امنیت

فناوری اطلاعات

June 1, 2016
16:24 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1395
کد خبر: 77781

وزیر ارتباطات: رد یکی از هکرها را زدیم از اروپا بود

در ادامه حملات هکری به سایت های ایرانی و عربستانی، چند سایت دیگر هم هک شد.
 
پس از هک شدن سایت مرکز آمار ایران و سایت سازمان ثبت اسناد کشور، چند سایت مرتبط با قوه قضاییه نیز هدف حمله هکر یا هکرهای منسوب به عربستان قرار گرفتند. 
این سایت ها شامل اداره کل امور مترجمان رسمی قوه قضاییه به آدرس ekfam.ir و اداره حقوقی این قوه به آدرس edarehoquqy.ir می شود.
 
علی کاظمی، مدیر کل امور اسناد و مترجمان رسمی قوه قضاییه در توضیح این اتفاق به ایسنا گفت: هکری به نام داعس آخرین ساعات جمعه شب سایت اداره کل امور مترجمان رسمی به آدرس ekfam.ir را هک کرد که صبح شنبه مسوولان فنی و کارشناسان ما متوجه موضوع شده و سریع اقدامات لازم را انجام دادند. حمله سایبری جزئی بود و اگر دیشب متوجه می شدند همان موقع اقدامات لازم را انجام می دادند. 
به گفته کاظمی، به اطلاعات این سایت آسیبی وارد نشده است.
 
داعس خود را یک گروه هکری اهل عربستان معرفی می کند و پیش از این نیز سایت مرکز آمار ایران را هک کرده بود. برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که این گروه ارتباطاتی با دولت عربستان دارد.
 
 پاسخ مجدد هکرهای منتسب به ایران
در پی هک برخی سایت های کشورمان، گروه Digital Boys Underground Team نیز به سایت وزارت صنعت و تجارت عربستان به آدرس mci.gov.sa و سرویس های زیر مجموعه مهم آن به آدرس های eservices.mci.gov.sa و v.mci.gov.sa حمله کرد و این سایت ها برای مدتی از دسترس خارج شدند.
انتشار پرچم ایران و درج عبارت «به نام ایزد یکتا» در این سایت ها نشان دهنده ماهیت ایرانی این گروه 
است.
 
گفته می شود گروهDigital Boys Underground Team یک گروهی هکری بسیار قدرتمند و جزو 25 تیم برتر جهان است و در پرونده کاری خود نفوذ به سایت های مهمی همچون ارتش امریکا، ناسا، مایکروسافت، دانشگاه استنفورد، دانشگاه MIT، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه منچستر، سایت رسمی ایسوس، کوکاکولا و بسیاری دیگر را دارد.
 
 واکنش وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات نیز روز گذشته به حملات اخیر هکری به سایت های دولتی ایران واکنش نشان داد و گفت: بر اساس بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد آی پی یکی از هکرها مربوط به اروپا بوده است.
محمود واعظی در حاشیه همایش روابط عمومی های وزارت ارتباطات درباره اقدامات هکری اخیر علیه سایت های دولتی گفت: از گذشته برنامه های مختلفی برای صیانت داشتیم. البته این موضوع که اتفاق می افتد صرفا مربوط به کشور ما نیست. با بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شد آی پی یکی از هکرها مربوط به اروپا بوده است.
 
 حمله سایبری از سوی عربستان است
در حالی که وزیر ارتباطات آی پی یکی از این هکرها را از اروپا دانست، رییس سازمان پدافند غیرعامل با اطمینان از عربستانی بودن ماهیت این حملات سخت گفت. وی اعلام کرد: عربستان قصد داشت از حملات سایبری تهدیدات خود را اجرایی کند اما این حمله سایبری عربستان بیشتر جنبه خودنمایی داشت.
سردار غلامرضا جلالی در خمینی شهر، با بیان اینکه حمله سایبری اخیر عربستان در حد یک تغییر صفحه بوده و بیش از آن نتوانسته در این فضا پیش روی کند گفت: این حملات در لایه اول بوده و آسیب های جدی نرسانده است.
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه عربستان ظرفیت سایبری خوبی برای خود آماده کرده و در این بخش سرمایه گذاری زیادی انجام داده است، گفت: عربستان نزدیک به 60 میلیارد دلار برای خرید توییتر اختصاصی و نزدیک 10 میلیارد دلار برای آماده سازی ظرفیت های خود در پدافند فضای سایبری هزینه کرده است.
 
وی با بیان اینکه تهدید سایبری سه لایه تهدیدات کم اهمیت، لایه متوسط و لایه مهم تقسیم بندی می شود، گفت: عربستان قصد داشت از این حملات تهدیدات خود را اجرایی کند که بیشتر جنبه خودنمایی داشت.
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری مصون سازی کشور در مقابل تهدیدات است، گفت: مقام معظم رهبری پدافند غیرعامل را مصونیت بخشی تعریف کردند.
جلالی ادامه داد: امسال در 8 حوزه به صورت جدی وارد عمل شده ایم، یکی از مهم ترین حوزه هایی که کشور ما را مورد تهدید حمله قرار دارد، حوزه سایبری است که به نوعی در بخش های نظامی و اقتصادی در کشور کاربرد دارند.
 
وی تاکید کرد: تهدیدات زیادی از جمله ارتش های سایبری در جهان تشکیل شده و ممکن است کشور ما را نیز مورد تهدید قرار دهند.وی با بیان اینکه تقویت پدافند سایبری یکی از رویکردهای جدی ما در سال 95 است بیان داشت: تلاش می کنیم در حوزه هایی که با امنیت ملی ارتباط دارند، همچون سامانه پول و کارت ای.تی.ام؛ ساختار دفاعی خود تقویت کنیم.
 
رییس سازمان پدافند غیرعامل با تاکید بر اینکه اگر پول کشور ما آسیب ببیند ممکن از تهدیدات جدی امنیت کشور را تحت شعاع قرار دهد، گفت: در این بخش برنامه های جدی و عمیقی را برنامه ریزی کرده ایم.
وی ادامه داد: یکی از برنامه ها جلوگیری از تهدیدات سامانه های مهم کشور همچون پول، هسته ای، گاز، نفت است زیرا بخشی از این سامانه ها با فضای سایبری ارتباط دارند.رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: تلاش کردیم با کمک شرکت های دانش بنیان و دانشگاه های صنعتی تولیدات داخلی در این زمینه ارایه دهیم و در سال گذشته موفق شده ایم به محصول داخلی و بومی با امنیت بالا در فضای سایبر دست پیدا کنیم.
 
جلالی با بیان اینکه ساخت اسکادهای ایرانی با کمک شرکت مپنا از آن جمله است، گفت: امروز کشور ایران دیگر نیاز به اسکادهای خارجی در برخی بخش های سوختی ندارد. 
رییس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه ضد بدافزار پادویش را به تولید صنعتی رسانده ایم، افزود: این بدافزار جایگزین بدافزارهایی که از امنیت بالا برخوردار نبوده و احتمال تخریب و جاسوسی آن ها می رود، شده است.
 
وی با بیان اینکه امسال رزمایش تخصصی سایبری در زیر ساخت هایی که اولویت دارد انجام می شود، گفت: در این رزمایش معایب سامانه ها شناسایی و پس از تست مورد حملات محدود و کنترل شده ای قرار می گیرند تا علاوه بر آسیب شناسی، معایب برطرف شود.وی با اعلام اینکه این رزمایش در طول سال اجرا می شود، گفت: دستگاه های مهمی که با فضای سایبری ارتباط دارند برای اجرای این رزمایش اهمیت در اولویت هستند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.