اپراتورها

تلفن همراه

July 4, 2016
20:28 دوشنبه، 14ام تیرماه 1395
کد خبر: 78222

مرکز پژوهش های مجلس: سازمان تنظیم مقررات رقابت اپراتورها را از بین برده است

مرکز پژوهش‌ های مجلس شورای اسلامی همان گونه که از نامش پیداست مرکزی وابسته به مجلس شورای اسلامی است که وظیفه ی تحقیق و بررسی های علمی برای استفاده در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری ها را بر عهده دارد. نتایج بررسی ها و مطالعات این سازمان، که از جمله مهم ترین نهاد های مطالعاتی کشور محسوب می شود، روی وبسایت آن در اختیار عموم قرار می گیرد.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز راهبرد‌ی‌ ترین بخش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و از جمله پر درآمد ترین سازمان های کشور محسوب می شود که ۹۵ درصد از درآمد های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تأمین می کند. سازمان مذکور تنظیم کننده ی رفتار اپراتور های بخش خصوصی حوزه ی IT به شمار می‌ رود.
 
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اخیراً عملکرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی را مورد مطالعه قرار داده و گزارش خود در این زمینه را منتشر کرده است.
 
از جمله مواردی که در این گزارش آمده این است که بسیاری از سامانه‌ های لازم برای نظارت بر عملکرد اپراتور ها از سوی سازمان تنظیم مقررات ایجاد نشده است. مـرکز پـژوهش‌ های مـجلس از سوی دیگر اعـلام کرده که طرح‌ های پایش فضای فرکانسی که اجرای آنها به پیش از تشکیل این سازمان بر می‌ گردد نیز به رغم اهمیتشان در حفظ امنیت، کیفیت و ثبات خدمات وابسته به طیف‌ های فرکانسی، همچنان نیمه تمام هستند.
 
اما بخشی که شاید بیش از همه نظرها را به خود جلب کند قسمتی از این گزارش است که به تغییر و تحولات صورت گرفته در تعرفه های اینترنت و بسته های تشویقی اپراتور ها می پردازد. در گزارش مرکز پژوهش های مجلس آمده است: «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در تهیه و پیشنهاد تعرفه‌ ها به کمیسیون تنظیم مقررات، عملکرد چشمگیری داشته اما در برخی از موارد سازمان [تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی] مانع از شکل‌ گیری رقابت سالم میان اپراتور ها یا به نتیجه ی عکس منجر شده است».
 
در ادامه نیز به عنوان نمونه اشاره شده است: «مثلاً تصمیم سازمان در ارزان کردن هزینه ی اینترنت با حذف بسته‌ های تخفیفی از سوی اپراتور ها همراه شد و تصمیم سازمان در لغو بسته‌ های تخفیف مکالمه، علاوه بر اینکه سابقه ی بین‌ المللی نداشت، موجب از بین رفتن رقابت و عدم النفع مردم شد».
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.