بازی

فناوری اطلاعات

July 30, 2016
11:56 شنبه، 9ام مردادماه 1395
کد خبر: 78607

درخواست یک بازی‌ساز از بخش دولتی: وام ندهید، شرایط را تسهیل کنید

مدیرعامل یک استودیوی بازی‌سازی، حمایت مالی مستقیم دولت در قالب وام را برای کمک به بازی‌سازها نامناسب دانست و بهترین کمک بخش دولتی را اقدامات زیرساختی از جمله تسهیل بوروکراسی‌های اداری برای فراهم کردن زمینه‌ فعالیت بخش خصوصی اعلام کرد.
 
حسین مزروعی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این‌که بخش دولتی و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای چه کمی می‌تواند به بازی‌سازی کند، گفت: بزرگ‌ترین کمکی که بخش دولتی می‌تواند بکند، کمک زیرساختی است. بخش خصوصی و تیم‌های مستقل می‌توانند راه خود را پیدا کند و حتی با محصولات بین‌المللی رقابت کنند، اما محدودیت‌های زیرساختی مانند گران‌بودن پهنای باند و چالش‌هایی که در گرفتن مجوزها وجود دارد، سد راه آنهاست.
 
این فعال بازی‌ساز با ذکر یک مثال توضیح داد: در حال حاضر اکثر بازی‌سازها میانگین سنی ۲۰ سال دارند، ولی برای گرفتن مجوز موسسه تک‌منظوره ساخت بازی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای شرط ۲۸ سال سن را گذاشته اما چون میانگین سنی افراد در این صنعت پایین است، بسیاری مجبوراند بدون گرفتن مجوز فعالیت کنند.
 
وی ادامه داد: بنابراین مسائلی نظیر بوروکراسی اداری و شرایطی که برای تایید و مجوز وجود دارد گاهی خیلی دست و پاگیر است و یا مسائل حقوقی و مالیاتی از جمله این‌که ما با وجود این‌که یک استودیوی مستقل هستیم و نیاز به حمایت جدی دولت داریم باید مالیات پرداخت کنیم. اگر دولت و بنیاد بتوانند مسائل این چنینی را حل کنند، باقی راه را خود بازی‌سازان می‌توانند طی کنند.
 
مزروعی آموزش نیروی متخصص را از دیگر کمک‌های بخش دولتی دانست و بیان کرد: آموزش می‌تواند از وظایف اصلی نهادهای دولتی باشد و آنها باید به تربیت نیروی متخصص کمک کنند.
 
این فعال بازی‌ساز با بیان این‌که حمایت مالی مستقیم دولت خصوصا در قالب وام تاثیرگذار نیست، افزود: سازوکار دریافت و پرداخت وام بسیار سخت و ریسکی است و علاوه بر این‌که امکان رانت وجود دارد، سازوکارهایی که نتواند در بازارسازی به بازی‌سازها کمک کند، هیچ فایده‌ای ندارد و تنها بدهکارشان می‌کند، چون به دلیل مشکلات زیرساختی موجود نمی‌توانند بازی را بفروشند و وام را پرداخت کنند. بنابراین اساسا وام دولتی نمی‌تواند کمک زیادی در این زمینه کند.
 
وی در ادامه کمک مشارکتی بخش دولتی را نیز ناکارآمد دانست و ادامه داد: دولت باید قوانین و شرایط و زیرساخت‌ها را برای بخش خصوصی تسهیل کند و با حضور بخش خصوصی که دانش را هم به همراه دارد، این سرمایه‌گذار تمام تلاش خود را می‌کند که سرمایه‌اش را به ثمر برساند، بنابراین کار اصلی دولت این است که ریسک سرمایه‌گذاری‌های خصوصی را پایین بیاورد و به آنها اجازه وارد شدن به بازار را بدهد.
 
او درباره‌ی فعالیت استودیوی بازی سازی توضیح داد: این استودیو از مهرماه سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را به صورت خاص در بازی‌سازی موبایل شروع کرد، البته پیش از آن در حوزه‌های دیگر فعالیت داشت و محصولاتی مانند اپلیکیشن ارائه می‌کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به پروژه‌های اصلی استودیو، اظهار کرد: بازی «هشتمین حمله» یک بازی دفاع مقدسی درباره‌ جنگ تحمیلی بود که در سال ۱۳۹۴ منتشر و با استقبال فوق‌العاده‌ای روبه‌رو شد. بازی دیگر «مسابقات آنلاین سبقت» بود که برای اولین‌بار در ایران یک بازی به این سبک real time ساخته شده بود و از خودروهای بومی هم در آن استفاده می‌شد و کاربران از این بازی نیز استقبال خوبی کردند.
 
این فعال بازی‌ساز با بیان این‌که بازی‌ها در حال حاضر به صورت خاص در کافه‌بازار عرضه می‌شود، تصریح کرد: این بازی‌ها به صورت رایگان توسط کاربران قابل بازی است و اجباری به پرداخت وجه نیست، اما یکسری امکانات و سرعت و پیشرفت بازی با پرداخت درون برنامه‌ای وجه امکان‌پذیر است.
 
مزروعی به کاربران و گیمرهای بازی‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بازی هشتمین حمله بیش از یک میلیون دانلود و حدود ۳۰۰ هزار نصب فعال دارد و بازی آنلاین سبقت نزدیک به یک میلیون دانلود و حدود ۲۰۰ هزار نصب فعال دارد.
 
وی با اشاره به گردش مالی بازی‌های استودیو بیان کرد: گردش مالی بازی‌ها به صورتی بوده که توانسته هزینه‌های فیلم را پوشش دهد و سودآور باشد. هنوز هم دانلود بازی‌ها ادامه دارد و هم کاربرانی که قبلا بازی را دانلود کرده‌اند به بازی ادامه می‌دهند و ما مدام امکانات و آپدیت‌های جدیدی به بازی‌ها اضافه می‌کنیم و به همین دلیل است که بازی‌ها هنوز هم در لیست پرفروش‌های کافه‌بازار یافت می‌شود.
 
این فعال بازی‌ساز با بیان این‌که این استودیوی بازی‌سازی کاملا مستقل است و با کمک سرمایه شخصی افراد و تیم تشکیل‌دهنده کار خود را شروع کرده و به همین روش ادامه می‌دهد، گفت: با این وجود این سرمایه‌گذاری‌ها کافی نیست به همین دلیل ما در کنار این استودیو مذاکراتی با سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشتیم که منجر به تشکیل یک شرکت جدید شد که کارش سرمایه‌گذاری روی استودیوهای جوان بازی‌سازی است.
 
مزروعی ادامه داد: سرمایه‌گذاری شخصی در زمینه‌ی بازی‌سازی کافی نیست، زیرا کار بازی‌سازی ریسک بسیار زیادی دارد و نمی‌تواند بدون تزریق سرمایه بخش خصوصی صنعت پایداری بماند. ما در شرکت جدیدمان روی تیم‌های مستعد و جوان بازی‌ساز سرمایه‌گذاری خطرپذیر می‌کنیم تا ریسک‌شان کاهش پیدا کند و بتوانند موفق شوند.
 
وی در پایان با اشاره به فعالیت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: این بنیاد هم جوان و در حال کسب تجربه است اما در دو سال گذشته اصلاحات جدی در آن اتفاق افتاده و باید توجه داشت هرچه بنیاد به سمت ساخت و بهبود فضا و کارهای زیرساختی برود و این اطمینان را برای بخش خصوصی ایجاد کند که می‌تواند سرمایه‌گذاری کند بزرگ‌ترین کمکی است که می‌تواند به بازی‌سازها  انجام دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.