رگولاتوری

August 9, 2016
7:39 سه شنبه، 19ام مردادماه 1395
کد خبر: 78865

رییس سازمان فناوری اطلاعات: دوره قبل، دوره اضمحلال وزارت ارتباطات بود

رییس سازمان فناوری اطلاعات با تاکید بر به‌اضمحلال رفتن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دوره قبل ، دور جدید را انسجام و انبساط جدید به بازار فناوری اطلاعات دانست و طراحی شبکه ملی اطلاعات را از وظایف سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد.
 
نصرالله جهانگرد امروز در نشست سازمان فناوری اطلاعات به مناسبت روز خبرنگار با اشاره به آخرین سال ریاست جمهوری روحانی، اظهار کرد: وزارت ارتباطات در دوره قبل به سمت اضمحلال می‌رفت، اما در دوره جدید یکی از وجوه موفق محمود واعظی  به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگرداندن انسجام، انبساط پیکربندی درست به بازار IT بود.
 
وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در جنبه‌های مختلف فرهنگی – اجتماعی و اقتصادی، اظهار کرد: این نقش نشان می‌دهد نیاز داریم در سطح ملی هماهنگی‌هایی در این حوزه انجام شود و بخشی از فعالیت واعظی هم بازیابی و هماهنگی بوده است.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان این‌که در دوره قبل سازمان فناوری اطلاعات وظیفه عملیات اجرایی داشت، ادامه داد: در صورتی که در دوره جدید هیچ طرح استراتژیک برای برنامه سازمان شکل نیافته بود و چندین ماه طول کشید تا لزوم دیتاسنترها را بفهمیم. همچنین همزمان وظیفه هماهنگی شبکه ملی اطلاعات برعهده ما گذاشته شد و ما مسوول طراحی آن بودیم که البته اجرا با زیرساخت و اپراتورهاست.
 
جهانگرد با بیان این‌که در درون سازمان فناوری اطلاعات مشخص شد در افق پیش‌روی آینده کشور سازمانی برای مدیریت داده‌ها لازم است، افزود: مراکز داده پلت‌فرم اصلی شبکه داخلی است و ما دو گروه کار را با فعالیت‌های مربوط به دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات دنبال کردیم و در تدوین قوانین و مقررات هم مشارکت داشتیم. همچنین شاخه‌ای برای توسعه کسب‌وکارهای نوین و استارت‌آپ‌ها قرار دادیم.
 
وی با بیان این‌که طراحی شبکه ملی اطلاعات کامل شده، تصریح کرد: پیاده‌سازی این شبکه محقق شده و بخش‌های اپراتوری PAP و FCP و اپراتورهای موبایل با آن همگام و هم‌راستا شده‌اند. همچنین راه‌اندازی پورتال دولت الکترونیک شکل گرفته تا مردم به راحتی از سرویس‌های آن استفاده کنند.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: در حوزه دولت الکترونیک فعالیت‌های زیرساختی زیادی عقب مانده، البته کارهای مناسبی هم انجام شده امیدواریم در سال پیش‌رو بتوانیم به این تلاش‌ها عمق دهیم و کیفیت و کمیت خدمات را به صورت وسیع‌تری در جامعه عرضه کنیم تا پایه‌گذاری صنعت IT کشور شکل بگیرد که محور بسیاری از توفیقات در سایر صنایع و بخش‌هاست.
 
جهانگرد در پاسخ به سوالی در خصوص منع استفاده از گوشی هوشمند توسط مسوولان دولتی، اظهار کرد: بعضی موضوعات در ایران به صورت طنز مطرح می‌شود، اما مسوولان باید به مسائل امنیتی توجه کنند. برای مثال یک مدیر نباید از ایمیل سازمانی برای ایمیل‌های خود استفاده کند یا فایل‌هایی دولتی و اداری را در لپ‌تاپ و فلش شخصی نگه دارند.
 
