رگولاتوری

June 6, 2016
19:48 دوشنبه، 17ام خردادماه 1395
کد خبر: 77881

ایجاد رگولاتوری یکپارچه فاوا زیر نظر شورای عالی فضای مجازی

سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران هفته گذشته سند موانع کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تصویب و منتشر کرد. در این سند تلاش شده تا علاوه بر طرح معضلات و چالش های عمومی کسب و کارهای تمامی حوزه‏های ICT، مشکلات تخصصی فعالان این حوزه در بخش های مختلف از جمله نرم افزار، سخت افزار، اینترنت، تجارت الکترونیکی، مشاوران و تجهیزات شبکه گردآوری و مستند شود.
 
براساس مستنداتی که در پورتال این سازمان منتشر شده 33 مشکل عمده و راهکار برای تمام حوزه‏های ICT ارایه شده است که به دلیل محدودیت فضا در این گزارش به برخی از مهم‎ترین این مشکلات پرداخته‏ایم و در گزارش‎های آتی، مشکلات بخش‏های مختلف را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد. 
 
 وجود متولیان متعدد
یکی از معضلات بسیار مهم در صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود متولیان متعدد است که بر این اساس سازمان نصر پیشنهاد کرده که مطابق قانون این نهاد صنفی به عنوان مرجع صدور مجوز، ساماندهی و نظارت بر عملکرد تمام فعالان در نظر گرفته شود. 
 
 فقدان آمار و اطلاعات در صنف فاوا
در بخش دیگری از این سند آمده است، برای جمع‎آوری آمار و اطلاعات در صنف فاوا باید ضمن ایجاد سامانه آمار و اطلاعات، طرح مطالعاتی تدوین شاخص‏های اطلاعاتی و آماری و همچنین راه‎اندازی نظام پایش برنامه ششم توسعه اجرا شود. که تمام این موارد توسط سازمان نظام صنفی رایانه‏ای با استفاده از منابع حماتی دولت قابل انجام است.
 
 نپذیرفتن فاوا به عنوان یک صنعت تولیدی
به اعتقاد هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای فاوا به عنوان یک صنعت تولیدی توسط نظام بانکی کشور باید به رسمیت شناخته شود که متاسفانه این مساله مهم مشکلات عدیده‎ای را برای فعالان صنف به وجود آورده است.
 
 تامین منابع مالی برای سرمایه در گردش و شرکت در مناقصات 
این سازمان همچنین برای تامین منابع مالی برای سرمایه در گردش پیشنهاد کرده که فرآیند اجرایی اعطای وام‏ها و حمایت‏های دولتی به سازمان نظام صنفی رایانه‏ای واگذار شود.
 
همچنین فرآیند دریافت ضمانت‎نامه شرکت در مناقصات تسهیل و پروانه بهره ‏برداری، رتبه بندی شورای عالی انفورماتیک و مجوز فعالیت سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان ضمانت بانکی مورد قبول واقع شود.
 
 تامین وثیقه دریافت تسهیلات و منابع مالی جهت باز پرداخت اقساط
تامین وثیقه دریافت تسهیلات و وام یکی از مشکلات عمده شرکت‏های فعال در حوزهICT  است که در بسیاری مواقع باعث می‎شود، عطای این تسهیلات به لقای آن بخشیده شود. 
سازمان نظام صنفی در این خصوص پیشنهاد داده تا پروانه بهره‏برداری، رتبه‎بندی شورای عالی انفورماتیک و یا مجوز سازمان به عنوان ضمانت بانکی قبول شود.
 
 محدود بودن میزان سرمایه و حضور شرکت‏ها در بورس
دولت می‎بایست علاوه بر حمایت و تسهیل فرآیند پذیرش در بورس و فرابورس، سرمایه‏گذاران را برای سرمایه‎گذاری در این حوزه ترغیب و تشویق کند.
در عین حال با پذیرش پروتکل‏های جهانی در حوزه فناوری اطلاعات امنیت سرمایه‎گذاری خارجی را افزایش دهد.
 
