رگولاتوری

July 4, 2016
22:00 دوشنبه، 14ام تیرماه 1395
کد خبر: 78228

ارایه نخستین گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به مجلس دهم/ افزایش حجم بازار ICT تا پایان برنامه ششم به 86 هزار میلیارد تومان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه حجم بازار در حوزه ICT تا پایان برنامه ششم باید به ۸۶ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند، گفت: سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی تا پایان برنامه ششم باید به ۶۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی در نشست علنی امروز (یکشنبه، 13 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در قرائت گزارش خود در خصوص شرایط اینترنت، تلفن همراه و اقتصاد مقاومتی گفت: طی 10 سال گذشته تاکنون تحولات بسیار عظیمی در بخش فناوری اطلاعات به وجود آمده است که این تحولات تاثیر بسزایی در ابعاد مختلف زندگی مردم دارد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در سال 2000، هفتصد میلیون نفر مشترک تلفن همراه بودند که امروز این میزان به 7 میلیارد مشترک رسیده است، همچنین در سال 2000، چهارصد میلیون کاربر اینترنت بودند که این تعداد در حال حاضر به 3200 میلیون نفر رسیده است که این افزایش ها حاصل تغییر و پیشرفت در تکنولوژی است.
 
وی افزود: از 10 شرکت بزرگ جهان در رابطه با مسائل فناوری و اطلاعات، 7 شرکت مربوط به ICT است و این تغییرات در تکنولوژی و محتوای اطلاعاتی به وجود آمده است بنابراین امروز جهان با پدیده‌ای به نام چند رسانه‌ای مواجه می‌باشد.
 
واعظی با بیان اینکه در رابطه با خدمات نرم افزاری و پهنای باند نیز تحولات قابل قبولی به وجود آمده است، تصریح کرد: این تحولات و تغییرات در فضای مجازی و تولید محتوا نقش موثری داشته است به طوری که بیش از 400 ساعت ویدئو بارگذاری شده و سهم ایران از تحولات بازار جهانی در خصوص فناوری اطلاعات 14 میلیون دلار است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت یازدهم ICT را به عنوان پیشران توسعه انتخاب کرد، گفت: بر این اساس سرمایه‌گذاری دولتی برای افزایش زیرساخت‌ها صورت گرفت و در اواخر سال 92 لایحه‌ای تصویب گردید تا در کنار بخش دولتی، بخش خصوصی نیز در بخش فناوری اطلاعات سرمایه‌گذاری کند.
 
واعظی با اعلام اینکه تا سال 91، 500 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات صورت می‌گرفت، گفت: این میزان در سال 94 به 6 هزار و 400 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است. همچنین سهم درآمدی اپراتورهای بخش خصوصی بیش از 20 هزار میلیارد تومان است که تا پایان برنامه ششم باید به بیش از 67 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
 
وی با بیان اینکه حجم بازار در حوزه ICT در حال حاضر 42 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: تا پایان برنامه ششم این میزان باید به حدود 86 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.
 
 ایران در منطقه باید جزو 3 کشور اصلی در فناوری اطلاعات باشد
 
واعظی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه باید جزو 3 کشور اصلی در فناوری اطلاعات باشد، افزود: طبق آمارهای اعلام شده رتبه ایران در سال گذشته در حوزه فناوری اطلاعات 104 بود که امسال به 96 ارتقاء پیدا کرده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری تشکیل شورای عالی فضای مجازی طی چند سال گذشته افزود: سیاست وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات جلوگیری از تصدی‌گری و حمایت از بخش خصوصی است، همچنین ارتقاء توسعه سامانه‌های هوشمند را نیز در دستور کار دارد.
 
وی با بیان اینکه کاهش شکاف دیجیتالی و صیانت از مرزهای ایران در فضای مجازی از اولویت‌های وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات است، گفت: همچنین گردش حداکثری ترافیک در داخل کشور و حمایت از کسب و کارهای نوپا نیز مورد توجه این وزارتخانه قرار دارد.
 
واعظی ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم این وزارتخانه کم کردن از ترافیک بین‌الملل و افزایش ترافیک داخلی است، به طوری که در ابتدای دولت 10 درصد مردم از ترافیک داخلی استفاده می‌کردند اما این میزان امروز به 40 درصد رسیده است، همچنین در حال حاضر حدود 77 مشترک تلفن داریم.
 
تلاش برای توسعه شبکه ملی اطلاعات
 
وی ادامه داد: 7 خدمت از دولت الکترونیک به 15 خدمت افزایش یافت. همچنین بحث توسعه زیرساخت خدمات پستی نیز دستمایه تحولات خوبی گردید.
 
