تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

June 29, 2016
15:12 چهارشنبه، 9ام تیرماه 1395
کد خبر: 78150

محبوبیت فزاینده پوشیدنی‌های هوشمند

بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند همچنان روند رشد خودش را نشان می‌دهد. جدیدترین بررسی‌ها در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی این بازار تا پایان سال 2016 به 9/ 101 میلیون دستگاه می‌رسد که این میزان برابر با رشد سالانه 29 درصدی نسبت به سال 2015 است. این بررسی‌ها که توسط موسسه تحقیقاتی IDC انجام شده است، تخمین می‌زند که بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند در فاصله سال‌های 2016 تا 2020 با متوسط نرخ رشد سالانه 3/ 200 درصدی رشد خواهد کرد و صادرات جهانی آن در سال 2020 به 6/ 213 میلیون دستگاه خواهد رسید.
 
«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «برخلاف موبایل‌های هوشمند که تکنولوژی‌های مختلف را در یک دستگاه تلفیق و ترکیب کرده‌اند، بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند مجموعه‌ای از دستگاه‌های متفاوت است. ساعت‌ها و دستبندها همیشه محبوب خواهند بود، اما این بازار به‌طور واضحی از تمایل بخش تجاری به جایگزینی این ابزارهای پوشیدنی با ابزارهای کامپیوتری قدیمی، سود می‌برد. با این حال اما پوشاک هوشمند بیشتر با هدف کاربران مصرفی ارائه شده و امکان تجربه نوع جدیدی از دریافت و ارسال اطلاعات را به کاربرانشان می‌دهند.» در این میان امکان ارتباط به گوشی موبایل هوشمند و اپلیکیشن‌ها، ابزارهای پوشیدنی را محبوب‌تر و استفاده از آنها را راحت‌تر می‌کند. «رامون لیامث» یکی از تحلیل‌گران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «این ارتباط، انتقال اطلاعات را راحت‌تر و سریع‌تر کرده و کاربردهای بیشتری را برای این ابزارهای پوشیدنی هوشمند تعریف و ایجاد می‌کند.
 
بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند و مسیر رو به رشد آنها، فرصت‌های بزرگی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. اپلیکیشن‌ها ارزش و کاربرد این ابزارها را افزایش می‌دهند و کاربران می‌خواهند نتایج بیشتری را درباره سلامت و تناسب اندامشان ببینید و به‌دست بیاورند. اپلیکیشن‌های مربوط به اخبار، وضعیت آب و هوا، ورزش، شبکه‌های اجتماعی و اینترنت اشیا، همه جای خاصی در بازار ابزارهای پوشیدنی دارند.» ساعت‌های هوشمند که محبوب‌ترین نوع ابزارهای پوشیدنی هوشمند هستند، رشد قابل توجهی را در سال‌های آینده هم تجربه می‌کنند.
 
سهم ساعت‌های هوشمند از بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی از 41 درصد در سال 2016 به 1/ 52 درصد در سال 2020 خواهد رسید. کارشناسان انتظار دارند رشد آینده بازار ساعت‌های هوشمند از ساعت‌های ساده‌ای بیاید که امکاناتی مانند پیگیری شرایط تناسب اندام و خواب را دارند و چندان هم پیچیده نیستند. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود برندهای قدیمی تولیدکننده ساعت در کنار برندهای تولیدکننده ساعت‌های هوشمند بتوانند به عنوان رقبایی بزرگ در کنار هم فعالیت کنند. دستبندهای هوشمند تناسب اندام برخلاف ساختار ساده‌ای که دارند، بخش عمده‌ای از بازار ابزارهای پوشیدنی را در اختیار خودشان گرفته‌اند. در این میان محصولات ارزان‌قیمت از تولیدکنندگانی مانند شیائومی و شرکت‌های بزرگی مانند فیت‌بیت تاثیر مهمی در رشد و رونق بازار دارند، درحالی‌که بازار دستبندها به‌شدت زیر سایه بازار ساعت‌های هوشمند بوده و رقابت تنگاتنگی با آنها دارند.
 
معرفی اخیر عینک هوشمند هولوگرافیک و ویندوزی از مایکروسافت و نبود شریک تجاری سخت‌افزاری در کنار پلت‌فرم اندرویدی گوگل، همه عواملی هستند که جلوی رشد سریع بازار عینک‌های هوشمند را می‌گیرند. چنین دستگاه‌هایی می‌توانند تغییر چشمگیری در بازار دستگاه‌های کامپیوتری قابل حمل ایجاد کنند و تحولات بزرگی در صنایع و کسب و کارها به‌وجود بیاورند. با این حال کارشناسان انتظار دارند تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری به‌زودی با همکاری شرکت‌های بزرگ به تولید انبوه این محصولات کمک کنند.
 
با اینکه انتظار می‌رود سهم عینک‌های هوشمند از کل بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی تا سال 2020 به کمتر از 10درصد برسد، اما تحلیلگران معتقدند که این بازار سودآوری در آینده خواهد بود. برندهای ورزشی و تولیدکنندگان پوشاک سنتی این روزها به سرعت به همکاری با شرکت‌های تکنولوژی برای عرضه پوشاک هوشمند روی می‌آورند. حتی شرکت‌های تکنولوژی قدیمی مانند Lenovo و Samsung در حال ورود به این بازار هستند و نمونه‌های اولیه کفش و کمربندهایشان را ارائه کرده‌اند. انتظار می‌رود پوشاک هوشمند تا سال 2020 سهم 3/ 7درصدی از کل بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند را در اختیار بگیرد. دیگر محصولات پوشیدنی هوشمند مانند دستگاه‌های گیره‌دار و قابل اتصال، کلاه‌ها و هدفون‌ها سهم 1/ 6 درصدی در سال 2016 را در اختیار خواهند داشت که انتظار می‌رود این رقم با کاهش نسبی در سال 2020 به 3/ 3درصد برسد.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.