اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 23, 2016
15:12 سه شنبه، 2ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79251

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: لزوم توجه به محتوای بومی در فضای مجازی/ افتتاح فاز اول شبکه ملی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تولید محتوای داخلی،‌ بومی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد تا مردم هزینه کمتری پرداخت کرده و از محتوای مطلوب‌تری استفاده نمایند.
محمود واعظی قبل از ظهر سه‌شنبه در  دیدار با آیت الله مکارم شیرازی، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید اعتقاد دارد که بدون حمایت و نصیحت‌های روحانیت و مراجع نمی‌توان کشور را اداره کرد.
 
وی گفت: ما در دولت پیام‌هایی که از مراجع تقلید به ما می‌رسد و سیاست‌های آنها را بدون بحث سع می‌کنیم تا در عمل وارد نماییم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با مشکلات زیادی مواجه هستیم، افزود: سعی نمودیم تا این مشکلات را کمتر با مردم مطرح نماییم و مردم نیز با همه سختی‌ها و ضعف‌هایی که وجود دارد ما را در حل این مشکلات یاری کرده‌اند.
 
وی تصریح کرد: در معیشت و اشتغال مشکلاتی وجود دارد و لذا امسال دولت همه تمرکز خود را بر روی رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال گذاشته است.
 
واعظی عنوان کرد: تمام تلاش خود را برای حل مشکلات خواهیم کرد و علائمی در ۵ ماه اول سال شاهد هستیم که بسیار امیدوار کننده است به عنوان  مثال ۸ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم، هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل شناسایی شده، صادرات نفت مطلوب‌تر شده، به هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی تسهیلات داده شده و سه هزار و ۵۰۰ واحد دیگر با مشکل نقدینگی مواجه بوده که رفع مشکل آنها در دستور کار قرار گرفته است.
 
وی تصریح کرد: تولید کشاورزی ۴ درصد رشد داشته و حدود ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تن گندم خریداری شده و با این میزان خرید توانسته‌ایم به خودکفایی برسیم.
 
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صادرات غیر نفتی نسبت به پنج ماهه سال گذشته ۲۱ درصد افزایش یافته و واردات هفت درصد کاهش داشته است، گفت: تراز تجاری از صادرات و واردات بدون نفت، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار مثبت شده است و صادرات نفت در سال‌های تحریم زیر یک میلیون بشکه بود اما اکنون به دو میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داشته است.
 
وی اختلاف با عربستان را بر سر موضوع‌های عقیدتی دانست و ابراز داشت: در حوزه روابط بین‌الملل به جز کشور عربستان با کشورهای دیگر ارتباط مطلوبی داریم.
 
تلاش در جهت افزایش فرصت‌ها و کاهش تهدیدها در فضای مجازی
 
واعظی با اشاره به اینکه در راستای توسعه کشور در حوزه فناوری برنامه‌ریزی مطلوبی داریم، اظهار کرد: برنامه ویژه برای قم در نظر گرفته شده تا مراکزی که تولید محتوای دینی دارند بدون دغدغه بسترهای زیرساختی، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.
 
وی افزود: بر اساس گزارش‌های دریافت شده حجم تولیدی محتوای دینی استان قم در سطح کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد اما نگرانی که ما با آن مواجه هستیم  پدیده جدید فضای مجازی است که  این فضا هم می‌تواند فرصت باشد هم تهدید و لذا در راستای افزایش فرصت‌ها و کاهش آسیب‌ها در این فضا باید تلاش کنیم.
 
هزینه ۱۱۰ میلیارد تومان برای صیانت از فضای مجازی طی سه سال اخیر
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید صفحات و بخش‌هایی که مضر است را فیلتر کنیم، گفت: در این راستا ۱۱۰ میلیارد تومان طی سه سال اخیر برای صیانت از فضای مجازی هزینه شده و ۱۴ دانشگاه و مرکز پژوهشی در حال فعالیت هستند و در واقع ما در حال جنگ با دشمن در این حوزه هستیم.
 
 وی عنوان کرد: تولید محتوای داخلی،‌ بومی و اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد تا مردم برای استفاده از این محتوا هزینه کمتری پرداخت کرده و از محتوای مطلوب‌تری استفاده کنند.
 
واعظی با بیان اینکه ۲۰۰ میلیارد تومان برای امنیت فضای مجازی اختصاص داده شده است، یادآور شد: اشراف کاملی در حوزه فضای مجازی وجود دارد و شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است.
 
وی از اجرای فاز نخست شبکه ملی اطلاعات در هفته آینده خبر داد و گفت: فیلترینگ راه کار رفع مشکل نسیت بلکه باید با راه اندازی شبکه اجتماعی داخلی بتوانیم همان امکاناتی که فضاهایی چون تلگرام به کاربران می‌دهند را رائه کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.