لبه تکنولوژی

July 31, 2016
7:20 یکشنبه، 10ام مردادماه 1395
کد خبر: 78629

همکاری آلفابت با خودروسازان در توسعه فناوری خودروهای خودران

به‌تازگی آلفابت همکاری خود را با شرکت خودروسازی فیات کرایسلر در زمینه‌ی توسعه‌ی فناوری خودران آغاز نموده است و قصد گسترش این فعالیت‌ را نیز دارد.
 
پنجشنبه‌ی گذشته شرکت مادر گوگل با نام آلفابت، عنوان کرد که همکاری اخیر این شرکت با فیات-کرایسلر برای تعبیه‌ی فناوری خودران بر روی مینی‌ون‌های این شرکت، سرآغاز این دسته از فعالیت‌ها خواهد بود.
 
قرارداد همکاری شرکت آلفابت با فیات کرایسلر، که در ماه مِی بسته شد، از ۱۰۰ نمونه از مینی‌ون‌های مدل ۲۰۱۷ پسیفیکای هیبریدی کرایسلر برای آزمایش فناوری خودران خود استفاده خواهد کرد. انتظار می‌رود که اولین خودروهای این سری تا پایان سال جاری وارد خیابان‌ها شوند و این‌گونه ناوگان خودروهای خودران شرکت آلفابت بیش از دوبرابر خواهد شد.
 
ناوگان کنونی آلفابت شامل ۲۴ عدد خودروی SUV لکسوس مجهز به حسگرها، اسکنرها و دوربین‌های مختلف و ۳۴ نمونه‌ی سفارشی است که با این فناوری شرکت آلفابت یکپارچه شده است.
 
روث پورات، رییس امور مالی گوگل و آلفابت در تماس کنفرانسی با سرمایه‌گذاران در روز پنجشنبه اعلام کرد: «قرارداد این شرکت با فیات کرایسلر، اولین قراردادی است که آلفابت به صورت مستقیم با یک خودروساز بسته است، اما آخرین آن نخواهد بود. ما از همکاری با شرکت فیات کرایسلر احساس رضایت داریم چرا که تعداد خودروهای تحت آزمایش ما به بیش از دو برابر رسیده است". وی افزود: "ما انتظار همکاری با شرکت‌های زیادی در این زمینه داریم.»
 
خودروهای خودران یکی از بزرگترین قرارداد‌های پروژه‌ی پرواز به ماه آلفابت هستند. سرمایه‌گذاری در این زمینه‌ی جدیدی از فناوری که سال‌ها تا تجاری شدن آن فاصله دارد، در صورت موفقیت، قادر به زیر و رو کردن صنعت خواهد بود.
 
پورات در رابطه با تحقیقات حوزه‌ی خودروهای خودران گفت: «ما در حال حل یک مساله‌ی بسیار مهم هستیم.»
 
در سه ماه گذشته، آلفابت ۸۵۹ میلیون دلار را در سرمایه‌گذاری‌های خود از دست داده، که بیشتر آن در سرمایه‌گذاری پروژه‌ی اینترنت پرسرعت گوگل فایبر بوده است. اما این سرمایه‌ی از دست رفته، به آسانی توسط سود‌ عملیاتی ۷ میلیارد دلاری گوگل جبران شد.
 
در حال حاضر آلفابت به آزمایش بر روی خودروهای خودران در چهار شهر ایالات متحده می‌پردازد که یکی از این شهر‌ها در اطراف مقر اصلی این شرکت در ماونتین‌ویو کالیفرنیا است؛ سایر شهرها عبارتند از فینیکس آریزونا، کیرک‌لند واشنگتن و آستین ایالت تگزاس.
 
از هنگام شروع این پروژه در سال ۲۰۰۹، این خودروها تاکنون بیش از ۲.۸ میلیون کیلومتر را به صورت خودران پیموده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.