اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 31, 2016
11:49 یکشنبه، 10ام مردادماه 1395
کد خبر: 78643

وواعظی: تعرفه تلفن ثابت تصویب نهایی و ابلاغ شد/ اجرای فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت اذعان کرد: قطعا پنهای باند داخلی را برای مردم ارزان می‌کنیم و رقابتی که شکل می‌گیرد باعث می شود کیفیت خدمات ارتقاء یافته و تعرفه‌ها نیز رقابتی شود.
 
محمود واعظی در نشست خبری با اشاره به اینکه دولت در دو سه سال گذشته اهتمام جدی بر سر توسعه زیرساخت های ارتباطی داشته است، اظهار کرد: وضعیت در حال حاضر به گونه ای است که برای نیاز تمامی اپراتورها در زمینه پهنای باند قابلیت پاسخگویی داریم.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه در 20 30 سال گذشته هیچ کس نیامد که شبکه جامعی را طراحی کند، ابراز کرد: سعی کردیم عقب افتادگی ها را در طی این چند سال جبران کنیم. آنچه امروز توسعه می یابد براساس طراحی جدید است.
 
وی درباره تصمیمات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات درباره تعرفه های ارتباطی عنوان کرد: قیمت و کیفیت را باید با هم دید و هیچگاه دنبال این نبودیم که قیمت ها را بالا ببریم.
 
او خاطر نشان کرد: بر این اساس هر چه میزان استفاده اینترنت در سبد خانوار بالا رفت، طی مقاطع مختلف قیمت ها را کاهش دادیم.
 
وزیر ارتباطات گفت: لذا تعرفه های اینترنتی فیکس و موبایل را کاهش دادیم و در موبایل نرخ دیتای آزاد را از نیم به 0.4 ریال به ازای هر کیلوبایت رساندیم.
 
واعظی ابراز کرد: در زمینه اینترنت ثابت هم از 16 تا 30 درصد کاهش قیمت داشتیم که البته در برخی جاها تا 47 درصد هم می رسد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به راه‌اندازی فاز اول شبکه ملی اطلاعات در هفته دولت اذعان کرد: قطعا پنهای باند داخلی را برای مردم ارزان می‌کنیم و رقابتی که شکل می‌گیرد  باعث می شود کیفیت خدمات ارتقاء یافته و تعرفه‌ها نیز رقابتی شود.
 
وی در ارتباط با احتمال سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در حوزه آی سی تی کشور بعد از شرایط پیش آمده پس از برجام گفت: بعد از برجام فضای بین‌المللی تغییر کرده و این تغییرات را به تدریج شاهد هستیم زیرا تاثیر سیاست خارجی تدریجی است.
 
واعظی ادامه داد: در گذشته وقتی مناقصه‌ای برگزار می‌شد همه می‌دانستند که کدام شرکت‌های چینی شرکت کرده و برنده آن می‌شوند اما با شرایط پیش‌آمده در پسا برجام رقابت بالا رفته و تجهیزات با کیفیت‌تری وارد کشور می‌شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر مرتبا شرکت‌های خارجی به ایران می‌آیند و با بخش خصوصی ما مذاکره می‌کنند و ما چون خودمان در دولت نمی‌خواهیم تصدی‌گر باشیم آنها را به سمت بخش خصوصی روانه می‌کنیم.
 
وی اذعان کرد: کما اینکه اپراتوری بین‌المللی در صدد خرید 49 درصد از شرکت فیبر نوری ایران (ایرانیان نت) بود و الان چند شرکت در حال مذاکره با رایتل برای شراکت در سهام آن هستند.
 
*شرکت ارتباطات زیرساخت به سمت ترانزیت ارتباطات می‌رود
 
آذری جهرمی – مدیر عامل شرکت زیرساخت – نیز در ارتباط با کاهش تعرفه‌های این شرکت از محل تخفیفهای ارائه شده در زمینه پنهای باند به شرکتهای اینترنتی و نحوه جبران این کاهش درآمدها گفت: رویکرد ما این است که به سمت ترانزیت ارتباطات برویم و کاستی‌ها را از این طریق جبران کنیم.
 
وی عنوان کرد: مذاکراتی با چند شرکت خارجی داشتیم امیدواریم قراردادهای تبادل و ترانزیت ترافیک ما به سرانجام برسد.
 
*گزارش تخلف شرکت‌های ارتباطی را منتشر می‌کنیم
 
وزیر ارتباطات درباره زمان اعمال کاهش تعرفه‌های اینترنت و بهره‌مندی مردم از این مزیت قائل شده توسط مجموعه وزارت ارتباطات گفت: ما وظیفه تصویب و ابلاغ مصوبات را داشتیم که این کار را انجام دادیم و باقی در ارتباط با شرکتهای اینترنتی برای کاهش تعرفه‌ها می‌شود متاسفانه برخی از آنها فرهنگ حرفه‌ای مشتری‌مداری را ندارند.
 
