اپراتورها

تلفن همراه

September 3, 2016
16:27 شنبه، 13ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79546

آخرین وضعیت سهم بازار اپراتورهای موبایل اعلام شد

آخرین وضعیت تلفن همراه که توسط دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات اعلام شده، از وجود ۷۷ میلیون موبایل فعال و ضریب نفوذ ۹۷.۵۹ درصدی این فناوری ارتباطی در کشور خبر می دهد.
 
وضعیت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور از لحاظ شاخص دسترسی به ارتباطات موبایل تا پایان خردادماه سال جاری توسط دفتر بررسی های فنی اقتصادی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد.
 
آمار اعلام شده از آخرین وضعیت اپراتورهای موبایل در کشور حاکی از آن است که به رغم آنکه ۹۳۸ میلیون و ۴۷۵هزار و ۱۵۰ خط موبایل تا پایان خردادماه سال جاری در کشور واگذار شده که البته کمی عجیب به نظر می رسد، اما در مجموع ۷۷ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۲۷۵ خط تلفن همراه دایر و فعال است. همچنین ضریب نفوذ موبایل در ایران ۹۷.۵۹ درصد اعلام شده و اپراتور همراه اول با داشتن ۴۴ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۸۴۳ مشترک فعال، بیشترین سهم را از بازار تلفن همراه به خود اختصاص داده 
است.
 
 مکالمات موفق ۴۶.۱۶ درصد همراه اول
آمارهای به دست آمده نشان می دهد که اپراتور همراه اول ۱۸ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۳۲۴ سیم کارت دائمی و ۴۴ میلیون و ۱۳۲هزار و۷۴۳  سیم کارت اعتباری واگذار کرده اما از این تعداد ۴۴ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۸۴۳ مشترک فعال هستند؛ با این وجود ضریب نفوذ این اپراتور در کشور ۵۶.۰۲ درصد اعلام شده است.
براساس بررسی ها، میزان مکالمات موفق در شبکه همراه اول ۴۶.۱۶ درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه این اپراتور ۹۸.۷۶ درصد است. استان های خراسان جنوبی، یزد و تهران بیشترین ضریب نفوذ سیم کارت های همراه اول و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی کمترین ضریب نفوذ را به خود اختصاص داده اند.
 
 سهم بازار ۵۷ درصدی برای همراه اول
آمارهای اعلام شده نشان می دهد که همراه اول بیشترین درصد ضریب نفوذ سیم کارت های دایری و فعال را در کل استان ها به خود اختصاص داده و کمترین میزان ضریب نفوذ دایری مربوط به رایتل است. در همین حال از لحاظ خطوط واگذار شده، ایرانسل بیشترین تعداد سیم کارت را در کشور فروخته است.
 
براساس اعلام دفتر برنامه ریزی اقتصادی وزارت ارتباطات، اپراتور همراه اول ۵۷ درصد سهم بازار، ایرانسل ۴۰ درصد و رایتل ۳ درصد این بازار را از آن خود کرده اند. این در حالی است که سایر اپراتورها و ارایه کنندگان سرویس های همراه، درصد بسیار کمی از سهم بازار موبایل در کشور را در اختیار دارند.
 
برای مثال شرکت گسترش ارتباطات تالیا با ۵۹۲ هزار سیم کارت فروخته شده، تنها ۴۹ هزار و ۹۳۵ مشترک فعال دارد. شرکت مشارکتی سیار اصفهان به عنوان اپراتور محلی اصفهان ۳۳ هزار و ۶۰۰ سیم کارت فروخته که از این تعداد تنها ۱۰ هزار سیم کارت فعال است. اپراتور سازمان منطقه آزاد کیش که در استان هرمزگان سرویس می دهد نیز با ۱۶ هزار و ۹۰۵ سیم کارت واگذار شده، ۹ هزار و ۲۳ مشترک فعال دارد.
 
