لبه تکنولوژی

August 23, 2016
7:11 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79223

تبی که دنیای خودرو را تکان داد

فورد موتور هفته گذشته اعلام کرد خودروهای خودران بدون فرمان یا پدال را تا سال ۲۰۲۱ به جاده‌ها می آورد در حالیکه اوبر تا پایان تابستان خدمات خودروهای خودران را در پیتسبورگ عرضه خواهد کرد که یک کارمند این شرکت به عنوان احتیاط پشت فرمان خواهد نشست.
 
وب سایت لس آنجلس تایمز با این مقدمه در گزارشی نوشت: انقلاب جدیدی در زمینه حمل و نقل شخصی در جریان است. هانس ورنر کاس، شریک ارشد در بخش خودروی شرکت تحقیقاتی "مک کنزی اند کو" در این باره اظهار کرد: در چند سال آینده شاهد تزریق قابل توجه فناوری در خودروهای جدید خواهیم بود.
 
وی در ادامه افزود: تازه واردانی مانند گوگل، اپل و اوبر می خواهند وارد این بازی شوند و قدیمی‌های صنعت خودرو تلاش می کنند تا جایی که می توانند تغییر کنند.
 
خودروسازان برای رقابت بهتر وارد شراکت با شرکتهای ارائه دهنده خدمات تاکسی یاب آنلاین و خرید شرکتهای فناوری شده اند. همه شرکتهای خودروسازی بزرگ لابراتوارهای تحقیقاتی در سیلیکون والی دایر کرده اند و در این لابراتوارها تلاش می کنند استعدادهای نادر را کشف کرده و فعالیتهایشان را گسترش دهند.
 
این شرکتها دلیل خوبی برای این اقدامات دارند. مطالعات اخیر مک کنزی دریافته است که درآمد جدید از سوی خدمات موبایل درخواستی و خدمات مبتنی بر داده و رانندگی اتوماتیک می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱.۵ تریلیون دلار در سال به درآمد صنعت خودرو بیافزاید که علاوه بر ۵.۲ تریلیون دلار درآمد حاصل از فروش خودروهای سنتی و محصولات و خدمات پس از فروش خواهد بود.
 
این انقلاب توسط فناوری، وضع اقتصادی و نیازهای اجتماعی هدایت می شود. حسگرها به اندازه ای کوچک و ارزان شده اند تا بدون تحمیل هزینه اضافی بر دوش کسانی که آنها را می‌خرند، در خودرو تعبیه شوند. هوش مصنوعی به اندازه ای پیشرفت کرده که داده‌های حسگرها را قابل فهم کند. بزرگراه‌های پرتردد رانندگی در مناطق شهری را خسته کننده کرده اند و مصرف کنندگان همیشه نگران ایمنی هستند.
 
شرکتهایی که خودروهای خودران را ترویج می کنند، به ایمن‌تر بودن این خودروها اصرار می ورزند و مقامات حمل و نقل فدرال هم با این موضوع موافق هستند. انتظار می رود مقررات و قوانین جدیدی برای خودروهای خودران از سوی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اعلام شود و رییس این رگولاتور گفته است مقرراتی که نوشته شده اند، مانع نوآوری نخواهند شد.
 
پس از تصادف مرگبار اخیر یک خودروی تسلا که در وضعیت اتوپایلت قرار داشت، پرسشهایی درباره مسئله ایمنی مطرح شد. این خودروساز برقی به سابقه ایمنی بالای خود اشاره کرده اما هر گونه مشکلی پیرامون خودروهای خودران توجه رسانه ای زیادی را جلب می کند.
 
در این بین صنعت خودرو به پیش حرکت کرده و نمی خواهد در این عرصه عقب بماند در حالیکه صنعت حمل و نقل شاهد تغییر و تحول تاریخی بوده است. این گزارش به بررسی اقدامات برخی از شرکتها در این عرصه پرداخته که به این شرح است:
 
گوگل و فیات کرایسلر
 
برنامه خودروی اتوماتیک گوگل ۲۱ شاسی بلند لکسوس تغییر یافته و ۳۳ خودروی کوچک که قابلیت خودران دارد. گوگل در ماه مه توافق با فیات کرایسلر اتوموبیل برای دو برابر کردن شمار ناوگان خودروهایش و افزودن ۱۰۰ مینی ون کرایسلر پاسیفیکا را اعلام کرد. در حال حاضر خودروهای گوگل تنها تحت نظارت کارشناسان شرکت کار حرکت می کنند. بعید است گوگل به تنهایی برای بازار انبوه خودرو تولید کند.
 
