امنیت

فناوری اطلاعات

August 10, 2016
18:09 چهارشنبه، 20ام مردادماه 1395
کد خبر: 78922

تغییر رمز عبور؛ یکی از قوانین قدیمی که اشتباه است

یکی از مسائلی که هر بار به ما گوشزد شده تغییر رمز عبور حساب کاربری‌مان طی چند ماه یک‌بار است؛ اما به تازگی مشخص شده که این کار نه تنها مفید نیست بلکه احتمال آسیب پذیر شدن امنیت حساب کاربری‌مان را نیز به همراه دارد.
 
محل کار یا دانشگاهتان احتمالا از شما خواسته‌اند که هرچند ماه یک‌بار رمز عبور حساب کاربری‌تان را تغییر دهید تا با خطر هک شدن مواجه نشوید. این پیشنهاد امنیتی است که در حال حاضر می‌شود در سایت‌ها و منابع آموزشی مختلفی آن را مشاهده کرد، هرچند به تازگی مشخص شده که این عمل کاملا اشتباه است.
 
تکنسین ارشد کمیسیون تجارت فدرال، لوری کرینر، هفته گذشته در کنفرانس مربوط با امنیت که در لاس وگاس برگزار شده بود به این موضوع اشاره کرد.
 
به نظر می‌رسد که درخواست مداوم برای تعویض رمز عبور باعث می‌شود کاربر از رمز عبورهای به مراتب ناامن‌تر استفاده کند. علت آن نیز بسیار ساده است، وقتی از کاربران خواسته می‌شود تا رمز عبور خود را تغییر دهند آنها سعی می‌کنند با تغییر بسیار جزئی در رمز عبور قبلی خود یک رمز عبور جدید بسازند.
 
اصولا کاربران در چنین شرایطی حروف کوچک را بزرگ می‌کنند یا سعی می‌کنند به انتهای رمز عبور قبلی یک کاراکتر جدید اضافه کنند. محققان این روش را «دگرگونی» نامیده‌اند و متاسفانه هکرها نیز از این شیوه باخبر هستند.
 
پس به بیانی ساده‌تر، هکرها در صورت داشتن پسورد قبلی شما به صورت پیش‌فرض دگرگونی رمز عبورتان را به روتین هک کردن خود اضافه می‌کنند تا در صورتی که تغییر جزئی به رمز عبور جدید خود داده باشید بتوانند به حساب کاربری‌تان دسترسی پیدا کنند. لوری کرینر در این مورد گفته است:
 
محققان UNC می‌گویند اگر مردم نیاز به تغییر رمز عبور خود در هر ۹۰ روز داشته باشند برای اینکه پسورد خود را فراموش نکنند مجبورند از یک الگو استفاده کنند که ما آن را دگرگونی می‌نامیم. کاربران با اعمال تغییر اندکی به رمز عبور فعلی خود سعی می‌کنند رمز عبور جدیدی بسازند که اصولا هدف از این کار فراموش نکردن رمز عبور است.
گفته‌های کرینر با استناد به تحقیقات سال ۲۰۱۰ سازمان UNC بوده که روی مجموعه داده‌های ۷۷۰۰ حساب کاربری مطالعه شده است. در این تحقیقات، کاربران باید رمز عبور خود را به طور منظم تغییر می‌دادند.
 
متخصص امنیت، بروس اشنایر نیز با گفته‌های کرینر هم عقیده است:
 
من سال‌ها است که می‌گویم این توصیه‌ی بدی بوده و از نظر امنیتی خطر آفرین است و سبب می‌شود تا رمز عبورهای ضعیفی ساخته شوند.
البته در نظر داشته باشید که تغییر رمز کار اشتباهی نیست و در صورتی که احساس می‌کنید امکان دسترسی دیگران به حساب کاربری شما وجود دارد مانند اتفاقی که اطلاعات حساب‌های کاربری لینکداین لو رفت، حتما رمز عبور خود را عوض کرده و یک رمز عبور کاملا جدید بسازید.
 
در نظر داشته باشید استفاده از یک رمز در حساب‌های کاربری مختلف نیز کار نادرستی بوده و سعی کنید رمز عبور حساب کاربری با رمز عبور آدرس ایمیلی که با آن حساب کاربری را ساخته‌اید متفاوت باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.