اپراتورها

تلفن همراه

August 22, 2016
8:28 دوشنبه، 1ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79208

آغاز فعالیت رسمی طرح ترابردپذیری

تمدید دوران حفاظت اپراتور فیبر نوری
 
روز گذشته علی اصغر عمیدیان رئیس رگولاتوری در حاشیه راه اندازی پروژه ترابردپذیری در گفت و گو با «ایران» گفت: 9 ماه از ارائه پروانه FCP ( ارتباطات ثابت) می گذرد و براساس آنچه دارندگان این پروانه می گویند به دلیل عدم همکاری مخابرات و مشخص نبودن فعالیت اپراتور چهارم(اپراتور فیبر نوری) هنوز نتوانسته اند خدمات خود را در این زمینه ارائه کنند این در حالی است که از نگاه ما هیچ مشکلی برای فعالیت دارندگان این پروانه وجود ندارد و باید در این عرصه وارد شوند.
 
وی در خصوص روشن نبودن فعالیت اپراتور فیبر نوری هم گفت: پایان مرداد، دوران حفاظت از انحصار این اپراتور به پایان رسید اما براساس تصمیمات وزارتخانه برای مدت مشخصی براساس پروانه که الان حضور ذهن ندارم این دوران حفاظت تمدید شده است تا این اپراتور در این فرصت طرح عملیاتی و نیز سرمایه گذار خود را جذب کند. وی تأکید کرد تمدید دوران حفاظت اپراتور چهارم هیچ ضرری به دارندگان FCPنمی رساند و آنها می‌توانند شبکه خود را براساس فیبر نوری گسترش دهند.
 
روز گذشته طرح ترابرد‌پذیری (MNP) بعد از گذشت یک ماه از اجرای آزمایشی آن، به صورت عمومی و تجاری راه‌اندازی شد. در این مراسم محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اجرای یک طرح برای من مهم نیست چرا که به هر صورت اجرا می‌شود، گفت آنچه برایم اهمیت دارد این است که رقبا با توجه به تفاوت سیاستگذاری‌هایشان، سر یک میز بنشینند و با یکدیگر همکاری داشته باشند.محمود واعظی با اشاره به تغییر سیاست‌ها در بازار تلفن همراه کشور نیز گفت: از حدود 2 سال پیش برای بهبود خدمات در حوزه تلفن همراه، 2 طرح بزرگ را کلید زدیم. نخستین طرح، رومینگ ملی بود که در ابتدا بسیاری، مرا با توجه به رقابت میان اپراتورها از اجرای آن منع می‌کردند اما من روی اجرای آن مصمم بودم و درنهایت نیز رومینگ ملی 2 سال پیش به طور کامل اجرا شد. دومین طرح نیز همین ترابردپذیری است که باید به آن توجه کرد.
 
واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه با اشاره به اینکه هنوز از اجرای رومینگ ملی در کشور راضی نیستم از اپراتورها خواست سختگیری‌ها در این زمینه را کنار بگذارند و همچنین از رگولاتوری نیز درخواست کرد در زمینه نظارت بر اجرای این طرح دقت بیشتری داشته باشد. وی با اشاره به راه‌اندازی رسمی طرح ترابردپذیری همچنین گفت: از 2 سال پیش با برگزاری جلسه‌ها و مذاکرات مختلف، در نهایت مصوبه اجرای ترابردپذیری تصویب شد و هرچند بر اساس برنامه‌ریزی‌ها قراربود این طرح 27 اردیبهشت ماه سال‌جاری به صورت رسمی راه‌اندازی شود اما به دلیل دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وجود مشکلات متعدد در آن، ترجیح دادیم که کمی صبر کنیم تا با اجرای درست این طرح، مردم با مشکل مواجه نشوند.
 
واعظی در پایان، از 3 اپراتور درخواست کرد تا با یکدیگر همکاری سالمی داشته باشند و به فکر این نباشند که با جدا شدن مشتری از شبکه آنها، اتفاق خاصی برایشان خواهد افتاد و این به معنای نقص در شبکه آنهاست بلکه باید به آن به عنوان یک طرح بزرگ ملی نگاه کنند.وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: باید به سلایق مردم احترام گذاشت و اپراتورها نیز بهتر است کاری کنند که سیاست اعلامی با سیاست اعمالی آنها متفاوت نباشد.
 
فاز نخست شبکه ملی اطلاعات اجرایی می‌شود
علی اصغر عمیدیان رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نیز در مراسم اجرای رسمی ترابردپذیری، با اعلام اینکه در 3 سال گذشته وزارت ارتباطات در تلاش برای ایجاد فضای رقابتی در بین بازیگران این حوزه بوده تا در نهایت خدمات با کیفیت و متنوع در اختیار کاربران قرار بگیرد، گفت: براساس الزامات شورای عالی فضای مجازی، مقدمات اجرای شبکه ملی اطلاعات تصویب و ابلاغ شد و در نهایت ما با آماده کردن زیرساخت‌های لازم، فاز اول این طرح را در هفته دولت افتتاح خواهیم کرد.
 
