باندپهن

باندپهن ثابت

July 8, 2016
9:39 جمعه، 18ام تیرماه 1395
کد خبر: 78268

تلفن ثابت سرمایه ای برای توسعه زیرساخت ارتباطی

فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل عمومی بودن آن با سایر فناوری ها تفاوت اساسی دارد، به این معنی که تنها در حوزه فعالیت خود تاثیرگذار نیست، بلکه در کل فعالیتهای اقتصادی و غیراقتصادی تاثیر بسزائی در تسهیل انجام امور و بالا بردن بهره‌وری و کارائی دارد. مرور وضعیت ایران در حوزه نرخ سبد ارتباطی نشان می‌دهد که در زمینه ارزانی هزینه دومین فناوری ارتباطی یعنی در حوزه تلفن ثابت، جایگاه اول منطقه و دنیا را داریم.
 
اگر از دیدگاه کلان اقتصادی به صنعت مخابرات نگاه کنیم، نظام تعرفه‌بندی اثر بسزایی در بازگشت سریعتر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، توسعه آسان‌تر شبکه و رضایت بیشتر مشتریان دارد. به همین دلیل، برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری، باید نظام درستی در تعیین میزان تعرفه‌ منظور کرد.
 
خبر افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت انعکاس درستی در رسانه ها نداشت. در حالی افزایش 50 درصدی  تعرفه برای  مکالمه ها عنوان شد (30 ریال به 45 ریال) که این افزایش هزینه فقط شامل مکالمات درون شهری بود .
 
نرخ مکالمات بین استانی (هردقیقه 330 ریال) و مکالمه از تلفن ثابت به تلفن همراه (هردقیقه 625 ریال) بدون افزایش نداشته و با همان نرخ های قبلی تعریف شدند.
 
با توجه به اینکه به طور میانگین هزینه مکالمات درون استانی، درصد کمی از کل هزینه ها را در برمی گیرد(زیر 20 درصد) و افزایش 50 درصدی فقط شامل همین هزینه است، برآورد شده است که در کل به طور میانگین مبلغ صورتحساب ها کمتر از 10 درصد افزایش خواهد داشت.
 
این در حالی است که 6 میلیون تلفن ثابت در کشور وجود دارد که با توجه به پایین بودن هزینه آبونمان و همچنین بالا بودن هزینه صدور قبض و ارسال پستی و … برای آنها قبضی صادر نمی شود.
 
علی رغم اینکه تحول‌های چشمگیری در حوزه تلفن ثابت در کشور رخ داده است و بر اساس آمار، کشور ما در بین کشورهای حوزه خاورمیانه از نظر ضریب نفوذ، دارای جایگاه منحصر به‌فردی است، احتکار خطوط تلفن به دلیل پایین بودن هزینه اتصال تلفن ثابت و در نظر نگرفتن آبونمان برای اتصال هر خط ، یکی از مشکلاتی است که در این حوزه وجود دارد  .این در حالی است که شرکت مخابرات برای اتصال یک خط تلفن هزینه زیادی را متحمل می شود . با توجه به این مسئله ، افزایش هزینه اتصال،  امری کاملا طبیعی و لازم به نظر می رسد، با توج به اینکه سود حاصل از این افزایش در جهت به روزرسانی و توسعه زیرساخت ها به کار گرفته خواهد شد.
 
نکته مهم دیگر اینکه در حال حاضر 40 هزار روستا از خدمات تلفن همراه با تعرفه مکالمه 20 برابر استفاده می کنند و این در حالی است که توسعه تلفن همراه در روستاها به مراتب کم هزینه تر از تلفن ثابت است و این مسئله جدای از مدت زمان صرف شده و نیروی انسانی اختصاص یافته برای انجام این فرایند است.
 
رشد سریع تکنولوژی در عرصه فناوری اطلاعات، ایجاد پتانسیل‌های لازم را در شبکه مخابرات برای همراهی با این روند سریع اجتناب‌ناپذیر ساخته است. بنابراین با توجه به این مسئله که تلفن ثابت زیرساخت تلفن همراه است و توسعه آن ، توسعه تلفن همراه را در پی خواهد داشت و نبود فیبر نوری در توسعه تلفن همراه نیز خلل ایجاد خواهد کرد باید تعرفه های متعارف و مناسب برای این خدمت در نظر بگیریم تا نبود سرمایه مانع از رشد زیرساخت ها و توسعه فناوری های جدید در این رابطه نشود.
 
افزایش تعرفه ها توسعه زیرساخت های ارتباطی  و به دنبال آن آسایش مردم  را در پی خواهد داشت . حجم عمده‌ای از فعالیت‌های صنعت مخابرات کشور ما روی تولید تجهیزات تلفن ثابت متمرکز شده است. به جرأت می‌توان گفت که کشور ما به دانش فنی تولید تجهیزات تلفن ثابت دسترسی پیدا کرده است؛ ولی این در واقع شروع راه بومی کردن دانش فنی در زمینه‌های گوناگون مخابرات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.