اپراتورها

تلفن همراه

July 21, 2016
7:14 پنجشنبه، 31ام تیرماه 1395
کد خبر: 78406

اتحاد ۲۰ غول مخابراتی و اعلام راه‌اندازی نسل پنجم شبکه تلفن‌همراه (۵G)

گروهی از بزرگان صنعت مخابرات شامل اپراتورهای بزرگ مخابراتی اروپایی شامل Ericsson، Telefonica، Orange ،Nokia، Vodafone، Deutsche Telekom، BT و.. به‌صورت مشترک، بیانیهٔ مبسوط درباره قصد خود از راه‌اندازی نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) تا سال ۲۰۲۰ ارائه کرده‌اند که شامل توصیه‌های صنعتی درمورد چگونگی استقرار به‌موقع این شبکه در اتحادیه اروپا است.

برنامه‌ریزی این اپراتور‌ها برای ایجاد شبکه ۵G در مقیاس وسیع تا سال ۲۰۱۸ و باهدف ارائهٔ پوشش ۵G در حداقل یک شهر از هریک از ۲۸ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا تا سال ۲۰۲۰ ازجمله موارد این طرح می‌باشد؛ برنامهٔ این گروه در یک دستور کار هفت‌صفحه‌ای، شامل جزییات راه‌اندازی نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی در اتحادیه اروپا منتشرشده است.
 
این اپراتور‌ها درعین‌حال از رگولاتوری‌های کشورهای اتحادیه اروپایی خواسته‌اند به‌منظور تسهیل دسترسی به اینترنت و سایر خدمات مخابراتی قوانینی سهل و آسان وضع کرده (از موضع خود در قبال رعایت قوانین تازه مصوب شده “بی طرفی محض” در اینترنت” کوتاه بیایند) تا سایر کشور‌ها نیز به اقداماتی مشابه ترغیب شوند.
 
طبق این بیانیه، “راه‌اندازی تجاری شبکه ۵G نیازمند جذب سرمایه‌گذاری‌ به‌منظور ایجاد زیرساخت‌های جدید است؛ همچنین دسترسی به طیف فرکانسی جدید و همکاری نزدیک بین متصدیان صنعت مخابرات (اپراتورهای مخابرات، اپراتورهای تلفن همراه، اپراتورهای ماهواره، و ارائه‌دهندگان زیرساخت و تجهیزات موردنیاز) از پیش‌نیازهای اساسی است. برهمین اساس همکاری بین ذی‌نفعان صنعت مخابرات و صنایع بالادستی، در دستیابی به برنامهٔ مدنظر جهت بازگشت سرمایه‌گذاری انجام‌شده برای نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی از اهمیت بسزایی برخوردار است.”
 
سایر توصیه‌های کلیدی این بیانیه عبارت‌اند از:
•    پشتیبانی از آزمایش‌های پان-اروپایی ۵G و دو مرحله آزمایش: پروژه‌های آزمایشی توسط گروه‌های مستقل، قبل از استانداردسازی تکنولوژی تا سال ۲۰۱۸ و سپس توافق سهامداران اروپایی درمورد خصوصیات تحقیقات انجام گرفته بر روی استاندارد‌های ۵G و طیف فرکانسی آن در یک بازهٔ زمانی تا سال ۲۰۱۸ روشن شود. این بیانیه اظهار داشته که بازیگران اصلی این حوزه تا ژانویه‌ ۲۰۱۷، متعهد به ارائه یک نقشه‌ راه به‌منظور دستیابی به همکاری بین شبکه‌ای در دورهٔ زمانی ۲۰۲۰-۲۰۱۸ باشند.
 
•    تشویق اتحادیه‌ اروپا به ایجاد مکانیسم تأمین مالی، علاوه‌بر مشارکت عمومی- خصوصی ۵G خود، برای تحقیق، آزمایش‌های در مقیاس بزرگ، و همچنین یک صندوق سرمایه‌گذاری حوزه ۵G جهت حمایت استارتاپ‌های مربوطه. این بیانیه مبلغی بین نیم تا یک میلیارد یورو را برای بودجه‌ پژوهشی و بیش از یک میلیارد یورو برای بودجهٔ صندوق سرمایه‌گذاری، پیشنهاد کرده است.
 
•    شناسایی به‌موقع و درنظر گرفتن قیمت معقول برای طیف مناسب ۵G در سرتاسر اروپا
 
•     نقشه‌راه می‌بایست شامل اولویت‌بندی راه‌اندازی در سراسر کشورهای عضو اتحادیهٔ اروپا، جهت اطمینان بخشیدن به صنایع بالادستی مانند حمل‌ونقل، ارائه‌کنندگان شبکه‌های هوشمند، تولید و رسانه/سرگرمی درمورد دسترسی یکنواخت به شبکه ۵G باشد. این بیانیه همچنین اظهار داشته که «اپراتورهای اروپایی، به‌منظور کمک به واقعیت بخشیدن به این اکوسیستم جدید، راه‌اندازی ۵G در حداقل یک شهر از هریک از ۲۸ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا را تا سال ۲۰۲۰، هدف خود قرار خواهند داد.
 
