان، امکان مدیریت و زمانبندی دسترسی فرزندان به سایت‌ها یا برنامه‌های خاص را به والدین می‌دهد.
 
والدین از طریق این اپلیکیشن می‌توانند از تماس‌ها و پیامک‌های ارسالی و دریافتی به تفکیک مخاطب، گزارش بگیرند و لیست سفید و سیاه برای برقراری تماس و مکالمه فرزندانشان تعیین کنند. این نرم‌افزار می‌باید در دو نسخه والد و فرزند بر روی گوشی موبایل والدین و فرزندشان نصب گردد.
 
درساگرد یک سامانه پیشنهادی هوشمند است که با ارائه لیست سایت‌های مجاز و پاک در حوزه‌های مختلف، در رفع نیازهای فضای مجازی فرزندان این مرز و بوم فعالیت دارد.
 
درسا بازار برای انتشار برنامک‌های دستگاه‌های هوشمند (موبایل‌ها و تبلت‌ها) است که هم به لحاظ محتوایی و هم کیفیت تولید به شکل تخصصی در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کند. این بازار به انتشار برنامک‌های تخصصی حوزه کودک و نوجوان در گروه‌های مختلف از قبیل سرگرمی، بازی، آموزشی و … می‌پردازد با این توضیح که تولیدکنندگان برنامک در حوزه کودک و نوجوان می‌توانند برنامک‌های خود را طبق استانداردهای این بازار تولید نموده و در این بازار تخصصی انتشار دهند.
 
والدین نیز می‌توانند برنامک‌های مورد نیاز فرزندان خود را با خاطری  آسوده از این بازار که برنامک‌های آن هم به لحاظ محتوایی کنترل شده‌اند و هم به لحاظ کیفیت تولید عاری از هرگونه بد افزار هستند، را دانلود نمایند.
 
اکنون محمود واعظی –وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با گذشت حدود یک سال از فعالیت رسمی درسا، در شبکه اجتماعی خود یکی از سیاست‌های دولت را حمایت از تأمین‌کنندگان محتوا و خدمات فضای مجازی، تلفن همراه و طرح‌هایی که به فضای امن و سالم در خانواده‌ها کمک می‌کند، مطرح کرده است.
 
وزیر ارتباطات همچنین گفته است که سیم‌کارت کودک و نوجوان همراه اول طرحی است که از حریم خانواده در مقابل خطرات فضای مجازی محافظت می‌کند و امکان نظارت والدین بر فرزندان را فراهم می‌سازد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.