فورد
 
فورد اعلام کرد فروش خودروهای کاملا خودران که نیاز به فرمان یا پدال ندارند را تا سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد کرد و در ابتدا به خدمات اشتراک خودرو و تاکسی یاب آنلاین متمرکز می شود و پس از آن این خودروها به رانندگان شخصی عرضه خواهند شد. فورد موتور ۷۵ میلیون دلار سرمایه گذاری در شرکت ولودین لیدار داشته است.
 
این شرکت کالیفرنیایی متخصص در فناوری لیدار است که از نور برای تشخیص اشیا استفاده می کند. همچنین فورد در ماه مه ۱۸۲.۲ میلیون دلار برای خرید حدود ۶.۶ درصد سهم در شرکت رایانش ابری "پیوتال سافت وار" سرمایه گذاری کرد. دومین خودروساز بزرگ آمریکا هنوز درباره شراکت با شرکتهای اوبر، لیفت یا سایر شرکتها تصمیمی نگرفته است اما این گزینه‌ها همچنان مطرح هستند. با اینهمه فورد ممکن است تصمیم بگیرد بدون داشتن شریک و به تنهایی این خدمات را عرضه کند.
 
اوبر و ولوو
 
شرکت آمریکایی اوبر به مشتریان در پیتسبورگ امکان می دهد تا پایان تابستان از خدمات تاکسی متشکل از خودروهای خودران ولوو ایکس سی ۹۰ و فورد فوکوس استفاده کنند. در حال حاضر یک کارمند اوبر پشت فرمان این خودروها قرار خواهد گرفت اما اوبر قصد دارند این خودروها را از راننده انسانی بی‌نیاز کند. بزرگترین سرویس تاکسی یاب آنلاین جهان به یک توافق ۳۰۰ میلیون دلاری با ولوو به منظور طراحی مشترک خودروهای خودران بیشتر رسیده است.
 
ب ام و
 
شرکت ب ام و در ماه ژوییه از برنامه‌هایی برای عرضه خودروهای کاملا خودران با همکاری شرکتهای فناوری اینتل و موبایل آی تا سال ۲۰۲۱ خبر داد. این خودروساز آلمانی طرحهای بلندپروازانه ای برای طراحی خودروهای خودران با سطح متفاوت از کنترل انسان یا دستگاه رونمایی کرده است و از دپارتمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا برای تست خودروهای خودران مجوز دریافت کرده است.
 
جنرال موتورز و لیفت
 
جنرال موتورز اوایل امسال شرکت سازنده نرم افزار هدایت اتوماتیک " کروز اتومیشن" را به مبلغ حدود یک میلیارد دلار خرید. این خودروساز در ماه ژانویه از سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در لیفت خبر داد. این دو شرکت برنامه‌هایی را برای ساخت شبکه خودروهای خودران درخواستی اعلام کردند که از پروژه توسعه خودروی خودران جنرال موتورز و نرم افزار تاکسی یاب اوبر بهره می برد.
 
تسلا
 
تسلا بیش از هر خودروساز دیگری در تکاپوی عرضه فناوری خودران به مصرف کنندگان است. این خودروساز برقی آمریکایی در سال ۲۰۱۵ سیستم اتوپایلت را فعال کرد که کنترل فرمان، ترمز و تغییر لاین را اتوماتیک می کند اما همچنان نیازمند حضور یک راننده برای کنترل خودرو است. نرم افزاری که در خودروهای تسلا عرضه شده و شامل کد اتوپایلت است به طور مرتب به شکل بی‌سیم بهروز می‌شود.
 
رنو-نیسان
 
رنو-نیسان الاینس در ماه ژانویه اعلام کرد ۱۰ مدل خودروی خودران خواهد ساخت که به طور موقت نیاز به کنترل راننده نخواهند داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.