رگولاتوری

June 22, 2016
16:47 چهارشنبه، 2ام تیرماه 1395
کد خبر: 78045

رگولاتوری: مشترکان موبایل ۱۱ میلیون سرویس و حدود ۹ میلیون پیامک تبلیغاتی را لغو کردند

سرپرست معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی درباره سامانه متمرکز ۸۰۰ به منظور انصراف مشترکان از دریافت انواع پیامک گفت: مشترکان هر سه اپراتور تلفن همراه کشور از زمان راهاندازی این سامانه هشت میلیون و ۸۱۱ هزار و ۳۸۹ پیامک تبلیغاتی و ۱۱ میلیون ۶۲۸ هزار و ۴۵۵ سرویس را لغو کردند.
 
حسین فلاح جوشقانی افزود: طبق آخرین آمار، پس از اطلاع رسانی صورت گرفته، از سوی اپراتور اول، یک میلیون و ۵۷ هزار سرویس و سه میلیون و ۳۷۲ هزار و ۷۷۶ پیامک تبلیغاتی لغو شده است. در اپراتور دوم نیز تعداد سرویس های لغو شده ۱۰ میلیون و ۵۳۳ هزار و ۴۵۵ مورد و پیامک های تبلیغاتی لغو شده ۵ میلیون و ۳۹۰ هزار و ۶۱۳ مورد بوده است. در اپراتور سوم هم ارسال ۳۸ هزار سرویس و ۴۸ هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است.
 
وی با موفق ارزیابی کردن عملکرد این سیستم گفت: تاکنون اپراتورها عملکرد رضایت بخشی داشته اند و با حساسیت این موضوع را دنبال کرده و موارد اعلام شده را، حذف کرده اند. هرچند نباید انتظار داشت، تمام موارد به صفر برسد.
 
وی با بیان این که اپراتورها، جهت اطلاع رسانی در خصوص این سامانه، تا کنون بیش از ۷۰ میلیون پیامک با نام رگولاتوری ارسال کرده اند، گفت: در جلسه ای هم که این اواخر با اپراتورها داشتیم، موارد جدیدی را اعلام کردیم تا بررسی و نتیجه را اعلام کنند.
 
فلاح گفت: در گذشته، هر اپراتور سامانه ای طراحی کرده بود که شاهد هیچ وحدت رویه ای نبودیم و از این رو، سال گذشته، سامانه ای طراحی کردیم تا درخواست لغو دریافت پیامک های ناخواسته در تمام اپراتورها یکسان شود.
 
وی با بیان روش های مختلف ارسال درخواست به این سامانه از طریق ارسال پیامک به سرشماره ۸۰۰ یا شماره گیری کد دستوری#۸۰۰* اظهار داشت: با ارسال درخواست، فهرستی با سه گزینه باز می شود که اولین گزینه سرویس های فعال و دو گزینه بعدی نوع پیامک های تبلیغاتی یا خدمات مبتنی بر محتوایی ( ارزش افزوده) را نشان می دهد.
 
فلاح از پیگیری امکان غیرفعال سازی تمامی سرویس های فعال مشترکان تنها با انتخاب یک گزینه، خبر داد و خاطر نشان ساخت: اپراتورها باید این امکان را فراهم آورند که این موضوع در دست پیگیری است تا اعمال شود.
 
وی ادامه داد: در پیامک های ارزش افزوده که با تایید مشترک فعال شده و هزینه بر نیز هست، اپراتور موظف است تعداد سرویس های ارزش افزوده فعال مشترک را اعلام و روش غیر فعال سازی را نیز ذکر کند.
معاون رگولاتوری با بیان این که پیامک های تبلیغاتی نوع دیگری از پیامک ها هستند که حساسیت برانگیزتر هستند، افزود: این پیامک ها به چند دسته تقسیم می شوند.
 
وی گفت: یک نوع content provider ها هستند که با درخواست مشترک دیگر نباید سرشماره های خاص تبلیغات بفرستند که اقدام کرده اند. اما نوع دیگر پیامک هایی است که توسط اشخاص از طریق تلفن ثابت و یا همراه ارسال می شود که اپراتورها نمی توانند کاری بکنند چرا که، اپراتور فارغ از محتوا عمل می کند و نمی داند فرد در حال ارسال پیامک تبیلغاتی است و چون شماره شخصی است، نمی تواند کاری کند و دنبال ساز و کاری هستیم تا این مورد نیز رفع شود.
 
وی در مورد سرویس های بانکی نیز گفت: با توجه به درخواست برخی نسبت به لغو پیامک های تبلیغاتی، و برقراری سرویس های بانکی اپراتورها موظف به رعایت خواست مشتری هستند.
فلاح با اشاره به هماهنگی جهت قطع پیامک های تبلیغاتی خود اپراتورها در صورت درخواست مشترک نیز، گفت: البته برخی بانک ها، متاسفانه روی سرشماره های مختص عملیات بانکی، تبلیغ می کنند که اپراتور نمی تواند کاری کند ولی اینها موارد محدودی است و نسبت به قبل کمتر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.