واعظی افزود: سری قبل هم که کاهش 15 درصدی تعرفه‌های اینترنت را داشتیم این کار را انجام دادند اما جان ما را گرفتند. الان هم به رگولاتوری که هر کسی کاهش تعرفه برای مشترک نهایی داشت، از کاهش تعرفه زیرساخت بهره‌مند شود.
 
وی خاطر نشان کرد: ما از مردم می‌خواهیم که اگر جایی شاهد تخلف شرکتهای اینترنتی و بالا بودن قیمت‌های آنها شدند مراتب را به شماره 195 اعلام کنند تا ما هم در آینده بتوانیم تمامی نگاه‌های مردم در قالب گزارشی بر روی سایت ارتباطات قرار دهیم تا میزان شکایت از شرکت‌ها مشخص گردد.
 
*تعرفه‌های تلفن ثابت بالاخره مصوب شد
 
واعظی درباره تعیین تکلیف تعرفه‌های تلفن ثابت پس از ارجاع به کارگروه تنظیم بازار گفت: طبق مصوبات اخیر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه‌های پیشنهادی‌مان را در حوزه تلفن ثابت به کارگروه تنظیم بازار فرستادیم و سازمان تنظیم مقررات و مخابرات در آن کارگروه به دفاع از این تعرفه‌ها پرداختند که نهایتا تصویب و ابلاغ شد.
 
وی درباره طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه و آخرین وضعیت آن نیز گفت: این طرح قطعا به نفع مردم انجام شده و یک سال و نیم است که همکاران ما در این زمینه زحماتی کشیده‌اند و بنا بود این طرح در 27 اردیبهشت ماه افتتاح شود اما برخی اپراتورهای که احساس می‌کردند با اجرای آن مشترکانشان را از دست می‌دهند مدام گفتند که سیستم اجرای ترابردپذیری مشکل دارد و نهایتا مجبور شدیم که طرح را به صورت پایلوت عملیاتی کنیم.
 
وزیر ارتباطات افزود: کار به خوبی انجام شده و مرتبا اشکالات کمتر می‌شود.
 
وزیر ارتباطات درباره دلیل تاکیدش بر افزایش محتوای فارسی و عدم تخصیص بودجه به این کار که پیش از این توسط عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران اعلام شده بود گفت: متاسفانه اکثر همکاران ما وقتی مسئول یک کار می‌شوند گمان می‌کنند که خودشان باید آن را انجام دهند اما باید بدانیم که تولید محتوا با من نیست. وظیفه استقرار تیم در این زمینه با من است تا به این واسطه مشخص شود تعرفه‌ها را به چه نحوی وضع کنیم تا بخش خصوصی بتواند دارای قلکی باشد که از طریق آن با کسانی که متحواساز هستند تعامل کند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث بودجه را پیش کشیدید باید ببنیم که تمام تعرفه‌های این حوزه و مخصوصا در حوزه تولید محتوا در کمیسیون تنظیم مقررات انجام می‌شود و اکنون نیز این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
 
واعظی در ارتباط با بحث پیوست فرهنگی عنوان کرد: زمانی که بحث پیوست فرهنگی در شورای عالی فضای مجازی باز شد اعضای آن طرح را نپسندیدند و گفتند خیلی جزئی به موضوع ورود شده و لذا آن را پس فرستادند و اصلاحاتی بر روی آن انجام شد.
 
وی افزود: البته شورای مذکور منتظر بحث پیوست نبوده و در جلسات مختلفی آن را مورد بحث و تبادل نظر قرار داده و در این زمینه به وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی تکلیف کرده که موضوع را جدی گرفته و روی آن کار کنند و ما هم برای ساماندهی کمیته‌هایی در نظر گرفتیم.
 
وی در خصوص طرح رجیستری موبایل نیز عنوان کرد: این طرح بر ما تکلیف شده که ظرف دو ماه آن را انجام دهیم و از یکی دو ماه قبل پایلوتی را در این راستا اجرا کنیم. رجیستری 4 بخش را اعم از گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارتخانه‌های صنعت و ارتباطات را شامل می‌شود و ترجیح بر این بوده که یکی از همین سازمان‌ها مسئولیت کار را برعهده بگیرد.
 
وی افزود: البته علاقه‌مند نبودیم که وزارت ارتباطات به عنوان مجری انتخاب شود زیرا در گذشته طرح مشابهی را اجرا کرده بود که موفق نبود.
 
وزیر ارتباطات گفت: بنده دو شرط برای اجرای رجیستری موبایل داشتم که یکی عدم ایجاد نارضایتی برای مردم و دیگری این بود که گوشی‌های فروخته شده تا حال حاضر در اجرای این طرح با مشکلی مواجه نشوند. از چهارم و پنجم مرداد ماه پایلوت رجیستری را آغاز کردیم که قطعا مشکلاتی پیش روی اجرای آن خواهد بود و باید به سمت رفع آنها برویم لذا تاریخ دقیقی برای اجرای این طرح اعلام نمی‌کنم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.