تلفن همراه

فناوری

July 1, 2016
21:54 جمعه، 11ام تیرماه 1395
کد خبر: 78179

پیش بینی گارتنر از فناوری هایی که به گوشی ها اضافه می شود

بازار گوشی های هوشمند اشباع شده و هر سال تعداد گوشی هایی که به فروش می رسد یا ثابت می ماند یا میزان فروش آن نسبت به سال قبل با کاهش همراه می شود. بر این اساس لازم است فناوری های ارایه شده برای گوشی های هوشمند کمی تغییر کند. به همین جهت گارتنر فناوری هایی را پیش بینی کرده که امسال یا سال آینده به گوشی های هوشمند اضافه خواهند شد.
 
ویژگی هایی که گارتنر برای گوشی های هوشمند امسال و سال آینده پیش بینی کرده شامل قابلیت شارژ سریع، شارژ بی سیم، واقعیت مجازی، لنزهای چندگانه، احراز هویت بیومتریک، دستیار شخصی مجازی، نمایشگرهای منعطف و خمیده، استاندارد وای فای 802.11  و USB نوع C و سیم کارت های الکترونیکی است.
 
قابلیت هایی همچون شارژ سریع و بی سیم هم اکنون روی برخی از گوشی ها موجود است و بعضی از شرکت ها روی گوشی های پرچمدارشان از این قابلیت بهره برده اند. اما انتظار می رود مثل نسخه جدید آندرویید که هم اکنون روی اکثر گوشی ها حتی دستگاه های ارزان قیمت هم ارایه می شود، برای همه گوشی ها در دسترس قرار گیرد.
 
اما واقعیت مجازی قابلیتی است که احتمالا تا سال ها امکان ارایه آن برای گوشی ها حتی گوشی های پرچمدار وجود نداشته باشد، چراکه قابلیت هایی که برای واقعیت مجازی تعریف شده هنوز به کمال نرسیده و پخته نشده، لذا انتظار می رود زمانی برای همه گوشی ها یا حداقل گوشی های پرچمدار ارایه شود که قطعا سال ها طول می کشد تا این قابلیت برای گوشی های هوشمند نهایی شود.
 
اما لنزهای چندگانه از امسال روی برخی از گوشی ها ازجمله پرچمدار هوواوی قرار گرفت و کم کم شرکت ها درحال ارایه لنزهای دوگانه روی گوشی های هوشمند هستند. البته این قابلیت هم باعث افزایش قیمت نهایی گوشی ها می شود.
 
یکی دیگر از قابلیت های امنیتی برای گوشی های هوشمند، حسگرهای اثر انگشت است که تقریبا اکثر گوشی های پرچمدار از آن بهره می برند، اما سنسور عنبیه چشم قابلیت امن تری است که زمزمه های عرضه آن برای گوشی ها در طول سال جاری میلادی به گوش می رسد، اما هنوز به شکل گسترده این قابلیت ارایه نشده است.
 
دستیار صوتی مثل سیری یا گوگل ناو از چند سال پیش برای گوشی های هوشمند ارایه شده و هر سال قابلیت های بیشتری به آن افزوده می شود. بر این اساس انتظار می رود امسال یا سال آینده این قابلیت به شکلی کامل تر روی اکثر گوشی ها قرار گیرد و بتوان اکثر عملکردهای گوشی را با آن انجام داد.
 
نمایشگرهای خمیده و منعطف نیز یکی از ویژگی هایی است که به گوشی های هوشمند اضافه می شود.
البته نمایشگرهای خمیده از چند سال پیش توسط سامسونگ استفاده شده، اما نمایشگرهای منعطف یکی از ویژگی هایی است که سال هاست شرکت ها تلاش می کنند گوشی هایی با این قابلیت راهی بازار کنند. البته برای تحقق این موضوع، باید سایر بخش های گوشی هم همگام با نمایشگر قابلیت انعطاف داشته باشد، بنابراین تا ارایه چنین قابلیتی برای گوشی های هوشمند زمان زیادی باقی مانده است.
 
USB نوع C نیز قابلیت دیگری است که برخی از گوشی ها از آن پشتیبانی می کنند. این قابلیت باعث افزایش سرعت انتقال اطلاعات و نیز شارژ سریع تر گوشی می شود که خیلی دور از انتظار نیست که به زودی روی اکثر گوشی ها دیده شود.
 
اما e-Sim قابلیتی است که پس از سیم کارت های نانو احتمال عرضه آن برای گوشی های هوشمند وجود دارد.
این سیم کارت ها هنوز به شکل گسترده روی گوشی های هوشمند قرار نگرفته اما انتظار می رود در طول سال آینده به استانداردی برای گوشی های هوشمند تبدیل شوند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.