واعظی گفت: در راستای فرماندهی اقتصاد مقاومتی 6 پروژه تعریف شد که با جدیت دنبال می‌شود. همچنین تکنولوژی های فضایی و ماهواره ای جزو رده تکنولوژی هایی است که پیشرفت در آنها می‌تواند به فضای تکنولوژیک کمک کند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: خوشبختانه بعد از به نتیجه رسیدن برجام تحولات خوبی ایجاد شد به گونه‌ای که ما هم از نظر تکنولوژی توانستیم با کشورهای دیگر تاحدودی ارتباط نزدیک داشته باشیم و همچنین در بحث ارتباط با خریدها به پیشرفت‌هایی برسیم.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در این راستا تلاش کردیم شبکه توانا را تعریف کنیم تا همه محصولات آن در داخل کشور ایجاد شود. همچنین دو موتور جستجو را ایجاد کردیم تا در خدمت محتوای داخلی و خط زبان داخلی باشد. از سوی دیگر اعطای تسهیلات وام به وجوه اداره شده جهت حمایت از بخش غیردولتی در صنعت از دیگر اقدامات مهم این وزارتخانه است. همچنین به دنبال آن هستیم تا از نوآوران نیز حمایت کنیم.
 
واعظی به ضرورت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: از مسائل مهمی که به آن تاکید داریم بحث شبکه ملی اطلاعات است، موضوعی که مورد نظر مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است که خوشبختانه زیرساخت این شبکه را ایجاد کردیم.
 
وزیر ارتباطات یادآور شد: در 27 اردیبهشت 95 از مرکز تبادل ترافیک شبکه ملی اطلاعات رونمایی شد و امید است تا یک ماه آینده این مهم در تبریز، شیراز و مشهد رونمایی شود.
 
وی گفت: راه اندازی شبکه ملی اطلاعات باعث می‌شود استفاده مردم از محتوای داخلی افزایش یافته و برای کسانی که از محتوای داخلی استفاده می‌کنند، کاهش هزینه محاسبه شود. همچنین به دنبال آن هستیم تا مراکز داده‌ای استانی را با کمک بخش خصوصی ایجاد کنیم. همچنین بحث اجرای نظام داخلی امنیت شبکه ملی اطلاعات را دنبال کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بحث صیانت فرهنگی و اجتماعی از شبکه ملی اطلاعات نیز باید توسعه یابد، زیرا ما به دنبال استفاده از اینترنت مناسب هستیم، زیرا این موضوع هم برای ما تهدید است و هم فرصت.
 
 فیلترینگ هوشمند یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت ارتباطات بود/مراجعه به صفحات مستهجن از 5 درصد به یک درصد کاهش یافته
 
واعظی با اشاره به تلاش های فرهنگی وزارتخانه متبوع خود در 3 سال گذشته گفت: فیلترینگ هوشمند یکی از مهمترین دستاوردهای وزارت ارتباطات بود که باعث شد تعداد مواجهه کاربران با فیلترینگ از 5 درصد در سال 92 به نیم درصد در حال حاضر و استفاده از فیلترشکن از 15 درصد به 5 درصد و همچنین مراجعه به صفحات مستهجن از 5 درصد به یک درصد کاهش یابد. همچنین برای تقویت این نوع فیلترینگ با شرکت‌های دانش بنیان همکاری داریم و حدود 200 میلیارد تومان بودجه به آن اختصاص داده‌ایم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین ادامه روند دولت الکترونیک را از دیگر اهداف این وزارتخانه برشمرد و گفت: ایجاد دولت الکترونیک و بستر شبکه ملی اطلاعات و مقابله با فساد از مهمترین فعالیت‌های ما بوده که هم‌اکنون زیرساخت‌های آن آماده است و فاز نخست آن در 27 اردیبهشت ماه رونمایی شد که محتوای آن را باید وزارتخانه ها تامین کنند و در حال حاضر 67 دستگاه به آن متصل هستند که در ادامه حرکت از دولت الکترونیک به سمت دولت هوشمند از اهداف بلندمدت این وزارتخانه است.
 
وی در ادامه به نگاه ویژه وزارت ارتباطات به مناطق محروم اشاره و بیان کرد: قصد داریم از ظرفیت تمام فارغ‌التحصیلان در استان‌ها حمایت کنیم. همچنین تاسیس شتاب‌دهندگان استان‌ها مورد حمایت ما است و هم‌اکنون روستاهای بالای 20 خانوار به تلفن دسترسی دارند و روستاهای کوچکتر حداقل یک دسترسی به تلفن دارند. همچنین پست بانک در صددرصد دفاتر روستایی وجود دارد.
 
