اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 18, 2016
11:10 پنجشنبه، 28ام مردادماه 1395
کد خبر: 79110

گوگل فناوری تشخیص صدای خود را به کمک ردیت بهبود می‌‌بخشد

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که گوگل در صدد به کارگیری کاربران وب‌سایت ردیت در جهت بهبود عملکرد فناوری تشخیص صدای خود از لحاظ درک لهجه‌های مختلف است.
 
گزارش‌ها حکایت از آن دارند که گوگل خواستار کمک کاربران ردیت برای بهبود نرم‌افزار تشخیص صدای خود است. پیمان‌کارهای شخص ثالثی که توسط شرکت Appen (همکار گوگل در این زمینه)، استخدام شده‌اند، با انتشار پست‌هایی در بخش‌های مختلف وب‌سایت Reddit به کاربران اطلاع داده‌اند که گوگل در صدد استخدام افرادی است تا در یک مدت‌زمان کوتاه از صدای آنها در نمونه‌های ضبط شده، استفاده کند. هدف نهایی گوگل از این طرح، بهبود عملکرد نرم‌افزار تشخیص صدای خود در درک لهجه‌های مختلف است. در حال حاضر نرم‌افزار یاد شده عملکرد مناسبی در این زمینه ندارد.
 
در گزارش‌ها آمده است که پست‌های یاد شده نخستین‌بار در ساب‌ردیت r/Edinburgh/ رویت شده است، هدف از پست یاد شده، ترغیب افراد جهت اجازه دادن به گوگل برای ضبط صدای آنها با لهجه‌ی اسکاتلندی بوده است. پست‌های مشابهی نیز برای جذب افرادی با لهجه‌های هندی، چینی و لهجه‌های متنوع آمریکایی، در ساب‌ردیت‌های مختلف منتشر شده است. گفته می‌شود که گوگل صدای این افراد را حین بیان عبارات "Ok Google" و "Hey Google" ضبط کرده است. همچنین در بین موارد ضبط شده، پاسخ این افراد به سوالاتی در ارتباط با برنامه‌های تلویزیونی، اسباب‌بازی‌ها و بازی‌های رایانه‌ای مورد علاقه‌ی آنها، وجود دارد.
 
شرکت Appen صداهای نمونه‌ی ضبط شده را پیش از آنکه زبان‌شناسان شرکت یاد شده، آنها را تفسیر کنند، جمع‌آوری می‌کند. زبان‌شناسان احتمالا مجبور به تقسیم کردن جملات طولانی‌، به قطعات کوچک‌تری باشند تا از لحاظ گرامری قابل مدیریت بوده و به راحتی پردازش شوند. بر اساس پست‌های منتشر شده در ردیت، گوگل مجموعا به ازای هر ۲۰۰۰ عبارت مبلغ ۳۵ دلار خواهد پرداخت، لازم به ذکر است که برای افراد زیر ۱۷ سال، مبلغ پرداختی ۲۶ دلار به ازای هر ۵۰۰ عبارت خواهد بود.
 
البته ظاهرا گوگل دست داشتن خود در این فرآیند را تایید نکرده است. اگرچه گوگل با استفاده از فناوری‌های یادگیری ماشینی خود، عملکرد بسیار خوبی را در زمینه‌ی بهبود نرم‌افزار گفتار خود داشته، اما واضح است که این فناوری بدون وجود ابزارهای مورد نیاز برای درک لهجه‌های مختلف، عملکرد مناسبی نخواهد داشت. خوشبختانه به نظر می‌رسد که یک راهکار ساده وجود دارد تا گوگل داده‌های مورد نیاز خود را به دست آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.