بازار سرمایه

July 4, 2016
21:56 دوشنبه، 14ام تیرماه 1395
کد خبر: 78227

دهمین نهاد مالی بازار سرمایه متولد شد

تفاهم نامه همکاری صندوق های جسورانه جهت تقویت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران و معاونان آنان امضا شد.
 
تفاهم نامه همکاری صندوق های جسورانه جهت تقویت سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان با حضور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران و معاونان آنان به امضا رسید.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری دو جانبه میان سازمان بورس و اوراق بهادار و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در افق 1404 باید 20 درصد از فعالیت های کشور از محل فعالیتهای دانش بنیان تأمین شود.
 
دکتر محمد فطانت با اشاره به اینکه تیر ماه سال گذشته رییس جمهوری خطاب به معاونت اول در نامه ای بر توسعه بازار اولیه بازار سرمایه تأکید کردند، گفت: امروز در سالگرد این دستور ، تأمین مالی از طریق ایده ها و بنگاه ها به سرانجام رسید.
 
وی خاطر نشان کرد: پارسال تأمین مالی از طریق بازار سرمایه 7200 میلیارد تومان بود، و امسال تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به 20 هزار و 100 میلیارد تومان رسیده است.
 
سخنگوی سازمان بورس با تأکید بر اینکه امروز تولد دهمین نهاد مالی بازار سرمایه است، گفت: صندوق های سرمایه گذاری جسورانه وجوه متمایزی نسبت به نهادهای گذشته دارد و یک حلقه مفقوده بین دانش، شرکت های دانش بنیان و ثروت افرینی است. این صندوق ها برخلاف صندوق های سرمایه گذاری در سهام فعال نمی شوند بلکه در شرکتهای جوانی که پتانسیل رشد بالا دارند سرمایه گذاری خود را شکل می دهند و این کار به معنای تأمین مالی بخش دانش بنیان است.
 
وی با اشاره به اینکه ایده ها باید توسط سرمایه گذاران حرفه ای انجام شود، تصریح کرد: در امریکا بیش از 17 درصد GNP از طریق شرکت های دانش بنیان تأمین می شود. این در حالیست که طبق فرموده مقام معظم رهبری تا سال 1404 باید 20 درصد از فعالیت های کشور از محل فعالیتهای دانش بنیان تأمین شود.
 
عضو شورای عالی بورس با تأکید بر اینکه طرف دوم کار ، ایده است، گفت: از امروز به دنبال این هستیم که مردم و سرمایه گذاران حرفه ای را در تشکیل ایده بسیج کنیم در حالیکه پیش از این به دلیل نبود زمینه ایده ها به خارج از کشور می رفتند.
 
وی با طرح این سوال که چرا لغت جسورانه بر صندوق ها نهاده شده، اظهار داشت: در ماهیت این صندوق ها ریسک وجود دارد و قرار است در ایده های مختلف سرمایه گذاری کنند. در صورتی که ممکن است برخی از این ایده ها سوخت شود.
 
سخنگوی سازمان بورس در خصوص سازو کار این صندوق ها ادامه داد: حداقل 10 میلیارد تومان سرمایه تشکیل این صندوق است و از زمان تأسیس تا زمان انحلال آن نباید بیش از 7 سال به طول بینجامد ویک شخص حقوقی مدیر این صندوق خواهد بود. بنابراین بابت هزینه های اداره صندوق کارمزد تعیین می شود.
 
دکتر فطانت در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: ایده در انتها دو سرنوشت خواهد داشت. چنانچه آماده تجاری سازی شود در بورس ایده قابل معامله می شود و چنانچه تجاری سازی شده باشد با هماهنگی صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بر روی تابلویی در فرابورس به نام تابلوی شرکت های کوچک، متوسط و دانش بنیان درج خواهد شد که خروجی صندوق های جسورانه بر روی این تابلو لیست می شود.
 
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرکتهایی که در گذشته در قالب شرکتهای دانش بنیان رشد کردند و قابل عرضه هستند، امکان معامله در فرابورس دارند گفت: ممکن است برخی از شرکت ها از قواعد تجاری و مدیریتی بی بهره باشند و از همین رو شرکت های تأمین سرمایه آمادگی دارند شرایط را برای ورود شرکتهای دانش بنیان بر روی تابلوی فرابورس فراهم کنند.
 
هدف؛ آینده شرکت های دانش بنیان است
 
در ادامه این نشست علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابراز داشت: ورود به حوزه بازار سرمایه تأمین مالی پایداری است به طوریکه از 10 شرکتی که سرمایه گذاری خطرپذیر انجام می دهند 6 شرکت با شکست مواجه می شوند اما پوشش سود و خروجی درامد به گونه ای است  که سرمایه گذاری را توجیه می کند. در دنیا نیز هر یک دلار سرمایه گذاری خطرپذیر 6.5 دلار درآمد دارد.
 
وی ادامه داد: بیش از 35 تشکل و مجموعه در کشور در حوزه سرمایه گذاری های خطرپذیر فعال هستند که بیش از 6900 فقره تسهیلات توسط این موسسات پرداخت شده است.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شناسایی 2500 شرکت دانش بنیان خبر داد و افزود: 12 هزار متقاضی برای دانش بنیان شدن در خواستهای خود را ارسال کرده اند.
 
