اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 31, 2016
14:34 یکشنبه، 10ام مردادماه 1395
کد خبر: 78652

معاون وزیر ارتباطات اعلام کرد: آثار فیلترینگ هوشمند بر یک شبکه اجتماعی

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت آنچه در ارتباط با فیتلرینگ هوشمند انجام شده را مثبت ارزیابی کرد و گفت: قرار بر آن بود که اجرای این طرح تا اردیبهشت‌ماه سال جاری به پایان برسد اما اکنون به دلیل نحوه ایجاد شده این روند تا آذرماه اجرایی خواهد شد.
 
محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز در مراسم رونمایی از سامانه اندازه گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت به ارائه توضیحاتی درباره این طرح پرداخت و در بخش‌های مختلف نیز به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت.
 
وی در بخشی از صحبت‌های خود در ارتباط با موضوع فیلترینگ هوشمند متذکر شد: قرار بود این طرح از اردیبهشت‌ماه سال جاری اجرایی شود و نتایج مربوط به فاز اول اجرای این طرح روی یک شبکه اجتماعی روند مثبتی داشته است.  
 
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین متذکر شد: این اقدام برای سالم‌سازی فضای مجازی کشور صورت می‌گیرد البته هیچ گاه نمی‌توان گفت که درصد مشکلات در فضای مجازی به صفر رسیده است، اما طی یکسال گذشته از ۱۲۰۰ موردی که نیاز به حذف آنها دیده شده بود، بیش از ۹۵ درصد موارد به واسطه فیلترینگ هوشمند برطرف شد.
 
معاون وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به انتقاداتی که اجرای این طرح را ناموفق دانسته‌اند، گفت: گاهی پیش می‌آید که عده‌ای تصویری را پیدا کرده و با استناد به آن می‌گویند که پالایش هوشمند موفق نبوده است اما باید توجه داشت که قرار بر آن است که با اجرای این طرح فضای مجازی برای استفاده کاربران ایرانی سالم‌سازی شود به همین دلیل اگر محتوایی در این فضا دیده شود که در جامعه انتشار نداشته ممکن است با آن برخورد نشده باشد.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال محتوای نامناسبی که در یک صفحه خارجی منتشر شده تاثیری برروی فضای مجازی کشور ندارد و طبیعی است که انتخاب چنین مواردی برای اجرای فیلترینگ هوشمند به نوعی دورریختن منابع کشور به‌شمار می‌رود.
 
آذری جهرمی همچنین متذکر شد: به هر صورت مجریان این کار اعتقاد دارند که‌آنچه در این خصوص صورت گرفته موفقیت‌آمیز بوده و تلاش بر آن است که در اجرای این طرح سرعت عمل بیشتری وجود داشته باشد.
 
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: فاز دوم این طرح نیز مربوط به بحث تغییر محل استقرار بود. طبق رویه مرسوم تمام پالایش‌ها در شرکت زیرساخت صورت می‌گرفت در صورتی که طبق قانون جرائم رایانه‌ای ناظران فضای مجازی ملزم به پالایش هستند و برهمین اساس لازم بود این بخش منتقل شود که در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که البته اکنون این موارد برطرف و کار انجام شده است.
 
وی همچنین یادآور شد: در فاز سوم این طرح که به بحث رمزگذاری‌ها اشاره می‌شود که لازم است برای سالم‌سازی فضای مجازی کشور در این حوزه نیز شرایط‌مان تقویت شود.
 
آذری جهرمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار شرکت زیرساخت برای جبران کاهش درآمدهای این شرکت براساس تحقیقاتی که در زمینه‌ی اینترنت داده شده، اظهار کرد: برای جبران کاهش این درآمدها به دنبال فعال‌ کردن ظرفیت ترانزیت منطقه‌ای هستیم و در هفته‌های گذشته مذاکراتی با چندین کشور نیز داشته‌ایم.
 
مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت همچنین با اشاره به رونمایی از سامانه اندازه گیری و پایش کیفی شبکه ارتباطات زیرساخت یادآور شد: با آغاز به کار این سامانه شرکت ارتباطات زیرساخت اطلاعات مربوط به خود را به‌طور شفاف ارائه می‌کند تا شفافیت بیشتری در این فضا وجود داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.