سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

September 2, 2016
15:08 جمعه، 12ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79504

کوالکام کار بر روی پلتفرم مرجع واقعیت مجازی خود موسوم به وی آر 820 را آغاز کرد

در نمایشگاه‌ IFA همیشه شرکت‌های مختلف سعی دارند تا با معرفی محصولات جدید خود، خط و نشان‌هایی برای کمپانی‌های رقیب بکشند. در همین راستا کوالکام در جریان نمایشگاه IFA 2016 از پلتفرم مرجع خود برای واقعیت مجازی رونمایی کرد.
 
 
در چند سال اخیر با توجه به بسیاری از تحلیل‌ها و نیز حرکت بسیاری از شرکت‌ها به سوی فناوری واقعیت‌مجازی، این تکنولوژی در واقع موضوع مهم بعدی دنیای فناوری خواهد شد. پس از اینکه سامسونگ با ارائه‌ی هدست واقعیت‌مجازی خود موسوم به گیر‌وی‌آر (Gear VR)، حالا شرکت کوالکام نیز اولین طرح مرجع خود را برای یک هدست واقعیت‌مجازی معرفی کرده است. این هدست بر پایه‌ی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ کار می‌کند. پردازنده‌ی یاد شده هم اکنون یکی از چیپ‌های پرچمدار کوالکام محسوب می‌شود. پلتفرم مرجع این شرکت برای فناوری واقعیت مجازی، VR820 نام گرفته است. کوالکام به این نکته نیز اشاره کرده که پلتفرم یاد شده به شرکت‌های دیگر نیز این امکان را می‌دهد تا هدست‌های مخصوص به خود را با سرعت بیشتری بسازند. پلتفرم کوالکام همچنین برای ارائه‌ی محتوا به کاربران نیز بهینه‌سازی شده است.
 
برای ساختن این طرح مرجع، کمپانی کوالکام با شرکت Goertek که یک کمپانی چینی رده بالا در زمینه‌ی طراحی‌های اروجینال است، همکاری کرده است. هدست یاد شده مجهز به دوربین دوگانه جلویی بوده که امکان چرخش در شش جهت را به صورت آزادانه فراهم می‌کند. این یعنی هدست کوالکام امکان ردیابی حرکات سر به بالا و پایین و چپ و راست و نیز جلو و عقب را دارد. علاوه بر این، سیستم ردیابی حرکات چشم نیز در هدست واقعیت‌مجازی VR820 تعبیه شده و به همین دلیل این دستگاه دقیقا می‌داند که کاربر به چه جهتی نگاه می‌کند. سنسورهای بکار گرفته شده در این محصول نیز شامل ژیروسکوپ، شتاب‌سنج و سنسور سنجش نیروی مغناطیسی می‌شود. کوالکام می‌گوید تمام این قابلیت‌ها در قالب یک طرح راحت و زیبا جای داده شده‌اند.
 
 
کوالکام بر این باور است که به دلیل استفاده از چیپ گرافیکی آدرنو ۵۳۰ در این هدست، کیفیت بصری آن بسیار بالا خواهد بود. پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۲۰ درست همانند همان پردازنده‌ای است که در گوشی‌های هوشمندی چون ال‌جی جی ۵، گلکسی اس ۷، گلکسی نوت ۷، اچ‌تی‌سی ۱۰ و دستگاه‌های دیگر بکار گرفته شده است. این هدست برای هر چشم رزولوشنی معادل ۱۴۴۰ در ۱۴۴۰ پیکسل را ارائه می‌کند. این موضوع یعنی شما در جلوی هر کدام از چشمان خود می‌توانید محتوا را با جزئیات بیشتری مشاهده کنید. از آنجا که نمایشگر این هدست نسبت به یک گوشی‌هوشمند به چشمان شما نزدیک‌تر خواهد بود، اساسا می‌توان گفت که رزولوشن بالاتر برای داشتن کیفیت بالاتر ضروری است. 
 
به دلیل استفاده از سیستم صوتی استریو، کیفیت صوتی این محصول نیز بالا اعلام شده و علاوه بر این امکان پخش صدای فراگیر سه‌بعدی هم با VR820 وجود دارد. به دلیل استفاده از ۴ میکروفون مجزا این هدست قابلیت فیلتر فلوئنس اچ‌دی صدا و حذف نویز فعال را نیز دارد. بنابراین با توجه به چنین ویژگی‌هایی می‌توانید با هدست کوالکام خود را به طور کامل در دنیای واقعیت‌مجازی حس کنید. هدست VR820 قرار است در سه‌ماهه‌ی چهارم سال جاری میلادی عرضه شود. شرکت یاد شده همچنین اشاره کرده که محصولات نهایی و مصرفی کاربران که بر پایه‌ی این پلتفرم کار می‌کنند مدت‌کوتاهی وس از عرضه‌ آن در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت. از آنجا که این محصول به صورت عمومی در دسترس افراد قرار نخواهد گرفت در مورد قیمت این طرح مرجع تا کنون هنوز هیچ اطلاعاتی اعلام نشده است. محصول واقعیت‌مجازی کوالکام در واقع یک مرجع برای سایر کمپانی‌های تولید‌کننده‌ی دستگاه‌های مرتبط با فناوری خواهد بود تا با استفاده از آن، هدست‌های واقعیت‌مجازی مخصوص به خود را تولید و به بازار عرضه کنند.
 
نظر شما در این مورد چیست؟
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.