بازار سرمایه

August 20, 2016
11:30 شنبه، 30ام مردادماه 1395
کد خبر: 79156

توجه ویژه به گزارشگری شرکت‌ها

امروز به مناسبت سومین سالروز عرضه سهام ارتباط سیار ایران در بورس مراسمی در تالار شیشه ای برگزار شد و معاون مالی این شرکت به صورت نمادین زنگ آغاز معاملات را به صدا در آورد.
 
روح‌الله حسینی‌مقدم – معاون شرکت بورس – در نشست خبری به مناسبت سومین سالروز عرضه سهام ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در بورس گفت: به سرمایه‌گذاران و سهامداران که در بورس اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند توصیه می‌کنم که توجه ویژه‌ای به گزارشگری شرکت‌ها داشته باشند و وزن ویژه‌ای به امتیاز اطلاع‌رسانی شرکت‌ها بدهند.
 
وی افزود: امتیاز اطلاع‌رسانی شرکت‌ها شامل دو متغیر می‌شود، اول این‌که چقدر گزارش‌های شرکت‌ها به موقع از طریق کدال به بازار سرمایه منعکس می‌شود و دوم این‌که آن اطلاعات چقدر قابلیت اتکاء داشته مجموع این دو متغیر امتیاز اطلاع‌رسانی شرکت را شامل می‌شود که ما انتظار داریم همه سرمایه‌گذاران به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشند.
 
در ادامه‌ این مراسم سید عباس نوربخش – معاون مالی شرکت همراه اول – درباره‌ وضعیت صورت‌های مالی این شرکت به‌طور خلاصه توضیحاتی را داد و در بخشی از صحبت‌هایش درباره علت عدم حضور مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار ایران گفت که مدیر عامل شرکت بسیار علاقه‌مند بوده است که در این جلسه حضور داشته باشند، ولی به علت حضور در یک جلسه استانی نتوانستند به این نشست خبری برسند.
 
نوربخش گفت: در چند سال گذشته تلاش مدیران همراه اول این بود که با توسعه فعالیت‌ها و رشدی که در عملکرد شرکت‌ها بود اعتماد سهامداران به شرکت بیشتر شود و روندی که ما در سال‌های گذشته داشتیم موید همین نکته بوده است.
 
معاون مالی شرکت همراه اول ادامه داد: بازده سهام ما در این سال‌ها معادل ۲۰۷ درصد بوده که با توجه به مشکلات و محدودیت‌هایی که در بورس داشته این آمار برای ما مناسب است.
 
وی درباره‌ EPS شرکت همراه اول اظهار کرد: با توجه به افزایش سرمایه‌ای که صورت پذیرفته اگر بخواهیم معادل‌سازی کنیم هر سال رشد مناسبی داشتیم EPS ما در سال اول عرضه‌مان ۲۵۰ – ۲۶۰ تومان بود، اما این آمار در سال گذشته به ۶۲۰ – ۶۳۰ تومان رسیده و پیش‌بینی اولیه ما با توجه به بودجه‌ای که به بورس ارائه کردیم برای سال ۱۳۹۵، ۷۱۵ تومان است.
 
نوربخش افزود: طی برنامه پنج سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جدید انجام دادیم که این رقم مبلغ گسترده‌ای است و می‌تواند شرایط مناسبی را برای سودآوری بیشتر شرکت فراهم کند.
 
معاون مالی شرکت همراه اول ادامه داد: خوشحالیم که رتبه شفافیت و اطلاع‌ رسانی ما که در بورس با عدد ۱۳۳ شروع شده بود در حال حاضر به ۱۲ رسیده و در سال ۱۳۹۵ ما حتما جزو پنج شرکت اولی بورسی خواهیم بود و این موضوع خیلی به سهامداران کمک می‌کند تا با اطلاعات کامل در بازار تصمیم‌گیری کنند.
 
وی درباره احتمال سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی در شرکت ارتباطات سیار ایران، توضیح داد: بعد از حل و فصل مسائل سیاسی ایران طبیعی است که تماس با ما و مراجعات به ما نسبت به گذشته زیادتر شود. در چند مورد برای تعاملاتی به ما مراجعه کرده‌اند و هر دو طرف در حال ارزیابی یکدیگر هستیم. رفت و آمدهایی که در پی چند ماه گذشته صورت گرفته موید همین موضوع است. تمایل همکاری با ایران در حال حاضر خیلی بیشتر از سابق شده است.
 
خدابخش درباره‌ اجرای طرح ترابردپذیری و پاسخ به این سوال که آیا شما تایید می‌کنید که با اجرای این طرح مشترکان همراه اول به سمت اپراتورهای دیگر رفته‌اند، گفت: این طرح هنوز به شکل رسمی اجرا نشده و قرار است وزیر ارتباطات وضعیت آن را مشخص کند. فعلا قرار است این موضوع به صورت آزمایشی انجام شود و هر کدام از اپراتورها سیستم خود را چک کنند، بنابراین به علت آزمایشی بودن این طرح نمی‌توان گفت در حال حاضر چه اتفاقی افتاده و کدام مشترکان از کدام اپراتورها به دیگری رفته‌اند، اما با توجه به اقدامات، اطلاع‌رسانی‌ها و بررسی‌های اولیه که حوزه فنی و بازاریابی ما انجام داده حاکی از آن نیست که مشترکان از اپراتور ما مهاجرت گسترده‌ای را داشته‌اند، ولی طبیعتا با اجرایی شدن این طرح تعدادی علاقه‌مند خواهند بود تا از همراه اول به دیگر اپراتورها بروند یا از دیگر اپراتورها به همراه اول بیایند.
 
معاون مالی شرکت همراه اول ادامه داد: در حال حاضر اکثریت بازار در اختیار ماست و تا موقعی که این طرح به شکل رسمی اجرا نشود و ما در مورد آن به یک دوره زمانی یک ماهه را نگاه نکنیم نمی‌توانیم در این مورد قضاوتی داشته باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.