اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 31, 2016
7:35 یکشنبه، 10ام مردادماه 1395
کد خبر: 78631

گوگل آدرس های http را به https هدایت می کند

استفاده از پروتکل https باعث برقراری امنیت بیشتر در هنگام اتصال به وب‌سایت‌ها می‌شود. گوگل به تازگی اقدام به هدایت خودکار درخواست‌های http به https کرده است.
 
امروز گوگل اعلام کرده که از حالا به بعد تمامی درخواست‌هایی که به دامین اصلی این وب‌سایت یعنی google.com ارسال شود را از پروتکل http به پروتکل https منتقل خواهد کرد چرا که https امنیت بیشتری دارد. حرف S در پروتکل https به معنای امنیت است و در واقع باعث می شود اتصال میان کامپیوتر شما و گوگل به روش مستقیم‌تری رمزنگاری شود. در نتیجه افراد دیگر، نمی‌توانند در فاصله بین اتصال رایانه شما تا گوگل اطلاعات رد و بدل شده را مشاهده کنند.
 
البته باید اشاره کنیم که این اقدام فقط در مورد جستجوهایی که در وب‌سایت گوگل انجام می‌شوند اعمال نشده است. تعداد بسیار زیادی از سرویس‌های دیگر این شرکت که از طریق دامین گوگل دات کام در دسترس هستند نیز حالا به نسخه https هدایت می‌شود. از جمله سرویس‌هایی که تحت تأثیر این تغییر جدید قرار گرفته‌اند می‌توان به سرویس پروازهای گوگل، سرویس هشدارهای گوگل، سرویس نقشه گوگل، سرویس گوگل آنالیتیکس، سرویس گوگل وویس و … اشاره کرد. جالب است بدانید که این سرویس‌ها بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارند.
 
برای انجام این تغییر، گوگل از استاندارد HTTP Strict Transport Security (HSTS) استفاده کرده است.
 
جِی براون، مدیر ارشد برنامه‌های فنی امنیت در گوگل، در یک پست وبلاگی اعلام کرد: «HSTS باعث می‌شود تا اگر کاربران وارد نسخه http آدرس‌های مختلف یک وب‌سایت شوند، به طور خودکار به نسخه https منتقل شوند تا امنیت بیشتری در ارتباط آن‌ها با وب‌سایت یاد شده برقرار شود.» .علاوه بر این شاید کاربران بخواهند که به روش دستی و با وارد کردن آدرس صفحات مورد نظر خود که ابتدای آن پروتکل http نوشته شده، به نسخه غیرامن سایت مورد نظر خود وارد شوند که در این شرایط هم، HSTS این درخواست‌ها را به طور خودکار به نسخه امن https منتقل می‌کند.
 
این اقدام در حالی از جانب گوگل انجام شده که مدتی پیش این غول اینترنتی اعلام کرد که جستجوگرش، ایندکس کردن صفحاتی که به طور پیش‌فرض از https بهره می‌برند را آغاز کرده است.
 
سال گذشته نیز مایکروسافت در اقدامی مشابه، از روش رمزنگاری https برای موتور جستجوگر خود یعنی بینگ استفاده کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.