لبه تکنولوژی

August 15, 2016
10:18 دوشنبه، 25ام مردادماه 1395
کد خبر: 79028

وقتی تراشه مقلد مغز به چشم دیجیتال تبدیل می شود

چندی قبل آی بی ام موفق به ساخت تراشه ای شد که فعالیت های مغز را تقلید می کند. حالا سامسونگ از این تراشه برای خلق یک چشم دیجیتال بیولوژیک استفاده کرده است.
 
تراشه ای بی ام که TrueNorth نام دارد از ۴۰۹۶ هسته رایانه ای ساخته شده و متشکل از حدود یک میلیون سلول مغزی دیجیتال و ۲۵۶ میلیون لینک ارتباطی است. این مجموعه در کنار هم مانند سلسله اعصاب مغزی عمل می کنند و پیام های کوتاهی را به منظور پردازش داده ها برای یکدیگر ارسال می کنند.
 
طراحی این مجموعه عصبی رایانه ای تحولی اساسی در زمینه ساخت تراشه های سنتی است که فرامین نرم افزاری را اجرا می کنند. این تراشه عصبی قادر به اجرای حجم بالایی از فرامین و پردازش آنهاست بدون آنکه به اندازه تراشه های سنتی انرژی و برق مصرف کند.
 
سامسونگ با افزودن قابلیت های این تراشه به حسگر بصری پویای خاص خود پردازش تصاویر ویدئویی را با استفاده از آن ممکن کرده و کیفیت تصاویر به دست آمده از این طریق به مراتب بیشتر از تصاویر دوربین های دیجیتال است.
 
در این شیوه هر پیکسل به طور مستقل فعالیت و عمل می کند و با دقت تغییرات ایجاد شده در صحنه را ثبت کرده و به نمایش می گذارد. در نتیجه دوربین ساخته شده می تواند در هر ثانیه ۲۰۰۰ فریم تصویر را ثبت و ردگیری کند و جزئیات بی سابقه ای از صحنه در حال مشاهده را ذخیره و ضبط کند. دوربین هایی دیجیتال فعلی حداکثر ۱۲۰ فریم را در ثانیه ضبط می کنند. اما این رقم به مدد فناوری جدید حدودا ۲۰ برابر شده است.
 
استفاده از این چشم دیجیتال پیشرفته طراحی نقشه های سه بعدی را ساده تر کرده و امنیت خودروهای خودران را افزایش می دهد. زیرا دوربین های مذکور می توانند جزئیات فراوانی را ثبت کرده و موانع و خطرهای محیطی را با دقت فوق العاده ای شناسایی کنند.
 
سامسونگ نشان می دهد که چگونه یک تراشه شبیه به مغز انسان برای درک حرکات دست به منظور کنترل تلویزیون قابل استفاده است.
 
این دوربین ها برای طراحی دستگاه های جدید کنترل از راه دور که بر مبنای شناسایی حرکات دست و صورت انسان فرامین را انجام می دهند نیز کاربرد دارند.
 
نکته جالب این است که این چشم دیجیتال تنها ۳۰۰ میلی وات انرژی مصرف می کند و لذا استفاده از آن کاملا مقرون به صرفه است. این رقم یک صدم انرژی مصرفی پردازنده های لپ تاپ ها و یه دهم انرژی مصرفی پردازنده های تلفن همراه است. هنوز مشخص نیست استفاده تجاری از این فناوری چه زمانی ممکن می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.