تلفن همراه

گوشی

August 2, 2016
11:44 سه شنبه، 12ام مردادماه 1395
کد خبر: 78699

کلاهبرداری جدید در بازار موبایل؛ فروش گوشی به شرط رجیستری

این روزها بحث رجیستری گوشی‌های موبایل داغ است. از یک سو اجرای این طرح که هنوز زمان دقیق آن مشخص نشده بازار را راکد کرده و از سوی دیگر، دستمایه‌ای شده برای کلاهبرداری‌های جدید در بازار موبایل تهران.
 
اینکه طرحی به بزرگی رجیستری گوشی‌های موبایل در بازار کشورمان که به گفته‌ی مسوولان بیش از ۹۰ درصد آن را قاچاق فرا گرفته، اجرایی شود، قطعا کاری هوشمندانه و تاثیر گذار خواهد بود، اما اجرای آن از یک سو و ناهماهنگی نهادها و سازمان‌هایی که قرار است عملیات اجرای آن را برعهده بگیرند، باعث شده تا ابهامات زیادی درباره‌ی آن در ذهن کاربران، خریداران، فروشندگان، واردکنندگان و غیره و ذالک ایجاد شود. اما در این میان عده‌ای سودجو هم وجود دارند که در هر شرایطی از این آب گل آلود ماهی می‌گیرند.
 
اگر در طول یکی دو هفته گذشته که زمزمه‌های اجرای طرح رجیستری در بازار پیچیده، از ترس اینکه گوشی شما رجیستر می‌شود یا نه، سراغ بازارهای موبایل نرفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم این روزها با آگاهی بیشتر و البته هوشمندانه‌تر سری به بازار بزنید تا ببینید چه اتفاقی در حال رخ دادن است.
 
ظاهرا عده‌ای از فروشندگان برای فروش گوشی‌هایشان ترفند جدیدی به کار بسته‌اند و گوشی‌ها را به شرط رجیستری و گارانتی خاصی عرضه می‌کنند. به این ترتیب پیشنهادات جالبی به خریدار می‌شود؛ مثلا اگر فلان گوشی را با فلان گارانتی خریداری کنید حتما گوشی شما رجیستر می‌شود و در شبکه مخابرات فعال خواهد بود در غیر این صورت گوشی شما بعد از مدتی از کار می‌افتد و هرگز نمی‌توانید از این گوشی استفاده کنید. حالا پیشنهاد چیست؟!
 
گوشی مورد نظر با قیمتی حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد چرا که اگر غیر از این باشد، گوشی در آینده نزدیک غیرفعال می‌شود و نه سیم‌کارت روی گوشی فعال می‌شود و نه می‌توان از خدمات مخابراتی بهره برد.
 
در این میان گوشی‌های آیفون که این روزها حساسیت بیشتری روی آنها اعمال شده و بعد از بسته و پلمپ شدن فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده‌ی این کالا در پی تشخیص قاچاقی بودن این گوشی، با قیمت بالاتری نسبت به قبل به فروش می‌رسند، این روزها نیز سود سرشاری به جیب برخی از فروشندگان سودجو سرازیر می‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که گوشی‌های آیفون حتی با قیمتی تقریبا دوبرابر قیمت واقعی عرضه شده‌اند و برای مثال یک گوشی دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی آیفون، به قیمت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در طول چند روز گذشته معامله شده است.
 
بر این اساس توصیه می‌کنیم اگر این روزها قصد خرید گوشی دارید، مراقب باشید کلاه سرتان نرود، چرا که به گفته‌ی مسئولان طرح رجیستری گوشی‌های موبایل هم‌اکنون در مرحله‌ی آزمایشی است و هنوز بحث بر سر اجرای نهایی آن زیاد است حتی مشخص نیست در طول سالی که در پیش است این طرح به اجرای نهایی می‌رسد یا خیر.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.