 تلاش برای امکان دسترسی 80 درصد خانواده‌ها به پهن باند با سرعت حداقل 20 مگابایت در برنامه ششم
 
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه توسعه محتوا به 5 برابر را از اهداف وزارت ارتباطات عنوان و تصریح کرد: برای رسیدن به رتبه برتر در منطقه به دنبال افزایش سرمایه‌گذاری هستیم و در برنامه ششم توسعه امکان دسترسی 80 درصد خانواده‌ها به پهن باند با سرعت حداقل 20 مگابایت در ثانیه در دستور کار قرار دارد. لذا از مجلس می‌خواهیم تنقیح قوانین را برای توسعه کسب و کار در حوزه ارتباطات مدنظر قرار دهد.
 
واعظی ادامه داد: دو سال و نیم قبل یکی از اپراتورهای کشور اطلاعات خود را در اختیار یکی از نهادها گذاشت اما این اطلاعات از سوی یکی از همکاران آن نهاد به بیرون درز کرد که البته با وی برخورد شد. پس از آن همان اطلاعات با روش دیگری در یک کانال اجتماعی قرار گرفت که ما این ارتباط را بستیم و اکنون اپراتور ذی‌ربط مشغول شکایت از این قضیه است، لذا اتفاق جدیدی درخصوص درز اطلاعات رخ نداده است.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال پژمان‌فر درخصوص علت تاخیر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات گفت: پروژه شبکه ملی اطلاعات از 13 سال پیش تاکنون در دستور کار است، اما در دولت فعلی این موضوع را در اولویت قرار داده‌ایم که زیرساخت‌های آن فراهم شده است. همچنین مرکز تبادل اطلاعات در بسیاری از شهرها به بهره‌برداری رسیده و سایر شهرها نیز در دستور کار قرار دارند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در پاسخ به سوال فلاحتی و انصاری نمایندگان مجلس درخصوص عملکرد شرکت مخابرات توضیح داد: این شرکت براساس اصل 44 قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شده است و این شرکت درخصوص مصوبه‌های مجلس تمام تلاش خود را جهت اجرای آن صورت داده، اما برخی انتظارات مطرح شده خارج از توان شرکت مخابرات بوده و جدیداً مطرح می‌شود.
 
واعظی همچنین در پاسخ به سوال قاضی‌پور درخصوص استفاده اپراتورها از فناوری‌های خارجی به جای تولیدات ملی بیان کرد: یکی از برنامه های ما برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی استفاده از خدمات داخلی است که در این خصوص کمیته‌ای در وزارتخانه با همکاری وزارت صنایع فعالیت می‌کند تا کم کم خدمات خارجی را از لیست فعالیت‌های خود حذف کنیم و نمونه های داخلی را جایگزین کنیم.
 
واعظی در ادامه با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در کشور باید به صورت متوازن باشد، گفت: درخصوص سرمایه‌گذاری باید عدالت رعایت شده و شکاف دیجیتالی کاهش یابد. از این‌رو امیدواریم تا پایان سال اینترنت روستاها برای تحت پوشش قرار دادن 35 هزار روستا توسعه یابد. البته درخصوص سرعت اینترنت نمی‌توان هم تعداد مشترکان را زیاد کرد و هم سرعت را افزایش داد و این موضوع امری زمان‌بر است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه برای حل نیازمندی‌های صدا وسیما فیبر نوری را گسترش دادیم، گفت: هم‌اکنون در حوزه IT از نیروی انسانی خوبی برخورداریم. همچنین به نظر نمی‌رسد طبق برخی اظهارات سرعت اینترنت در ایران کمتر از برخی کشورهای منطقه مثل عراق و افغانستان باشد، ضمن اینکه وزارت ارتباطات پایلوت مناطق آزاد را در دستور کار دارد. باید بگویم تخلفات حوزه فضای مجازی وظیفه رسیدگی ما نیست و برعهده پلیس فتا و قوه قضائیه است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با بیان اینکه پیوست فرهنگی در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار دارد، گفت: ما نگاه فرهنگی دارم و 200 میلیارد تومان برای سالم‌سازی فضای مجازی در اختیار قرار داده‌ایم. همچنین برای مراسم اربعین به دنبال تامین زیرساخت ها جهت دسترسی مشترکان زائر به اینترنت هستیم. از سوی دیگر درخصوص مشکل پیامک تبلیغاتی سال گذشته اپراتورها مامور به ایجاد سامانه‌ای جهت دسترسی مشترکان به پایش اینترنت های خود شدند.
 
این عضو کابینه دولت یازدهم در پایان درخصوص 700 پیامک ارسالی ناشناس به خبرنگاران خاطرنشان کرد: پیگیری این موضوع برعهده وزارت ارتباطات نیست اما به علت حساسیت قضیه، دستور پیگیری آن را داده‌ایم چرا که عدم تقبل تبعات چنین اتفاقی جز آشفتگی ثمری ندارد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.