تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 30, 2016
10:08 سه شنبه، 9ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79433

قراردادن کارت بانکی در کنار موبایل باعث سوختن آن می‌شود؟

حتما شما هم خوانده‌اید که کارت‌های اعتباری را در کنار گوشی‌های موبایل نگذارید چون باعث سوختن آن می‌شود ولی امروز می‌خواهیم به شما بگوییم که این ادعا درست نیست.
 
حتما شما هم خوانده‌اید که کارت‌های اعتباری را در کنار گوشی‌های موبایل نگذارید چون باعث سوختن آن می‌شود ولی امروز می‌خواهیم به شما بگوییم که این ادعا درست نیست چرا؟ برای دانستن جواب با ما همراه باشید.
 
هر وسیله ی الکترونیکی یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند که با واحد گاوس اندازه گیری می‌شود و با همین میدان مغناطیسی یا نیروی مغناطیسی یک دستگاه مثل گوشی همراه یا آهن ربا را می‌سنجند. حال باید میزان میدان مغناطیسی یک شی از شی دیگر بیشتر باشد تا بتواند برروی آن تاثیر بگذارد و یا آن را مخدوش کند(چیزی شبیه به جریان پارازیت) کارت‌های اعتباری نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بهتر است بدانید میدان مغناطیسی کارت های اعتباری که دارای نوار مغناطیسی هستند درصورتی از کار می‌افتند که در معرض یک میدان مغناطیسی قوی قرار بگیرند.طبق تحقیقات انجام شده، این کارت های اعتباری و این نوارهای مغناطیسی که اطلاعات کارت را نگهداری میکنند باید در معرض میدان مغناطیسی ۱۵۰۰ گاوسی قرار بگیرند تا آسیب ببینند.
 
این در حالی است که امواج موبایل فقط در حد ۱٫۲ تا ۱۰ میلی گاوس میدان مغناطیسی دارند. یا مثلا آهن رباهایی که برای چسباندن روی یخچال تولید شده‌اند یا خود آهن ربایی که برای چفت کردن درب یخچال استفاده می‌شود حدود ۱۰۰ گاوس میدان مغناطیسی دارند.
 
جالب است که بدانید دستگاه MRI حدود ۱۵۰۰۰ گاوس میدان مغناطیسی دارند و براساس گزارش‌ها افرادی بوده‌اند که بعد از انجام MRI کارت اعتباری آن‌ها غیر فعال شده است.
 
ضمنا مقدار گاوس یا میدان مغناطیسی چندان مهم نیست ، زمان در معرض قرار گرفتن کارت در برابر میدان مغناطیسی بسیار مهم تر است. شاید دستگاه MRI قدرت میدان مغناطیسی بالایی داشته باشد اما اگر در حد چند ثانیه کارت اعتباری را نزدیک آن قرار دهید اتفاقی نمی‌افتد اما اگر کارت را اگر به مدت طولانی و به دفعات زیاد در معرض یک آهن ربای معمولی قرار بدهید، اطلاعات کارت شما از بین می‌رود. ولی در مورد موبایل این میدان آنقدر ناچیز است که بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد بخصوص اگر فاصله موبایل تا کارت بیشتر از ۲ سانتی متر باشد.
 
در واقع مخدوش شدن و تا شدن نوارهای مغناطیسی یا چیپ های الکترونیکی روی کارت های اعتباری نگران کننده تر از این موارد می‌باشد. با خیال راحت کارت سوخت و کارت تلفن و کارت شارژ ژتون و کارت‌های اعتباری دیگر را ( البته به جز کارت اتوبوس که از این قاعده مستثنی است) را کنار گوشی موبایل خود بگذارید. و خیالتان راحت باشد که قبلا تمهیدات لازم در کشورهای مبدا این تکنولوژی برای این قبیل اتفاقات فراهم شده‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.