امنیت

فناوری اطلاعات

June 1, 2016
19:13 چهارشنبه، 12ام خردادماه 1395
کد خبر: 77803

زنگ خطر هکرها برای مسئولان

یک هفته از حملات سایبری مشکوک به برخی از وبگاه‌های رسمی کشور ازجمله وبگاه اداره پست، سازمان آمار، اداره کل حقوقی قوه قضائیه، معاونت حقوقی قوه قضائیه، پژوهش قوه قضائیه و اداره کل امور مترجمان می‌گذرد. گرچه بر سر منشأ این هک‌ها هنوز اتفاق نظری وجود نداشته و برخی آن را منتسب به گروه داعش- که البته این اشتباه از ترجمه نادرست کلمه داعس بوده است- و عده‌ای آن را متوجه برخی کشورهای عربی می‌دانند، اما درمقابل نیز گروه هکری ایران نیز دست به کار شده تا اقداماتی تلافی‌جویانه را علیه کشور عربستان انجام دهد. بااین‌حال گفته شده بود، این هک‌ها که پیش ‌از این سایت مرکز آمار ایران را نیز هدف قرار داده بودند، در صفحه اول وب‌سایت‌های هک‌شده نوشته‌اند که به گروهک داعش وابستگی ندارند و یک مسلمان سنی‌مذهب به نام سلمان «NKEDAAS» مسئولیت این حملات را برعهده گرفته است.
 
درمقابل نیز تیم هکری Digital Boys Underground Team مسئولیت هک سایت وزارت تجارت و صنعت عربستان را بر عهده گرفت. تیم هکری Digital Boys طبق بررسی‌های انجام‌شده در سایت zone-h. org، تیم ۲۵ جهان است که در پرونده کاری خود سایت‌های مهمی همچون ارتش آمریکا، ناسا، مایکروسافت، دانشگاه استنفورد، دانشگاه MIT، دانشگاه آکسفورد، دانشگاه منچستر، سایت رسمی ایسوس و کوکاکولا و بسیاری دیگر را دارد. گفته شده این گروه یک گروه ایرانی است.
 
اقدامات تلافی‌جویانه هک‌کردن وب‌سایت‌های ایرانی و عربستانی، نشان دهنده یک تنش سایبری بود؛ اما مهم‌تر از همه آنها موضع‌گیری دبیر شورای‌عالی فضای مجازی کشور است که گفته بود: «این هک‌کردن‌ها موضوع عجیبی نیست و هر روز در جهان شاهد موارد متعددی از این قبیل هستیم، همچنان‌که به‌تازگی شبکه بین‌المللی سوییفت نیز هک شد». فیروزآبادی در گفت‌وگو با فارس ادامه داده بود: به دلیل ماهیت پیچیده سیستم‌های کامپیوتری، برخی هکرها با سوءاستفاده از باگ‌های سیستمی اقدام به نفوذ در شبکه‌ها و هک سایت‌ها می‌کنند.
 
در ایران تیم‌های امنیتی قوی برای مقابله با این سوءاستفاده‌ها وجود دارد و به شهروندان اطمینان می‌دهیم در نتیجه هک اخیر برخی سایت‌های دولتی هیچ مشکلی متوجه اطلاعات شهروندان نشده است». به گفته او برخی هکرها برای تبلیغات بیشتر، ظاهر اقدام خود را پرآب‌وتاب جلوه می‌دهند که به‌تازگی نیز برای غوغای تبلیغاتی از اسامی جعلی استفاده کرده‌اند. وی همچنین از رسانه‌ها درخواست کرد با دامن‌زدن به این موارد، آنها را عجیب جلوه ندهند.
 
صرف‌نظر از حامیان احتمالی و اهدافی که گروه‌های هکری نام برده‌شده در پی رسیدن به آن هستند، نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد، اهمیت امن‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی کشور، آن هم برای وزارتخانه‌ای است که خود، متولی اصلی امر ارتباطات در کشور محسوب می‌شود. امن‌سازی چنین زیرساخت‌هایی، از سال‌ها پیش از سوی دلسوزان و متخصصان متعهد داخلی، به مسئولان ذی‌ربط گوشزد شده است؛ موضوعی که ظاهرا با بی‌توجهی مسئولان مواجه شده و این بی‌توجهی، درحال‌حاضر برای هکرها و مهاجمان به امنیت ملی کشور، به ثمر نشسته است. به گزارش سایبربان، همه این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که امن‌سازی زیرساخت‌های اطلاعاتی کشورهای پیشرفته، به یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های مسئولان امنیتی و نهادهای مسئول در این کشورها تبدیل شده است که نمونه آن را می‌توان اختصاص بودجه‌های ‌میلیاردی آمریکایی‌ها به این موضوع، پس از واقعه حمله به اداره مدیریت اطلاعات کارکنان و سرقت اطلاعات ٢۴‌ میلیون کارمند این کشور، عنوان کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.