تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

June 1, 2016
15:45 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1395
کد خبر: 77778

هدایت مسافران با کمربند جهت‌یاب هوشمند

یک شرکت آلمانی دست به ساخت یک کمربند جهت‏یاب زده که به کاربران اجازه می‏دهد بدون نیاز به ابزارهای لمسی و به صورت دست آزاد به بازدید از شهرها بپردازند.
 
کمربند شرکت «feelSpace» بر رو یا زیر لباس پوشیده شده و با مرتعش کردن کمر فرد به‌وسیله مجموعه‏ای از عملگرهای داخلی به وی در جهت‏یابی کمک می‏کند. در حال حاضر برنامه‏های ناوبری زیادی برای کمک به جهت‏یابی در مکان‏های ناآشنا وجود دارد، اما برای استفاده از آنها باید به‌طور دوره‏ای تلفن همراه را بررسی کرد که هر دو دست را مشغول می‏کند. اگرچه ساعت‏های هوشمند تا حدی به حل این مشکل پرداخته‌اند اما کمربند «feelSpace» به‌صورت کامل نیاز به استفاده از دست را حذف کرده است.
 
این کمربند از یک پروژه تحقیقاتی به‌دست آمده که در سال 2005 در دانشگاه اوسنابروک آغاز شده بود. در این تحقیق به بررسی این امر پرداخته شد که آیا شرکت‏کنندگان می‏توانستند جهت شمال را احساس کنند یا خیر و با این هدف، آنها را به کمربندهایی مجهز کردند که جهت شمال را با ارتعاش به سمت آن نشان می‏داد. در نسخه تجاری این کمربند، کاربران می‏توانند آن را در حالت قطب‏نما استفاده کنند که جهت شمال را به آنها نشان می‏دهد. نیازی به همراه کردن این کمربند با یک تلفن هوشمند برای کاربردی ساختن آن نیست. کاربران برای استفاده از حالت کاربردی‏تر روتین این کمربند می‏توانند مقصد خود را روی یک برنامه iOS یا اندروید نمایش دهند.
 
این کمربند که به فناوری بلوتوث مجهز است، اطلاعات را از تلفن هوشمند دریافت کرده و مسیر را با لرزاندن بخش‌های جلویی یا چپ و راست نمایش می‏دهد. یک الگوی ارتعاشی خاص به کاربر در مورد رسیدن به مقصدشان اطلاع‏رسانی می‏کند که این ویژگی به‌ویژه برای کاربران دچار مشکل بینایی مفید است. حالت دیگر ارائه شده در این کمربند، حالت خط مستقیم است که به کاربران اجازه می‏دهد جهت مقصد نهایی خود را بدانند اما دیگر سرنخ‏های جهت‏یابی گردشی را ارائه نمی‏کند. وزن این دستگاه 450 گرم بوده و می‏تواند برای یک روز کامل با یک شارژ باتری کار کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.