 کمبود نیروی انسانی ستادی و فنی 
سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در رابطه با این مشکل 5 پیشنهاد ارایه کرده است که عبارتند از نظارت بر جذب نیروهای فنی توسط کارفرمایان دولتی، اثرگذاری در جهت کاهش روند مهاجرت نیروی متخصص، تدوین نظام طبقه‏بندی مشاغل فاوا به منظور ساماندهی نیروی کار در بازار، کمک به شرکت‏ها در ارایه خدمات رفاهی به کارکنان در جهت ارتقا توان شرکت‏ها در نگهداشت نیروی متخصص و رفع مشکل خدمت سربازی برای کارآفرینان شاغل در حوزه فاوا.
 
 ورود حاکمیت در حوزه رقابت با بخش‎خصوصی
شاید یکی از مهم‎ترین معضلات در تمام صنوف ورود حاکمیت در حوزه رقابت با بخش‎خصوصی باشد که صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز از آن مستثنا نیست. سازمان نظام صنفی در این رابطه خروج دولت از تمام فعالیت‏های تجاری حوزه و خرید خدمات از بخش‎خصوصی را خواستار شده است.
 
 فقدان حمایت از حضور شرکت‎ها در نمایشگاه‏های خارجی
 بر اساس این گزارش، روال موجود برای حمایت از شرکت‏های حوزه فاوا جهت حضور در نمایشگاه‎های خارجی کارآمد نبوده به نحوی که عملا قابل استفاده برای شرکت‏های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیست و این روند باید اصلاح و تسهیل شود.
 
 آشنا نبودن شرکت‏ها با نیازمندی‏های موجود در سایر کشورها
در ادامه این سند آمده است، حاکمیت در این مورد می‏تواند با انجام پروژه‏های تحقیقاتی در کشورهای مورد تایید خود به طور مثال 40 اولویت تجاری، آمار و اطلاعاتی در اختیار شرکت‏ها قرار دهد که آنها بتوانند متناسب با نیاز بازارهای خارجی محصول تولید و یا تغییرات لازم را اعمال کنند.
 
 تناسب نداشتن ضرایب مالیاتی با وضعیت واقعی
مالیات همواره یکی از دغدغه‏های مهم صنف فناوری اطلاعات بوده و سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در سند موانع کسب و کار حوزه فاوا به آن پرداخته و خواستار  اصلاح ضرایب مالیاتی مشاغل فاواست.
 
 فقدان حضور سازمان در نهادهای موثر حوزه فاوا
سازمان نظام صنفی رایانه‎ای همچنین از نهادهای حاکمیتی خواستار حضور ریاست سازمان در شورای عالی فضای مجازی و دستگاه‏ها و نهادهای رگولاتوری شد.
همچنین حضور نماینده سازمان نظام صنفی رایانه‏ای در محاکم اداره کار و هیات‏های بدوی و تجدید نظر را خواستار شد.
 
 همکاری نکردن ضابطین قضایی 
همکاری نکردن ضابطین قضایی در اجرای مصوبات شورای انتظامی یکی دیگر از مشکلات صنف فاواست که لازم است این همکاری به ضابطین نظیر نیروی انتظامی تمام حوزه‏ها ابلاغ شود.
همچنین فقدان حمایت دستگاه‎های اجرایی در اجرای قانون نظام صنفی رایانه‏ای در سطح کشور از دیگر مشکلاتی بوده که سازمان از آن نام برده است.
 
 نبود رگولاتوری مستقل در کل صنعت فاوا
در این راستا پیشنهاد شده رگولاتوری مستقل برای کلیه زمینه‏ها ذیل شورای عالی فضای مجازی ایجاد شود.
 
وجود فرصت‎های غیرعادلانه برای شبه بنگاه‏ها و شرکت‏های نیمه دولتی، وجود انحصارات غیرقانونی در حوزه فاوا، نقض قوانین برگزاری مناقصات و اعمال شرایط یک‎طرفه، وجود مشکلات عدیده در حسابرسی سازمان تامین اجتماعی از دیگر مشکلات مهم تمام حوزه‎های صنف فاواست که در این سند به آن پرداخته شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.