تحلیل بازار

تلفن همراه

August 30, 2016
11:53 سه شنبه، 9ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79437

بازار گوشی‌های هوشمند ایران ظرف ۴ سال آینده ۷۴ میلیونی می‌شود

اگر میزان رشد ضریب نفوذ گوشی های هوشمند طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ را ۸۶ درصد در نظر بگیریم(بر اساس تحلیل های جهانی) ایران تا چهار سال آینده دست کم ۳۴ میلیون کاربر گوشی هوشمند دیگر خواهد داشت.
 
نگاهی به وضعیت آمارهای جهانی و پیش‌بینی‌های ارائه شده از سوی مراکزی چون سیسکو نشان می‌دهد که ترافیک دیتای موبایل طی سال‌های 2015 تا 2020 با رشد هشت برابری مواجه می‌شود و تعداد دستگاه‌‌های الکترونیک موجود در شبکه‌های ارتباطی از 16.3 میلیارد در سال 2015 به 26.3 میلیارد دستگاه در سال 2020 می‌رسد.
 
این موضوع حاکی از رشد 61 درصدی در اتصالات دستگاه‌های دیجیتالی موجود در شبکه‌های ارتباطی است. تحلیلی‌های ارائه شده برگرفته از نمودار میزان رشد ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند اطلاعات جالب‌تری درباره سهم این بخش از کل ترافیک دیتای ایجاد شده، می‌دهد.
 
طبق پیش‌بینی‌ها قرار است در بازه زمانی مذکور، سهم گوشی‌های هوشمند در ایجاد ترافیک IP دنیا با 22 درصد رشد مواجه شود و از هشت درصد در سال 2015 به 30 درصد در سال 2020 برسد.
 
همچنین 21 درصد کل دستگاه‌های متصل در شبکه تا سال 2020 یعنی معادل 5.6 میلیارد، گوشی‌‌های هوشمند خواهد بود در حالیکه سال 2015 تنها سه میلیارد گوشی در این عرصه وجود داشت.
 
آمارهای رسمی ارائه شده از سوی سازمان فناوری اطلاعات ایران نشان می‌دهد که در ایران به ازای هر دو نفر، یکی دارای گوشی هوشمند است و به عبارتی می‌توانیم بگوییم 40 میلیون کاربر گوشی هوشمند در کشور داریم.
 
آمار ارائه شده گویای این است که در زمینه ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند طی سه سال اخیر با رشد 1900 درصدی مواجه شدیم و پرشتاب‌تر از نرخ جهانی در حال رشد هستیم.
 
با این حال طبق گزارش عملکرد سه ساله اخیر وزارت ارتباطات، تنها 20 میلیون نفر مشترک اینترنت موبایل داریم و این نشان از دو گوشی بودن برخی افراد یا استفاده نکردن عده‌ای دیگر از اینترنت موبایل دارد.
 
همچنین آمارها گویای این است که تاکنون 150 میلیون و 578 هزار و 202 سیم‌کارت در کشور واگذار شده که 77 میلیون و 681 هزار و 19 خط، فعال است. بنابراین همچنان حدود 48 درصد خلأ در زمینه استفاده از گوشی‌های هوشمند یا پتانسیل بالقوه وجود دارد.
 
بنابراین اگر حداقل میزان رشد طی سال‌های 2015 تا 2020 را مطابق تحلیل ارائه شده 86 درصد در نظر بگیریم و با توجه به بازار نسبتا اشباع تلفن همراه در ایران، تا چهار سال آینده حداقل 34 میلیون کاربر گوشی هوشمند دیگر به جامعه آماری کنونی افزوده خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.