اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 12, 2016
18:07 جمعه، 22ام مردادماه 1395
کد خبر: 78959

تعیین تکلیف برای پنج نقطه بحرانی اینترنت کشور

معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر کیفیت پائین اینترنت در برخی شهرستانها، اینگونه عنوان کرده است که در این زمینه چهار تا پنج نقطه بحرانی وجود دارد.
 
توقف واگذاری سرویس جدید از سوی شرکت های ارائه دهنده اینترنت موضوعی است که طی سال های گذشته در موارد متعدد مورد توجه قرار گرفته است.
 
عدم ارائه خدمات با کیفیت، جذب مشترک بیش از ظرفیت پهنای باند و عدم رعایت ضریب یک به هشت اشتراک از جمله مواردی است که پیش از این در موارد متعدد موجب شده رگولاتور واگذاری سرویس جدید از سوی شرکت های متخلف را در استان های متعدد محدود و متوقف کند.
 
اما این بار شرکت ارتباطات زیرساخت در این باره تذکر داده و اینگونه عنوان می کند که اختلالات شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت موجب می شود این مشکلات به پای شرکت زیرساخت گذاشته شود.
 
در عین حال معاون وزیر اتباطات از چهار تا پنج نقطه کشور به عنوان نقاط بحرانی یاد کرده و از پیشنهاد طرحی به سازمان تنظیم مقررات برای رفع این معضل می گوید.
 
محمدجواد آذری جهرمی که چند ماهی از حضورش در جایگاه مدیرعامل شرکت اتباطات زیرساخت می گذرد،در اولین نشست خبری خود در این باره تاکید دارد:مدتی است پیگیر آن هستیم که ظرفیت مربوط به اپراتورهای مختلف در استان‌های متعدد را به‌طور شفاف اعلام کنیم. البته به زعم اپراتورها تعداد مشترکان آنها جزو اطلاعات محرمانه‌ به شمار می‌رود. ما نیز مقیدیم این اطلاعات را حفاظت کنیم، اما متاسفانه گاهی از این موضوع سوء‌استفاده‌هایی می‌شود و در برخی استان‌ها اپراتور بدون ظرفیت‌سازی لازم، بیش از ظرفیت ایجاد شده مشترک جذب می‌شود.
 
وی ادامه داد:یک راه‌حل برای تحریک شرکت‌ها به ارائه‌ی خدمات مناسب رعایت بحث شفاف‌سازی است. ما می‌توانیم اطلاعات ظرفیتی آنها را نزد خود نگه داشته اما در استان‌های مختلف اعلام کنیم که وضعیت شرکت‌ها از چه قرار است و در کدام شهرها مشترکان کدام شرکت‌ها به حد اشباع رسیده‌اند.
 
مدیرعامل شرکت زیرساخت در عین حال یادآور شد: اکنون برای اجرای این مهم پیگیری‌های لازم را از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در دستور کار قرار داده‌ایم و حتی خود شرکت ارتباطات زیرساخت در این حوزه به‌طور شفاف عمل خواهد کرد.
 
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: قطعا شفافیت و آمار به بهبود کیفیت کمک بسزایی خواهد کرد. البته حتی در شرکت زیرساخت هم برخی همکاران ما اصرار کردند که این اطلاعات منتشر نشود، اما همین حالا هم می‌دانیم در چهار یا پنج نقطه کشور در حالت بحرانی قرار داریم که قرار است این موارد را اعلام کنیم.
 
جهرمی آذری افزود: به هر صورت در لایه دسترسی برای مشترکان امکان انتخاب شرکت‌های متعددی وجود دارد و علاوه بر اپراتورهای ثابت، اپراتورهای تلفن همراه نیز حضور دارند که اکنون به ارائه‌ی خدمات پهن‌باند پرداخته و در شهرهای مختلف خدمات آنها قابل دسترسی است. به همین دلیل مشترکان استان‌های مختلف در صورتی که از اطلاعات کافی برخوردار باشند، می‌توانند انتخاب بهتری برای دریافت خدمات داشته باشند.
 
وی همچنین بیان کرد: در بسیاری از موارد ارائه‌کنندگان اینترنت ثابت وقتی تعداد قطعی‌هایشان زیاد می شود، مساله را به گردن شرکت ارتباطات زیرساخت می‌اندازند، اما به این ترتیب دیگر چنین امکانی وجود نخواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.