عمیدیان در ادامه با اشاره به اینکه طرح ترابردپذیری، شرایطی را فراهم خواهد کرد تا کاربران از یک حق منطقی برخوردار شوند به این معنا که با حفظ شماره تلفن معمول خود، از خدمات اپراتورهای دیگر هم استفاده کنند، افزود: با این طرح، رقابت در بازار تلفن همراه افزایش پیدا خواهد کرد که این رقابت، باعث بهبود کیفیت و افزایش حق مشتریان می‌شود چرا که تا پیش از این مشترکان محصور خدمات اپراتورهای خود بودند و به دلیل وابستگی به شماره تلفن خود به دلایل مختلف، نمی‌توانستند به اپراتور دیگر مهاجرت کنند. این درحالی است که هم‌اکنون با اجرای طرح ترابردپذیری، مشترکان می‌توانند در فضای ابر(CLOUD) اپراتورهای دیگر هم حرکت کنند و خدمات آنها را مورد استفاده قرار دهند که این موضوع مطمئناً رضایت کاربران را به دنبال خواهد داشت.
 
بر اساس اظهارات رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مدت آزمایش طرح ترابردپذیری(MNP)از تاریخ 20 تیرماه تا 20 مرداد سال‌جاری بوده است که طی این دوره در مجموع سیمکارت‌های دائمی و اعتباری، تعداد 10 هزار و 994 درخواست ترابرد وجود داشت که از این تعداد 3 هزار و 50 پورت موفق و 3 هزار و 944 درخواست نیز رد شده است. به گفته وی، این طرح دربرگیرنده دستاوردهای جانبی همچون بازسازی پایگاه داده اپراتورها و سازگاری با دیگر طرح‌ها همچون رومینگ ملی خواهد بود.
 
مشکلات طرح حل شده است
صادق عباسی شاهکوه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه هم در این مراسم با اشاره به مشکلات دوره آزمایشی طرح ترابردپذیری گفت: از مشکلات این طرح که در دوره آزمایشی نمود داشت، می‌توان به عدم ارتباط صحیح اپراتورها با سیستم هویت، قطعی سیمکارت، عدم تحویل بموقع سیمکارت جدید، مشکلات نرم افزاری و… اشاره کرد که ما تلاش کردیم در این مدت یکماهه، همه این مشکلات را برطرف کنیم. وی ادامه داد: حالا با رفع مشکلات طرح ترابردپذیری، مشترکان می‌توانند به صورت عمومی از آن بهترین بهره را ببرند و به این ترتیب اپراتورهای تلفن همراه نیز برای تبلیغات خود منعی در این زمینه نخواهند داشت.
 
در پایان این مراسم، پروانه ارتباطات ثابتFCP وSERVCOبه صورت رسمی به برخی از فعالان حوزه‌ آی سی تی ارائه شد. دیروز 6 پروانه FCP جدید ارائه شد که با توجه به وجود 13 پروانه از قبل، تعداد شرکت‌های دارای این پروانه به 18عدد رسید. دیروز در این مراسم همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، موافقت اصولی برای فعالیت 22 اپراتور تلفن همراه مجازی را نیز صادر کرد و این اپراتورها تا پایان سال زمان دارند که با قرارداد با اپراتورهای تلفن همراه فعلی فعالیت خود را در شبکه تلفن همراه کشور آغاز کنند.
 
در همین حال طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات، ۴ متقاضی باقی مانده تا پایان شهریورماه زمان دارند که با ارائه مدارک، نسبت به دریافت پروانه خود اقدام کنند.
 
هدف اصلی رگولاتوری در صدور پروانه‌های جدید، افزایش رقابت و به تبع آن، تنوع و نوآوری در خدمات، افزایش کیفیت و نیز کاهش قیمت خدمات اعلام شد. بر اساس اعلام رگولاتوری، با ارائه پروانه‌های جدید، حدود 85شرکت دارای پروانه VOIP(تلفن اینترنتی)، 800 شرکت ISP (سرویس دهنده خدمات اینترنتی) ، 280شرکتISDP(وظیفه تأمین پهنای باندISP‌ها را دارند)، 11شرکتPAP(ارائه دهنده اینترنت پرسرعت) و 6شرکت دارای پروانه تلفن ثابت(PSTN) در قالب 2نوع پروانه FCP وSERVCOساماندهی شدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.