تلفن همراه

نکاتی درباره شیائومی قبل از ورود به بورس

منبع: دنیای اقتصاد
بسیاری از سرمایه‌گذاران به این فکر می‌کنند چه زمانی شیائومی که حالا به یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تلفن همراه در جهان تبدیل شده قدم به بورس خواهد گذاشت. در ماه مارس امسال Lei Jun مدیرعامل این شرکت در مراسم افتتاحیه کنگره مردم در پکن به خبرنگاران گفت این شرکت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای حضور در بورس ندارد. در اواخر همان ماه Hugo Barra معاون بین‌الملل شیائومی هم به رویترز گفت که این شرکت متکی به خود است و فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از طریق گرفتن سرمایه‌گذار یا ورود به بورس ندارد. با این حال مشخص است که این اظهارنظرها به این معنی نیست که شیائومی برای همیشه خصوصی باقی خواهد ماند. به همین دلیل خوب است به ۹ نکته کلیدی درباره این شرکت اشاره کنیم که به خصوص از نظر سرمایه‌گذاری روی این شرکت بسیار مهم است.
 
 
۱- ساختار شیائومی بر اساس فروش گوشی‌های رنج متوسط و بالا با قیمت پایین شکل گرفته است. کانال فروش در این شرکت صرفا آنلاین بوده و مدل تبلیغات آن هم به‌صورت دهان به دهان یا از طریق شبکه‌های اجتماعی بودکه همین باعث کاهش قابل توجه هزینه‌های مارکتینگ آن شده است.
 
۲ - این استراتژی شیائومی را به پنجمین تولیدکننده برتر تلفن همراه در جهان در سال ۲۰۱۵ تبدیل کرد. بخش قابل توجه فروش این شرکت همچنان به چین اختصاص دارد، اما این شرکت در حال گسترش بازارهای خود به بازارهای تازه‌ای مثل برزیل و هند (و حتی ایران) است.
 
۳- درآمد شیائومی در سال ۲۰۱۵ به مقدار ۷۸ میلیارد یوآن معادل 5/ 12 میلیارد دلار رسید. طی این سال این شرکت ۷۰ میلیون تلفن همراه به فروش رساند، اما هدف‌گذاری آن ۸۰ میلیون گوشی بود. یک دلیل اصلی آن وجود رقبای قدرتمندی مانند هوآوی و لنوو و همچنین Oppo است.
 
۴- رقبای شیائومی یعنی هوآوی، لنوو و Oppo با کپی کردن مدل تجاری این شرکت، کاهش قیمت محصولات و فروش آنلاین و ارائه پروموشن‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی عملا به تقلید از شیوه شیائومی پرداختند. آنها حتی تلاش کردند قیمت محصولات خود را با قیمت شیائومی هماهنگ کنند. این کار فشار قابل توجهی را به سازندگان محصولات اندرویدی با قیمت بالاتر مانند سامسونگ و HTC وارد کرده است و رقابت آنها را در این بازار بسیار دشوار کرده است.
 
۵- شیائومی در همین حال با تنوع بخشیدن به محصولات به سمت تولید محصولات مصرفی مانند هدفون، دستبند هوشمند، وزنه هوشمند، تلویزیون هوشمند، هواساز و حتی پهپاد رفت و در تمامی این محصولات مدل تولید یک محصول با کیفیت با قیمت پایین را حفظ کرد. در همین حال شیائومی اکوسیستم نرم‌افزار خود را با ایجاد فروشگاه‌ نرم‌افزاری اختصاصی، فروشگاه بازی‌های موبایلی، سرویس‌های O2O (آنلاین به آفلاین)، دوربین‌های ورزشی و پخش مستقیم ویدئو گسترش داد.(اخیرا شیائومی از عرضه دوچرخه هوشمند خود خبر داده است)
 
۶- در ‌آمد فروش اینترنتی شیائومی در سال گذشته ۵۶۴ میلیون دلار بود در حالی که هدف‌گذاری این شرکت یک میلیارد دلار بود. مدیرعامل این شرکت در سال ۲۰۱۳ به رویترز گفته بود شیائومی مدلی شبیه به آمازون دارد تا شبیه به اپل. Lei Jun گفته بود که فروش موبایل توسط شیائومی مشابه کاری است که آمازون در فروش کیندل انجام می‌دهد و با فروش محصولاتی با قیمت پایین آنها را به اکوسیستم دیجیتالی خود اضافه می‌کند.
 
۷- در سال ۲۰۱۴ شیائومی بعد از یک راند سرمایه‌گذاری، ارزشی بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار پیدا کرد که در آن زمان با ارزش‌ترین استارت‌آپ لقب گرفت. در سال ۲۰۱۵ حالا این ارزش سه برابر شده است. برای مقایسه خوب است بدانید ارزش شرکت سونی ۳۵ میلیارد دلار است.
 
۸- سرمایه‌گذاران شیائومی شامل Morningside Group، Qiming Venture Partners و همچنین تولیدکننده چیپ‌های موبایلی کوآلکام هستند که در سری B با ۹۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ در این شرکت سرمایه‌گذاری کردند.
 
۹- شیائومی رابطه خوبی با مایکروسافت دارد. در دسامبر گذشته این شرکت نسخه ویندوزی موبایل Mi4 را در کنار نسخه اندرویدی آن تولید کرد. در ماه مه محصولات کاربردی مایکروسافت را روی دستگاه‌های خود نصب کرد و با خرید ۱۵۰۰ حق انحصاری از این شرکت موافقت کرد. این حق‌های انحصاری به شیائومی کمک می‌کند که وارد بازارهایی شبیه آمریکا شود که قبلا با حقوق انحصاری خریداری شده تحت حاکمیت اپل، سامسونگ یا سایر رقبا بوده است.

​​