دلیری گفت: در نهایت 2450 شرکت مجوز دانش بنیان شدن را دریافت کردند که بیش از 420 شرکت دارای درآمد بالای یک میلیارد و 125 شرکت درآمدی بالای 10 میلیارد تومان دارند. تعدادی از شرکتها نیز درآمدی بالای 50 میلیارد تومان را دارا هستند.
 
وی خاطر نشان کرد: با توافق صورت گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار احساس می شود در یک دوره کوتاه مدت امکان رشد این شرکت ها وجود دارد. در این راستا کارگروهی متشکل از متخصصین بازار سرمایه و پول در کنار هم هستند.
 
دلیری ابراز داشت: در راه اندازی صندوق های جسورانه سه محور مد نظر بوده که عبارتند از بورس ایده، که با این صندوق ها به صورت لینک درآمده اند. همچنین راه اندازی صندوق های جسورانه و راه اندازی تابلوی شرکتهای دانش بنیان به منظور تسهیل فعالیت این صندوق ها از دیگر اهداف مد نظر است.
 
به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بحث آموزش، ابزارها و نهادهای مالی از محورهای این توافق نامه هستند.
 
وی با تأکید بر اینکه نگاه ما به شرکت های دانش بنیان به فعالیت آینده آنها است ابراز داشت: در این زمینه 2 شورا تشکیل خواهد شد و بستر سرمایه گذاری نیز به منظور باز شدن مسیر فراهم می شود.
 
5 صندوق جسورانه با 140 میلیارد تومان سرمایه
 
در ادامه این نشست دکتر علی سعیدی عضو هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی صندوق های جسورانه را طی دوسال اخیر تشریح کرد و گفت: برای تسهیل راه اندازی این صندوق ها کمیته بررسی که در شرکت فرابورس مستقر است، تشکیل شد. سپس از متقاضیان نخستین صندوق جسورانه دعوت و طی نگارش قوانینی از آنها مشورت گرفته شد.
 
وی تصریح کرد: صندوق های سرمایه گذاری جسورانه هم اکنون در حوزه های فین تک، نانوفناوری، سلامت و دارو فعال هستند که امروز 5 صندوق موافقت اصولی را دریافت می کنند و راه اندازی 6 صندوق دیگر در حال بررسی است.
 
سعیدی با اشاره به اینکه سرمایه 5 صندوق 140 میلیارد تومان است ابراز داشت: بخشی از این سرمایه توسط موسسین و بخشی توسط بازار تأمین می شود.
 
در ادامه این نشست،  5 صندوقی که امروز موافقت نامه اصولی خود را دریافت کردند به معرفی برنامه های خود پرداختند:
 
صندوق ارزش آفرین سرآوا
 
رحمانی مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری جسورانه سرآوا با اشاره به اینکه فعالیت خود را در سال 91 در قالب سهامی خاص و با سرمایه 31 میلیارد تومان آغاز کرده گفت: ما در زمینه تکنولوژی و فناوری فعال بود و هم اکنون ارزش صندوق ارزش آفرین سرآوا 50 میلیارد تومان است.
 
وی به دیجی کالا به عنوان موفقترین تجربه این صندوق اشاره کرد و گفت: دیجی کالا هم اکنون موفق به اشتغال زایی برای 1800 نفر شده است.
 
صندوق جسورانه پارتیان
 
ریاحی مدیرعامل صندوق جسورانه پارتیان با اشاره به اینکه سرمایه شرکت 20 میلیارد تومان است، گفت: 6 میلیارد تومان از این مبلغ توسط موسسین و 14 میلیارد تومان از طریق پذیره نویسی تأمین می شود.
 
وی ادامه داد: این صندوق در خصوص فناوری اطلاعات ارتباطات و فناوری نانو سرمایه گذاری خواهد کرد. همچنین در بخش استارتاپ ها، شرکت هایی که در مرحله آغازین ورود به بازار هستند، و شرکتهایی که در مرحله توسعه فعالیت خود در بازار هستند حضور خواهیم داشت.
 
صندوق جسورانه آرمانی
 
خواجه نصیری مدیر عامل صندوق جسورانه آرمانی با اشاره به اینکه موسسین این صندوق علاوه بر تأمین سرمایه ارمان صندوق پژوهش توسعه شریف، صندوق مالی توسعه مالی تکنولوژی، گروه راهبران آرمان و آتیه اندیشان مهر هستند، گفت: مدیریت حرفه ای منابع مالی، خدمات کسب و کار به پروژه های دانش بنیان، فین تک، اینترنت اشیا، صنعت رسانه های دیجیتال و خدمات نوین مالی از اولویت های صندوق ما هستند. در این خصوص واحد راهبری صندوق در شرکت ایجاد می شود و به ارزیابی پیشنهادها می پردازد.
 
صندوق سلامت رویان پارسیان
 
تیموری مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص حوزه فعالیت این صندوق گفت: سلامت و بیوتکنولوژی محورهای اصلی فعالیت این صندوق است و سرمایه گذاری صبا و گروه مالی پارسیان در کنار تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مسوولیت این صندوق را به عهده دارند.
 
وی تأکید کرد: سرمایه این صندوق 50 میلیارد تومان است که بخشی از این مبلغ توسط تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و بخشی از آن توسط بازار تأمین می شود.
 
صندوق یکم آرمان آتی
 
علی اسلامی بیدگلی مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان آتی حوزه فعالیت این صندوق را آی تی و فین تک خواند و گفت: سرمایه صندوق 10 میلیارد تومان است که بسته به نوع استقبال عمومی افزایش پیدا می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.