تلفن همراه

گوشی

August 26, 2016
14:36 جمعه، 5ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79311

با اختراع جدید اپل کار برای سارقان آیفون سخت‌تر از همیشه خواهد شد

آیفون‌های شرکت اپل به نسبت بسیاری از گوشی‌ها بیشتر هدف سرقت قرار می‌گیرند. برای مثال چند سال پیش مشخص شد آیفون در بریتانیا بیش از همه گوشی‌ها هدف سرقت است.
 
حال اپل یک سند اختراع جدید به ثبت رسانده که اگر به شکل عملی و کاربردی در گوشی‌های این شرکت به کار گرفته شود کار را برای سارقان سخت می‌کند. این سند اختراع «ثبت اطلاعات بیومتریک کاربر غیرمجاز» نام دارد. اما معنای این عبارت چیست؟ فرض کنید آیفون‌تان به سرقت برود. کافی است سارق کمی ناشی باشد و بخواهد با حسگر اثرانگشت گوشی‌تان را باز کند یا به هر دلیلی انگشتش را در منطقه حسگر اثرانگشت قرار دهد. براساس این سند ثبت اختراع جدید گوشی می‌تواند اطلاعات مربوط به اثرانگشت فرد را ذخیره کند و بعد این اطلاعات را به جایی دیگر منتقل کند.
 
اگر این طرح عملی شود یک تحول بزرگ در شیوه استفاده شرکت‌ها از اطلاعات بیومتریک کاربران رخ خواهد داد. این نوع اطلاعات که برای بدست آوردن‌شان باید از خواص قابل اندازه‌گیری بدن انسان استفاده شود (مثل اثرانگشت) برای شرکت‌ها بسیار حساس هستند. عموما به جایی منتقل نمی‌شوند و در یک نقطه امن از حافظه خود دستگاه ذخیره می‌شوند. این نگرانی وجود دارد که در صورت انتقال این داده‌ها هر نوع هک یا نفوذ بتواند مجموعه عظیمی از اطلاعات کاربران را لو داده و در معرض استفاده‌های نامناسب قرار دهد. اما اگر این سند اپل کاربردی شود دست کم سارقان از این مصونیت برخوردار نخواهند بود.
 
استفاده از ویژگی‌های گوشی برای به دام انداختن دزدها ایده‌ای است که جای بحث دارد. می‌توان با استفاده از ردیاب گوشی، با استفاده از دوربین آن و همچنین با منتقل کردن اطلاعات بیومتریک که از طریق خود گوشی ثبت و ضبط می‌شود کار را برای سارقان از همیشه دشوارتر کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.