باندپهن

باندپهن ثابت

June 19, 2016
16:07 یکشنبه، 30ام خردادماه 1395
کد خبر: 78005

انحصار اپراتور فیبرنوری را پایان دهید/ فیبرنوری منازل تا سال ۹۷

فعالان بخش خصوصی ارائه دهنده خدمات ارتباطات ثابت (FCP) خواستار پایان انحصار اپراتور فیبرنوری کشور شدند و آمادگی خود را برای ارائه خدمات فیبرنوری به منازل تا ۱.۵ سال آینده اعلام کردند.
اعضای کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای و دارندگان پروانه ارائه خدمات ارتباطات ثابت (FCP) در نشستی با خبرنگاران، نسبت به انحصار پروانه خدمات فیبرنوری که هم اکنون در اختیار اپراتور ایرانیان نت است، اظهار نگرانی کردند.
 
در این جلسه، اعضای کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای، خواستار پایان انحصار و عدم تمدید دوره حفاظت اپراتور ایرانیان نت برای عرضه خدمات فیبرنوری منازل (FTTX) شدند.
 
پروانه اپراتور چهارم ارتباطات کشور برای بهره برداری از خدمات فیبرنوری در دی ماه سال ۹۱ صادر شد و براساس آن قرار بود این اپراتور بعد از ۲۴ ماه و در پایان سال ۹۳ حداقل یک میلیون پورت منصوبه در کلان شهرها داشته باشد و تا آن زمان نیز به دلیل حفاظت از این پروانه، برای آن انحصار در نظر گرفته شد.
 
اما با وجودی که این اپراتور که ۲۰ درصد سهام آن در اختیار دولت است، موفق به ارائه خدمات در این بخش نشد، وزارت ارتباطات با تمدید پروانه آن تا مردادماه سال ۹۵ موافقت کرد. هم اکنون شنیده ها حاکی از آن است که به دلیل عدم اجرای این پروژه در موعدد مقرر، وزارت ارتباطات قرار است باردیگر با تمدید انحصار این اپراتور موافقت کند تا با سرمایه گذاری یک اپراتور خارجی، این پروژه در کشور اجرایی شود.
 
این درحالی است که اواخر سال گذشته، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به ۱۳ شرکت مجوز خدمات ارتباطات ثابت (FCP ) داد که در این پروانه، به این اپراتورها اجازه داده شد تا پس از پایان انحصار اپراتور ایرانیان نت، خدمات دسترسی بر بستر فیبرنوری را به مردم بدهند. هم اکنون و در آستانه اتمام دوره حفاظت ایرانیان نت، این اپراتورهای جدید بازار اینترنت، نگران تمدید مجدد این دوره از سوی وزارت ارتباطات هستند.
 
تهدید امنیت سرمایه گذاری اپراتورهای اینترنتی
 
ناصرعلی سعادت، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای تمدید انحصار پروانه اپراتور فیبرنوری در شرایط فعلی را تهدید امنیت سرمایه گذاری اپراتورهای جدید بازار ارتباطات ثابت کشور (FCP) عنوان کرد و گفت: ارتباطات ثابت در دنیا به سمت ارائه خدمات روی فیبرنوری در حرکت است و فعالیت اپراتورهای FCP بدون این بخش، معنایی ندارد.
 
وی با اشاره به پایان دوره حفاظت اپراتور ایرانیان نت در مردادماه امسال، اظهار امیدواری کرد که وزارت ارتباطات، در یک فضای برابر، امکان ارائه خدمات بر بستر فیبرنوری را به بخش FCP بدهد.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با اظهار امیدواری از اینکه تصمیم برای تمدید مجدد انحصار پروانه اپراتور چهارم در حد حرف و شنیده باشد گفت: با توجه به نگاه وزارت ارتباطات به حمایت از بخش خصوصی، نگرانی از این بابت وجود ندارد و امیدواریم این موضوع صحت نداشته باشد. چرا که در این صورت، شاهد وارد آمدن صدمات جدی به سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیز اعتبار دولت به دلیل پروانه های صادره، خواهیم بود.
 
توافقات به صورت پشت پرده نباشد
 
وی با تاکید بر رقم خوردن توسعه ملی با صدور پروانه جدید ارتباطی، تصریح کرد: عدم تعهد دولت به دریافت کنندگان این مجوزها، خسارت جدی به توسعه کشور وارد می کند.
 
سعادت در مورد اعلام آمادگی اپراتور آفریقای جنوبی برای سرمایه گذاری در پروژه ایرانیان نت و شروطی که این اپراتور خارجی برای سرمایه گذاری در این پروژه گذاشته است، گفت: تمامی این مسائل در حد شایعه است و چنانچه دولت تصمیمی در این زمینه دارد، باید به صورت جدی با بخش خصوصی و دارندگان پروانه FCP در میان گذاشته شود.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای با تاکید براینکه از سرمایه گذاری اپراتورهای خارجی در کشور استقبال می کنیم، تصریح کرد: اما نباید این توافقات به صورت پشت پرده و بدون اطلاع ذینفعان این بخش صورت گیرد و دولت نباید زیر تعهدات خود در مورد مجوزهای بخش خصوصی بزند.
 
فیبرنوری را تا ۱.۵ سال دیگر به منازل می بریم
 
در این نشست محمدرضا کریمی رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز گفت: پروانه صادر شده برای اپراتور جدید بازار اینترنت، امکان ارائه خدمات در لایه زیرساختی فیبرنوری را می دهد و براین اساس این اپراتورها می توانند با استفاده از این بستر، خدمات چندرسانه ای را بر بستر فیبرنوری به منازل ببرند.
 
وی با اشاره به اینکه هم اکنون شبکه سازی در این زمینه انجام شده از آمادگی برای ارائه این خدمات تا ۱.۵ سال آینده خبر داد و تاکید کرد: هم اکنون تجهیزات این سرویس در تهران تا مراکز مخابراتی آماده شده است و در صورت موافقت مخابرات برای استفاده از داکتهای مخابراتی، می توانیم فیبر را انتقال دهیم. از سوی دیگر این تجهیزات به زودی در شهرهای کرج، شیراز و مشهد نیز آماده می شود که در صورت مجوز شهرداری برای استفاده از منابع و حفاری، آمادگی شبکه سازی خواهیم داشت.
 
رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه ای با اشاره به مصوبه ۲۳۰ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که مخابرات را ملزم به شفاف سازی امکانات پایه ای می کند، ادامه داد : در صورت این شفاف سازی و تعامل با اپراتورهای FCP ، امکان شبکه سازی در حوزه دسترسی فیبرنوری به سرعت انجام می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.