تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

July 28, 2016
8:47 پنجشنبه، 7ام مردادماه 1395
کد خبر: 78579

10 نکته ای که احتمالاً در مورد برند لنوو نمی دانید

با اینکه مصرف کنندگان روز به روز نسبت به گزینه های موجود در بازار آگاه تر می شوند، اما باز هم معروف ترین و پرطرفدار ترین برندهای تکنولوژی چندان تغییری نکرده اند: اپل، گوگل، مایکروسافت، سامسونگ، اچ پی، اینتل و معدود موارد دیگر. با این حال، اگر به گذشته بسیاری از این شرکت ها توجه کنید، می بینید اکثراً فعالیت خود را با ساخت یک محصول عالی آغاز نموده، سپس با گذشت زمان، منشعب شده و محصولات باکیفیت دیگری نیز ساخته اند.
 
امروزه بیشتر برندهای بین المللی، انواع مختلف محصولات فناوری از کامپیوترهای شخصی گرفته تا اسمارت فون و دیگر دیوایس های موبایل، وسایل خانگی، تلویزیون ها و پخش کننده های صوتی و تصویری و غیره را تولید و به بازار عرضه می کنند.
 
در کنار موارد فوق، شرکت هایی مانند Lenovo هم هستند که طرفداران کمتری نسبت به امثال گوگل و سامسونگ دارند. بسیاری از علاقه مندان تکنولوژی با این برند چینی آشنا هستند، اما بیشتر مصرف کنندگان آمریکایی هنوز هم چندان روی خوشی به این برند نشان نمی دهند.
 
با این حال، حقیقت این است: از پایین ترین سطوح فناوری دنیا، شرکتی پا به عرصه وجود گذاشت که اکنون بزرگ ترین تولیدکننده کامپیوترهای شخصی در جهان نام گرفته. کافیست نگاهی به آخرین شرکا و خریدهای این کمپانی بیندازید: موتورولا، مایکروسافت، IBM و … تا در برابر پیشرفت آنها سر تعظیم فرود آورید.
 
با عنایت به جایگاه رفیع Lenovo در صنعت فناوری کنونی جهان، فهرستی از ده نکته جالب در مورد این شرکت را گردآوری کرده ایم که شاید برای شما نیز جالب باشد.
 
 
لنوو در سال 1984 تأسیس شد، یعنی بیش از 30 سال قبل
اگر بخواهید شاهد تولد Lenovo باشید، باید نزدیک به سی سال به عقب برگردید. با این حساب لنوو را می توان قدیمی تر از برندهای معروفی همچون HTC و هواوی دانست.
 
این کمپانی در تاریخ اول ماه نوامبر سال 1984 توسط «لیو شوانژی» با تیمی ده نفره از مهندسین و سرمایه ای حدود 30 هزار دلار تأسیس شد. در جلسه اولیه این شرکت با دولت چین برای کسب مجوز تأسیس، تمامی یازده کارمند شرکت، اسم نه چندان دلچسب «New Technology Developer» را انتخاب کردند؛ خوشبختانه این اسم چندان دوام نیاورد.
 
 
لنوو به مدت 15 سال با نام Legend شناخته می شد
چند سال پس از تأسیس شرکت، نام آن به Legend یا افسانه تغییر داده شد و اولین موفقیت بزرگ آنها نیز تحت همین عنوان شکل گرفت، اما در سال 2003 نام این شرکت مجدداً دستخوش تغییر شده و به اسم کنونی تغییر یافت.
 
 
در سال 1990 لنوو اولین کامپیوتر شخصی خود را با برند Legend عرضه کرد
این کمپانی چینی تحت برند Legend اولین کامپیوتر شخصی خود را معرفی کرده و به واسطه آن به اشتهار رسید. در آن زمان IBM سلطه کاملی بر بازار کامپیوترهای شخصی داشت، و شرکت چینی نیز به دنبال کسب سهمی از این بازار رو به رشد بود. این محصول یعنی Legend PC با پشتیبانی دولت چین تولید و عرضه شد.
 
 
در سال 1988 اولین استخدام سراسری Lenovo صورت گرفت
لنوو شروع کند و دشواری داشت. کارکنان اولیه به جای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، مسیر خانه تا شرکت را با پای پیاده طی می کردند تا هزینه ها را کاهش دهند. با این حال اولین رشد بزرگ شرکت پس از انتشار آگهی استخدام در روزنامه «چاینا یوث نیوز» در سال 1988 شکل گرفت.
 
پس از درج آگهی، بیش از 500 نفر متقاضی استخدام شدند. مسئولین شرکت، آزمون کتبی بین 280 نفر شرکت کننده منتخب برگزار کرده و از میان آنها 120 نفر را برای مصاحبه برگزیدند. در نهایت از 58 نفر به طور رسمی برای کار در شرکت دعوت شد. طبق اسناد موجود، میانگین سنی نیروهای جدید 26 سال بوده و به جز سه نفر، بقیه حداقل مدرک لیسانس داشتند.
 
البته جالب ترین نکته در مورد این آگهی استخدامی، حضور «یانگ یوانکینگ» مدیرعامل کنونی شرکت Lenovo در بین منتخبین آن است.
 
 
در سال 2003 کمپانی Lenovo بیش از 30 میلیون دلار برای تبلیغات هزینه کرد
از سال 1988 این شرکت چینی با نام Legend شناخته شده بود، اما در سال 2003 این وضعیت تغییر کرد. طبق اظهارات «یانگ یوانکینگ» نام Legend به عنوان برند یک کمپانی بزرگ، بیش از حد متداول بود، به ویژه اگر این شرکت می خواست در سطح بین المللی فعالیت کند. بنابراین آنها مجبور به تغییر نام شدند.
 