۵۰ میلیون سیم کارت غیرفعال ایرانسلی
طبق آمارهای اعلام شده از سوی دفتر بررسی های اقتصادی وزارت ارتباطات، اپراتور ایرانسل تا پایان خردادماه سال ۹۵ بالغ بر ۷۵۹ هزار و ۲۰۰ سیم کارت دائمی و ۸۰ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۳۹۸ سیم کارت اعتباری فروخته است که در مجموع ۸۰ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۵۹۸ سیم کارت از سوی این اپراتور واگذار شده اما از این تعداد تنها ۳۰ میلیون و ۹۵۳ هزار و ۲۴۵ خط فعال است. به عبارتی قریب به 50 میلیون سیم کارت 5/62 درصد مشترکان ایرانسل از سیم کارت خود استفاده نمی کنند.
 
ضریب نفوذ اپراتور ایرانسل در کشور ۳۸.۸۴ درصد اعلام شده و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه ایرانسل ۹۸.۶۷ درصد و میزان مکالمات موفق این اپراتور ۴۷.۵۱ درصد است. براساس بررسی های انجام شده، استان های قم و البرز بیشترین ضریب نفوذ موبایل را در شبکه ایرانسل دارند. 
 
 عبور رایتل از مرز ۲ میلیون مشترک
بررسی ها نشان می دهد که تا پایان خردادماه سال جاری، اپراتور رایتل ۱۲۰ هزار و ۲۲۲ سیم کارت دائمی، ۶میلیون و ۵۹۶ هزار و ۳۴۲ سیم کارت اعتباری و ۵۴۰ هزار و ۷۰۹ سیم کارت دیتا فروخته است که در مجموع تعداد واگذاری خطوط این اپراتور ۷ میلیون و ۲۵۷ هزار و ۲۷۳  سیم کارت اعلام شده است. این در حالی است که از این تعداد، دو میلیون و ۱۷۷ هزار و ۱۸۷ سیم کارت در شبکه اپراتور رایتل فعال است و ضریب نفوذ این اپراتور ۲.۷۳ درصد اعلام شده است.
 
براساس این بررسی ها، میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه رایتل ۹۹.۵۳ درصد و درصد مکالمات قطع شده در این شبکه نیز ۰.۴۵ درصد اعلام شده است. همچنین تهرانی ها بیشترین مشترکان این اپراتور هستند و ضریب نفوذ رایتل در خراسان شمالی و لرستان از سایر استان ها کمتر است.
 
 ریزش ۶۴ درصدی مشترکان تالیا 
اما درحالی که معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی دفتر بررسی های فنی اقتصادی وزارت ارتباطات سهمی از بازار موبایل را برای اپراتورهای دیگر (کوچک های بازار) در نظر نگرفته اما شرکت های گسترش ارتباطات تالیا، مشارکتی اصفهان و سازمان منطقه آزاد کیش تا پایان سه ماهه ابتدایی سال جاری به ترتیب 49935، 10000 و 9023 مشترک فعال داشته اند.
 
مجموع مشترکان فعال اپراتورهای منطقه ای تا بازه زمانی مذکور 68958 بوده است.
با توجه به اینکه اخیرا بعد از 19 سال عقب ماندگی در زمینه پیاده سازی طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه، اجازه ورود به تالیا و سازمان منطقه آزاد کیش برای شرکت در این طرح داده نشد و عملا مشترکان این اپراتورها از امکان ترابرد محروم شدند، مروری کوتاه بر وضعیت فعالیت نخستین اپراتور اعتباری ایران نشان می دهد، شرکت گسترش ارتباطات تالیا تا پایان خرداد سال گذشته 141082 مشترک فعال داشته که با اظهارات رسانه ای مسوولان اجرایی و دست اندرکاران امر ترابردپذیری در انتهای سال گذشته و سال جاری، تعداد مشترکان این اپراتور 64 درصد کاهش یافت.
 
نکته قابل تأمل در این است که مدیر این اپراتور پیش از اجرای قطعی طرح ترابردپذیری شماره های تلفن همراه گفته بود که روی موضوع ترابرد مشترکان مان در حال کار هستیم.
محمد کریم ناصر صراف گفته بود از آن جهت که شبکه همراه اول و تالیا در حال یکی شدن است؛ بنابراین امکان ترابردپذیری برای مشترکان ما نیز وجود دارد و سرشماره های 0932 نیز می توانند ترابرد شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.