باتوجه به این بیانیه، شرکت‌ها برای طراحی یک برنامهٔ عملی در این حوزه برنامه‌ریزی می‌کنند؛ این طرح به‌ آ‌ن‌ها امکان به تصویر کشیدن مزایا و تأثیرات مثبت خدمات نسل پنجم تلفن همراه (۵G) در زمینه‌های خودرو، بهداشت، امنیت عمومی، ایجاد شهر هوشمند و سرگرمی تا سال ۲۰۱۸، را فراهم می‌کند. این ائتلاف، خواستار سرمایه‌گذاری کشور‌ها جهت اعطای زیرساخت‌های موردنیاز برای راه‌اندازی ۵G در تمام ۲۸ کشور عضو اتحادیهٔ اروپا تا سال ۲۰۲۰ شده است.
 
بااین‌حال، این کمپانی‌ها بر آنچه آنان “فضای نظارتی درست” می‌نامند، تأکیددارند که رسیدگی به «خطرات» ناشی از دسترسی به سیاست‌های اینترنتی آزاد را شامل می‌شود.
 
در این بیانیه آمده است که “اتحادیهٔ اروپا باید خود را با نیاز به اینترنت آزاد با قوانین عملی، که باعث پرورش خلاقیت می‌شود، تطبیق دهد”
صنعت مخابرات هشدار می‌دهد که دستورالعمل‌های “بی‌طرفی در اینترنت” (Net neutrality) در حال حاضر، همچنان که توسط BEREC (ارگان رگولاتورهای اروپایی ارتباطات الکترونیک) طرح‌شده است، عدم قطعیت‌ قابل‌توجهی در بازگشت سرمایه‌گذاری در ۵G‌ ایجاد می‌کند. بنابراین، احتمالاً سرمایه‌گذاری‌ها تا زمانی که تنظیم‌کنندگان یک موضع مثبت درمورد نوآوری اتخاذ کرده و به آن پایبند باشند، به تأخیر خواهد افتاد.
“اتحادیهٔ اروپا باید خود را با نیاز به اینترنت آزاد با قوانین عملی، که باعث پرورش خلاقیت می‌شود، تطبیق دهد.”
 
قوانین Net neutrality که بانام‌های” بی‌ طرفی شبکه”، بی‌ طرفی محض” یا “بی‌ طرفی در اینترنت” نیز یاد می‌شود، نکته‌ای ظریف و البته چالش‌برانگیز است مبنی بر اینکه عرضه‌کنندگان خدمات اینترنتی (همانند ISPها) و دولت‌ها باید با همهٔ انواع ترافیک اینترنتی ( بر اساس کاربر، محتوا، سایت، پلتفرم، اپلیکیشن، نوع ابزار الصاق شده یا نحوهٔ مخابرات و…) به نحو یکسان رفتار کرده و تبعیض قائل نشوند یا بهای متفاوت مطالبه نکنند.
 
جهت آشنایی با مفهموم بی طرفی در اینترنت این ویدئو را ببینید.
 
به اعتقاد این اپراتورها، قوانین بیطرفی شبکه ای BEREC، بیش از حد اجباری بوده و باعث ریسک پذیری این حوزه جدید ارتباطی خواهد شد.
از جمله حامیان نخست این بیانیه عبارت‌اند از شرکت‌هایی نظیر Airbus، Siemens و Phillips.
 
اتحادیهٔ اروپا سال گذشته با قاطعیت به نفع مقررات دقیق بی طرفی محض(در اینترنت) رای داد. قوانین جاری نقاط ضعفی دارد که آنچه اصطلاحاً “خدمات تخصصی و کلیدی” نامیده می‌شود مانند خودروهای خودران و عمل‌های پزشکی روی خطوط سریع اینترنت، معطل بماند. بااین‌حال، قوانین بیان می‌کنند که ارائه‌دهندگان خدمات باید “با تمام ترافیک‌ها به‌طور یکسان، بدون تبعیض، محدودیت یا دخالت رفتار کنند”
 
در همین رابطه، “گونتر اوتینگر” عضو “کمیسیون اتحادیه اروپا برای جامعه و اقتصاد دیجیتال” از این بیانیه استقبال و در ستایش آن، بیان کرده که “این اعلامیه یک شروع مهم و ارزشمند برای برنامه عملی نسل پنجم شبکه‌های تلفن همراه است که به همراه طرح پیشنهادی برای بررسی تنظیم مقررات و چارچوب قانونی مخابراتی در ماه سپتامبر ارائه خواهد شد.” با این وجود  این مامور عالی رتبه تا کنون از اظهار نظر در موضع ““بی طرفی اینترنت و آنچه توسط ذی‌نفعان حوزه مخابرات بیان شده خودداری کرده است.
 
اصول اساسی لایحه بی‌طرفی در اینترنت:
عدم انسداد یا تقلیل ترافیک، حتی اگر کاربری با خدمات یک اپراتور رقابت کند. این امر از اقدام فعلی چند اپراتور در سراسر اروپا که در حال حاضر Skype را مسدود یا برای آن هزینه دریافت می‌کنند، جلوگیری می‌نماید.
عدم اولویت بندی ترافیک، براین اساس یک ارائه دهنده OTT از پرداخت وجه به یک اپراتور برای تحویل ترافیک خود سریع‌تر از سایر ترافیک‌ها، منع می‌شود.
طرح‌های داده پلکانی و محدودیت‌های داده مجاز است، ولی بایستی به وضح برای مصرف کنندگان آشکار شود.
مدیریت ترافیک مجاز است ولی تنها به وصورت موقت، مثلا به منظور کاهش تراکم ترافیک در زمان اوج مصرف.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.