با این حال ریشه های اصلی کمپانی هنوز در نام جدید آن به چشم می خورند: بخش Le از ابتدای Legend گرفته شده و novo نیز کلمه لاتین به معنای new یا جدید است، پس Lenovo یعنی «the new Legend» یا «افسانه ی جدید».
 
پس از معرفی این اسم، Lenovo کمپین بازاریابی و تبلیغات گسترده ای را به راه انداخت. آنها بیلبوردهای عظیمی را در سرتاسر جهان خریده و تبلیغات تلویزیونی متعددی را در ساعات پربیننده پخش کردند. طی دوره هشت هفته ای، Lenovo نزدیک به 3 میلیون دلار برای این کمپین هزینه کرد.
 
در بیشتر این تبلیغات، لوگوی جدید شرکت در پس زمینه آبی دیده می شد و این عبارت زیر آن درج شده بود: «تعالی به نحوه تفکر شما وابسته است».
 
 
در سال 1997 لنوو قرارداد پرسودی را با مایکروسافت منعقد کرد
تا اواخر دهه 1990، بیشتر موفقیت لنوو به وطن آنها یعنی چین محدود شده بود، اما با آغاز مشارکت این کمپانی با مایکروسافت در سال 1997، نام Lenovo در مجامع بین المللی بر سر زبان ها افتاد.
 
این واقعه که پرسودترین قرارداد تاریخ چین تلقی می شود، راه را برای کسب موفقیت های بیشتر کمپانی مورد بحث در هزاره سوم هموار ساخت.
 
 
در سال 2005 لنوو بخش کامپیوترهای شخصی IBM را خرید
در حرکتی پر سر و صدا، لنوو در سال 2005 اقدام به خرید بخش کامپیوترهای شخصی IBM نمود، زیرا IBM در بیشتر کشورهای غربی بازار خوبی را در اختیار داشت اما فروش Lenovo منحصر به چین بود. پس از خرید کسب و کار کامپیوترهای شخصی IBM به مبلغ 1.75 میلیارد دلار، Lenovo تبدیل به سومین تولید کننده PC در سطح جهان شد. بعلاوه این قرارداد، فروش سالیانه لنوو را تا چهار برابر افزایش داد.
 
وقتی با دقت به سابقه این شرکت نگاه کنیم، می بینیم خرید IBM یکی از بهترین حرکت های تجاری Lenovo تا به امروز بوده. ضمناً آنها به تازگی بخش سرورهای x86 را نیز از IBM خریده تا جایگاه بهتری در بازار مشتریان سازمانی پیدا کنند.
 
 
در سال 2014 لنوو کمپانی Motorola Mobility را از گوگل به مبلغ 2.91 میلیارد دلار خرید
پس از زیان های گسترده مالی در اوایل قرن جاری، موتورلا به دو بخش تقسیم شد: Motorola Solutions و Motorola Mobility. بخش دوم همان تولیدکننده موبایل است که ابتدا توسط گوگل خریداری شد، اما بعداً دیدیم این خرید بیشتر به خاطر دستیابی به پتنت های موتورولا انجام شده و گوگل علاقه ای به حفظ این کمپانی ندارد.
 
لنوو سریعاً از رتبه سوم، به مقام اول در زمینه تولید کامپیوترهای شخصی صعود کرد. اما از زمانی که اسمارت فون ها جایگزین کامپیوترهای شخصی شدند، فروش PC کاهش یافت. لنوو نیز برای مقابله با کاهش فروش خود، قدم به بازار موبایل نهاد. این حرکت بسیار بجا بوده و باعث شد Lenovo پس از خرید بخش موبایل موتورولا به سومین تولید کننده اسمارت فون در جهان تبدیل شود.
 
بعد از این پیشرفت، لنوو در سال 2012 اقدام به عرضه تلفن همراه با برند خود نمود. همچنین در بیانیه خیر، آنها اعلام کردند برند Motorola را حذف کرده و به جای آن از برند جدید «Moto by Lenovo» در محصولات موبایل خود استفاده می کنند.
 
 
لوگوی کنونی کمپانی در سال 2015 انتخاب شد
لوگوی قبلی Lenovo بسیار ساده و معمولی بوده و در مقایسه با لوگوهای جذاب رقبا، حرفی برای گفتن نداشت. در سال 2015 لنوو از لوگوی جدید خود با تایپ فیس ژئومتریک سنس-سریف و تغییر حرف e رونمایی کرد. این لوگو که معمولاً به رنگ سفید دیده می شود، در کادری مستطیلی قرار می گیرد که می توان هرنوع تغییری در آن ایجاد کرد.
 
طبق اظهارات مدیر بخش بازاریابی کمپانی مورد بحث، هدف از ارائه این لوگو نشان دادن تنوع پذیری، تناسب در محیط وب و سازگاری با زمینه های مختلف بوده است. همچنین نوع طراحی این لوگو، فلسفه شرکت مبنی بر قابلیت سفارشی سازی و تناسب با هرنوع سلیقه و نیاز را نشان می دهد.
 
 
لنوو تقریباً 20 درصد بازار فروش PC جهان را در اختیار دارد
در نتیجه مشارکت با مایکروسافت و خرید کسب و کار کامپیوترهای شخصی IBM، کمپانی چینی لنوو به برترین برند در زمینه تولید PC های باکیفیت و پرقدرت تبدیل شد. امروزه کامپیوترهای لنوو تقریباً 20 درصد بازار جهانی را به خود اختصاص داده اند. چند سال قبل فروش PC نزدیک به 80 درصد از درآمد کل آنها را در بر می گرفت، اما در حال حاضر این سهم به 65 درصد کاهش یافته و با محصولات دیگر از جمله دیوایس های موبایل جایگزین شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.