رسانه‌های اجتماعی

August 12, 2016
19:23 جمعه، 22ام مردادماه 1395
کد خبر: 78964

درآمد غول‌های فناوری از کاربران ایرانی چقدر است؟

در این گزارش قصد داریم شیوه و مبلغ کسب درآمد شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم.
 
امروزه در سراسر جهان اکثریت مردم به اینترنت دسترسی پیدا کرده اند و این موضوع باعث شده تا برای سرگرم کردن خود در اینترنت به جست و جو بپردازند و یا در شبکه های اجتماعی عضو شوند.
 
در ایران آمار نشان میدهد که 50 میلیون کاربر عضو پیام رسان تلگرام هستند. آیا عضویت در پیام رسان ها یا شبکه های اجتماعی سودی برای صاحبان آنها دارد؟
 
 فیس بوک (Facebook‌) با ۱.۲ میلیارد کاربر به عنوان محبوب ترین شبکه اجتماعی به حساب می آید. شبکه گوگل پلاس (Google+‌) با ۵۴۰ میلیون کاربر در رده دوم قرار گرفته است. شبکه لینکدین (Linkedin‌) با ۴۰۰ میلیون کاربر و شبکه توئیتر (Twitter‌) با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر در رده های بعدی قرار گرفتند و جزو محبوب ترین شبکه‌های اجتماعی موجود در دنیا به حساب می آیند.
 
شبکه های اجتماعی از چه راهی درآمد کسب میکنند؟
کاربران با وارد کردن اطلاعات شخصی شان در فضای مجازی و روابطی که با دوستان خود در این فضا ایجاد می کنند و یا با جست و جوی مطالب مورد علاقه خود، مطالبی که می نویسند و زمان حضورشان در این فضا، اطلاعاتی را به صاحبان شبکه اجتماعی در مورد الگوی رفتاری و علایق‌شان میدهند و این دقیقا همان چیزی است که مبنای قراردادهای کسب و کار و تبلیغات قرار میگیرد. شبکه های اجتماعی این اطلاعات را بدست می آورند و بر اساس آن از طریق تبلیغات کسب درآمد می کنند.
 
برخی از این نرم افزارها وابسته به سرویس های جاسوسی هستند و نیازی به تبلیغات ندارند و یا برخی دیگر، به شرکت های تجاری تعلق دارند و به درآمد از طریق تبلیغات قانع نیستند. این نرم افزارها برای کسب درآمد، به فروش اطلاعات کاربران خود می پردازند. به عنوان مثال واتس اپ اطلاعات 450 میلیون کاربر را در اختیار دارد و بنا به تاکید زاکربرگ، این شرکت بیش از 19.5 میلیارد دلار می ارزد. این در حالی است که قیمت بودجه ناسا 18 میلیارد دلار تعریف شده است. یعنی ارزش مالی واتس اپ از بودجه سازمان ناسا بیشتر اعلام شده است.
 
طبق گزارش K-10 شرکت فیسبوک به ازای هر کاربری که در این شبکه اجتماعی حساب باز میکند حدود 5.3 دلار درآمد کسب می کند در حالی که این شرکت هیچ هزینه ای از کاربران دریافت نمی کند و تمامی امکانات آن رایگان است. اما از تبلیغاتی که توضیح داده شد بهره میبرد و از اطلاعات کاربران درآمد کسب میکند.
 
درآمد گوگل از کاربران ایرانی چقدر است؟
تقریبا تمام درآمد گوگل از تبلیغات به دست می آید و بخش ناچیزی از آن به فروش و گرفتن حق اشتراک برای خدمات خود، برمی گردد. 97 درصد درآمد گوگل از طریق "پرداخت کلیکی" تامین می‌ شود و درآمدهای غیرتبلیغاتی تنها ۳ درصد کل درآمدهای این شرکت را تشکیل می‌دهند.
 
هر کاربر ایرانی به طور متوسط روزانه پنج بار از گوگل استفاده می کند که با احتساب حدود 35 میلیون کاربر اینترنت در ایران، گوگل سالانه بالغ بر 800 میلیارد تومان از کاربران ایرانی سود کسب می کند. سود گوگل از کاربرانش توسط کلیک آنها روی لینک های تبلیغاتی ظاهر شده در نتایج جست و جو است.
 
طبق بررسی ها مشخص شده است 40 درصد کلیک های کاربران ایرانی روی لینک های تبلیغاتی گوگل بوده است که درآمد سالیانه گوگل از هر کاربر حدود 7/3 دلار است و در مجموع این موتور جست و جو طی یک سال 277 میلیون دلار از ایرانی ها درآمد داشته است. کاربران ایرانی روزانه 25 میلیون بازدید از گوگل دارند که همین موضوع باعث شده تا گوگل اولین سایت پربازدید در کشور ما باشد و ایران دومین رتبه استفاده کنندگان از گوگل را داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.