در حال حاضر همه افراد به فیلترشکن دسترسی دارند
 
وی با بیان این‌که باید بین منافع شخصی و کارهای دولتی مرزگذاری کنیم، گفت: در این زمینه بخشنامه صادر شده، ضابطه گذاشته شده، اما جدی عمل نشده است. باید توجه داشت در گوشی‌های هوشمند و با نصب اپلیکیشن‌ها تمام اطلاعات گوشی تحت دسترسی قرار می‌گیرد، حتی اپلیکیشن‌های داخلی هم چنین شرایطی دارند، بنابراین باید به نحوه‌ی ثبت اطلاعات سازمانی توجه داشت. همان‌طور که در گوشی هوشمند من اطلاعات اداری وجود ندارد.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: در حال حاضر از بچه‌های دبستانی تا پیرمرد به فیلترشکن دسترسی دارند و همه یاد گرفته‌اند که فیلتر را چه‌طور از سر راه بردارند، بنابراین هیچ یک از اطلاعات را نمی‌توان حفظ کرد و اگرچه ما به افراد می‌گوییم که اطلاعات را وارد سیستم‌های شخصی نکنند و همراه خود نبرند، اما این به معنای کنترل کامل نیست.
 
جهانگرد با اشاره به هک‌های صورت گرفته، اظهار کرد: اولین هکی که مربوط به یک شرکت بود در واقع هک نبود و عدم رعایت ضوابط ایمنی بود، اما صدمه‌ای که وارد مرکز شد خیلی زیاد بود به همین خاطر است که در داخل شرکت‌ها هم باید دسترسی به اطلاعات محدود شود.
 
وی با بیان این‌که پیش از این همه سرورها خارجی بود و اطلاعات به بیرون از ایران منتقل می‌شد، ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ درصد اطلاعات داخلی است و در واقع هاست‌هایی برای آنها در کشور در نظر گرفته شده و برای مخابرات و شرکت‌ها هم این‌که اطلاعات را به مکان‌های نزدیک بدهند، بیشتر صرف می‌کند.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به شبکه‌های فیبری ایجاد شده برای نگهداری اطلاعات در داخل، بیان کرد: در گذشته تمامی مسائل کنترلی کشور در تهران که باعث از بین رفتن شبکه می‌شد، اما حالا چهار گیت‌وی در شیراز، مشهد، تبریز و تهران داریم و اطلاعات تنها به تهران منتقل نمی‌شود.
 
جهانگرد با تاکید بر منفعت تولیدکنندگان محتوا، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط ایجاد شده که کسانی که تولید محتوا می‌کنند نرخ تعیین کنند و توصیه می‌کنیم تولید محتوا به خط زبان فارسی را حمایت کنیم زیرا در زندگی، اقتصاد و رقابت‌های بین‌المللی اثر دارد.
 
در این نشست همچنین رضا باقری‌اصل – دبیر کمیسیون دولت الکترونیک – با اشاره به دولت الکترونیک، اظهار کرد: اکثر کارهایی که در حوزه دولت الکترونیک ارائه شده در عرصه‌های شفافیت، اطلاعات و آگاهی‌رسانی بوده است. البته از حدود ۱۲ سال گذشته دستگاه‌های اجرایی و سرویس‌دهنده‌ها فرآیندهای الکترونیکی را شروع کردند، ما نیز از ابتدای دولت یازدهم به دنبال تحقق‌ بخشیدن دولت الکترونیک بودیم.
 
وی ادامه داد: در راستای قانون ۴۶ برنامه پنجم توسعه برای انسجام ‌بخشیدن به حوزه سرویس‌های الکترونیک مفاهیم سرویس‌گرا شدن را نهادینه کردیم و حاصل فعالیت‌ها ماتریسی از نیازمندی‌های اطلاعاتی ارائه سرویس‌ها بود. به زودی نیز گزارشی از بلوغ سرویس‌های دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌شود و برای این‌که نظام‌های اطلاعاتی یکپارچه شود پروژه‌هایی با دو محور معماری فناوری اطلاعات سازمان‌ها و چارچوب تعامل‌پذیری دولت انجام می‌شود.
 
عبدالرضا بهادری‌فرد – معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات – با اشاره به توسعه صنعت و اعتباربخشی سازمان، بیان کرد: ما تلاش کردیم که هدف سازمان یعنی توسعه بازار فناوری اطلاعات را انجام دهیم و در بحث اشتغال با مشارکت بخش خصوصی و تسهیل‌گری در قوانین و مقررات به عنوان بازوی اجرایی فعالیت کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.