بازی

فناوری اطلاعات

August 2, 2016
7:09 سه شنبه، 12ام مردادماه 1395
کد خبر: 78685

پرداخت وام، زمین زدن بازی‌سازهاست

مدیرعامل یک استودیوی بازی‌سازی به لزوم سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در حوزه بازی‌سازی اشاره کرد و پرداخت وام را در شرایطی که بازی یک تجارت ریسکی است و در صورت موفق نشدن مشکلات بسیاری را برای تولیدکننده ایجاد می‌کند، زمین زدن مجموعه‌های بازی‌سازی دانست.
 
محمدمهدی بهفر در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وام بازی‌های رایانه‌ای اظهار کرد: در این حوزه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر احتیاج است، نه وام. وام بدبخت کردن تولیدکننده و زمین زدن یک مجموعه است. بازی یک تجارت ریسک‌پذیر است که اگر موفق نشود معلوم نیست چه کسی میخواهد وام را پرداخت کند، چه بسا این اتفاق هم افتاده است و افرادی وام هم گرفتند، اما زمین خوردند و در اقساط وام‌هایشان گیر کردند.
 
وی به نحوه درآمدزایی شرکت‌های خصوصی حوزه بازی‌سازی اشاره کرد و افزود: شرکت ما کاملا بخش خصوصی است و چند تجارت دیگر در حوزه وب سایت، اپلیکیشن و کارهای نرم‌افزاری دارد و بخش اعظم درآمد خود را از این طریق به دست می‌آورد. درواقع همیشه اینطور بوده که ما در مجموعه با تجارت‌های دیگر پول درآوردیم و در حوزه گیم خرج کردیم.
 
بهفر با اشاره به موفقیت استودیوهای بازی‌سازی و گردش مالی آنها بیان کرد: استودیوی ما شاید تقریبا یکی از موفق‌ترین مجموعه‌ها به لحاظ تجاری باشد اما نمی‌شود گفت که درآمد قابل قبولی دارد، درواقع هزینه‌ها خیلی بیشتر از درآمد است. بخشی از این موضوع به خود ما برمی‌گردد، باید تجربه‌هایمان بیشتر و محصولاتمان قوی‌تر شود. همچنین امکان انتشار بین‌المللی بازار دیگری را به همین محصولاتمان اضافه می‌کند و درآمدمان را افزایش می‌دهد که اینها بخشی جدی از ماجراست.
 
این فعال بازی‌ساز در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگر برمی‌گردد به حمایت‌هایی که دولت وظیفه دارد انجام دهد. بازی یک پروژه پرریسک است و همه جای دنیا هم همین است. پروژه‌های پرریسک هم نیاز به حمایت دارند. نمی‌شود پروژه جلو برود و زمین بخورد، همان‌طور که برای خیلی از مجموعه‌های بازی‌سازی این اتفاق افتاده است.
 
وی با بیان اینکه حمایت‌های دولتی باید به طرق مختلف باشد، گفت: حمایت از بازی‌سازها عزم جدی دولتی می‌خواهد تا اینکه فقط یک بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به فکر باشد. خود بنیاد هم در دو سال گذشته بودجه آن‌چنانی نداشته و در حدی بوده که چراغ مجموعه خودش را روشن نگه دارد و حقوق کارمندانش را بدهد. بنابراین کمک خاصی که دولت بخواهد به صنعت بکند باید خیلی جدی‌تر باشد.
 
بهفر با بیان اینکه فنلاند تجارتش را به جایی رسانده که رئیس‌جمهورش ساختمان جدید استودیوی سوپرسل را افتتاح می‌کند، ادامه داد: دلیل این موضوع واضح است، چون ارزی که از طریق آن بازی وارد کشورش می‌شود و درآمدی که ایجاد می‌کند بسیار هنگفت و قابل قبول است، در حدی که وقتی بازار نوکیا را از دست می‌دهند در برابر این درآمد برایشان اهمیتی ندارد. در ایران هم کشش برای تولید پول در حوزه گیم همین کشش است و ما خیلی از جایی مثل فنلاند عقب نیستیم. اما آن عرضه در راس کشور وجود ندارد و اینهاست که تاثیرگذار است.
 
مدیرعامل استودیوی بازی‌سازی با اشاره به اولین بازی‌های تولیدی استودیوی خود اظهار کرد: اولین سری بازی‌هایی که ساختیم ۲۰ سوالی، کوییپر و رویای رنگی بود که سال‌های ۱۳۹۲ و  ۱۳۹۳ ساخته شدند. استقبال از این بازی‌ها بد نبود اما خیلی هم جدی نبود چون این بازی‌ها از اولین تجربه‌هایمان بودند. این بازی‌ها که پرداخت درون‌برنامه‌ای نداشتند و خودشان خریدنی بودند (به اصطلاح بازی‌های پریمیوم نامیده می‌شوند) سود مالی و موفقیت تجاری زیادی نداشتند.
 
وی با تاکید بر استقبال متفاوت از بازی‌ها، گفت: از بعضی بازی‌ها بیشتر و از برخی کمتر استقبال می‌شود. خروس جنگی، صفر تا صد، فوت‌کاردیا، رویای رنگی، کوییپر، شهر بختک‌ها، جعبه موسیقی، استیم کارت، ۲۰ سوالی از بازی‌های ما هستند و برای مثال از بازی‌های خروس جنگی، صفر تا صد و فوت‌کاردیا که بازی‌های جدیدتری هستند، استقبال بیشتری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.