لبه تکنولوژی

September 4, 2016
10:52 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79568

آغاز به کار نخستین اتوبوسهای بدون راننده دنیا در فرانسه

نخستین اتوبوسهای بدون راننده دنیا در یکی از شهرهای فرانسه آغاز به کار کردند.
این اتوبوسها کار خود را در لیون فرانسه آغاز کرده اند. حرکت بدون راننده این اتوبوسها در خیابانهای شهر توجه گردشگران و ساکنان آن را به خود جلب کرده است.
 
این دو اتوبوس کوچک از نوع برقی بوده و هر یک ظرفیت حمل ۱۵ مسافر را دارد. در حال حاضر این اتوبوسها در یک مسیر کوتاه ۱۰ دقیقه ای مسافران را جابجا می کنند. این مسیر که در مرکز شهر راه اندازی شده شامل ۵ ایستگاه می شود. این اتوبوسها به طور متوسط با سرعت ۱۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند.
 
پیشتر این اتوبوسها درحالی که مسافری در آنها قرار نداشت به طور آزمایشی در سایر شهرهای فرانسه و سوئیس به کار گرفته شده بودند. البته در دبی نیز اتوبوس بدون راننده ای با همکاری یک شرکت فرانسوی مورد آزمایش قرار می گیرد.
 
اتوبوسهای کوچکی که در لیون به سرویس دهی به مسافران مشغول هستند چهار متر طول داشته و اگرچه ساختار محدودی دارند اما به شدت مورد توجه مردم قرار گرفته اند.
 
مدیر اجرایی شرکت Navya که این اتوبوسها را ساخته می گوید: این سیستمهای حرکتی به ردیابهایی مجهز هستند که به آنها امکان تشخیص دقیق مکانی که در آن حضور دارند را می دهند. همچنین این اتوبوسها با ضریب دقت بالایی می توانند هر آنچه را که در اطرافشان روی می دهد را تشخیص دهند. بدین ترتیب احتمال برخورد با موانع یا بروز تصادف به صفر می رسد.
 
این اتوبوسها که قیمتی درحدود ۱۷۰ هزار پوند دارند به لیزر، دوربین و سیستمهای پیشرفته الکترونیکی مجهز هستند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.