سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 10, 2016
15:55 چهارشنبه، 20ام مردادماه 1395
کد خبر: 78914

سامسونگ و آزمایش اولیه چیپست اگزینوس 8895 با فرکانس 4 گیگاهرتز و مصرف انرژی پایین

سامسونگ در حال آزمایش نسل بعدی چیپست های موبایلش با نام Exynos 8895 است و ظاهراً قصد دارد جهشی عظیم در صنعت پردازش موبایلی ایجاد نماید.
 
همان طور که می دانید، اگزینوس 7420 که در نوت 5 استفاده شده و اگزینوس 8890 که در نوت 7 به کار رفته، هر دو بر اساس معماری 14 نانومتری ساخته شده اند، اما ظاهراً نسخه 8895 سری چیپست های یاد شده، آغازگر نسل جدید مبتنی بر معماری 10 نانومتری خواهد بود.
 
به گزارش منابع خبری، نسل بعدی تراشه های مجتمع سامسونگ علاوه بر افزایش قابل توجه قدرت پردازش و عملکرد، کاهش شگرفی را در مصرف انرژی به همراه خواهد داشت. یکی از منابع آگاه در این زمینه می گوید کمپانی کره ای مورد بحث در حال آزمون هسته های پردازشی اختصاصی با فرکانس فوق العاده 4 گیگاهرتز است، ضمن اینکه کلاک نهایی هسته های کورتکس A53 در معماری big-little به حداقل 2.7 گیگاهرتز خواهد رسید.
 
این فرکانس کاری حدوداً 30 درصد افزایش را نسبت به نسل قبلی یعنی اگزینوس 8890 نشان می دهد که روی حداکثر کلاک 3 گیگاهرتز تنظیم شده. البته این اعداد صرفاً به معنای بیشینه سرعت عملکرد هستند، و مقدار آن در محصول نهایی احتمالاً در سطح پایین تری محدود خواهد شد.
 
با این تفاسیر، ظاهراً سامسونگ قصد دارد به جهانیان نشان دهد که حتی در معماری 10 نانومتری نیز می توان به قدرت پردازش قابل توجه در کنار مصرف پایین انرژی دست یافت.
 
البته همان طور که می دانید، یکی از مشکلات موجود در چیپست های قدرتمند کنونی هنگام افزایش فرکانس کاری پردازنده، تولید حرارت بسیار زیاد آنهاست که این موضوع بارها کمپانی کوالکام را با مشکلاتی مواجه ساخته، حال باید دید راهکار کره ای ها برای غلبه بر این چالش چه خواهد بود.
 
به گفته منبع خبری فوق، مصرف انرژی هسته های 4 گیگاهرتزی اگزینوس 8895 تقریباً برابر با مصرف پردازنده های 3.6 گیگاهرتزی تعبیه شده در قلب اسنپدراگون 830 است، که احتمالاً در نسل بعدی موبایل های سامسونگ برای برخی کشورهای خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.