اپراتورها

تلفن همراه

September 4, 2016
12:37 یکشنبه، 14ام شهریورماه 1395
کد خبر: 79572

تصمیم فرانسوی‌ها برای خرید همراه اول در جریان رونق بازار ارتباطات ایران

اپراتور بین‌المللی اورنج فرانسه سرانجام با مقاومت یک ساله، خبر از انجام مذاکراتی فنی و تجاری با همراه اول در راستای خرید سهام این شرکت داد.
 
سال گذشته در جریان سفر وزیر تجارت خارجی فرانسه به ایران، مقام عالی وزارت ارتباطات کشورمان عنوان کرد که بعد از توافق وین، فرانسوی‌ها برای همکاری با ایران اقبال خوبی نشان داده‌اند.
 
در جریان همان سفر مسئولان اجرایی اعلام کردند که یکی از اپراتورهای بزرگ فرانسه با نام اورنج که در 28 کشور دنیا فعال است برای همکاری بیشتر با اپراتورهای موبایل ایران و نیز تولید کارت هوشمند و سیم‌کارت ابراز تمایل کرده است.
واعظی –وزیر ارتباطات- همچنین ابراز کرد: این اپراتور در حال مذاکره با یکی از اپراتورهای کشور است تا بخشی از سهام این اپراتور را خریداری کند.
 
این اظهارات زمانی مطرح شد که مسئولان ارتباطی این اپراتور فرانسوی پیش از آن گفته بودند "اورنج برای حضور در اپراتور مجازی موبایل ایران آمادگی دارد".
 
با توجه به اینکه در آن زمان اسمی از اپراتور ایرانی مورد علاقه اورنج برده نشد، اواخر سال گذشته خبـرگزاری تسـنیم با طرح سناریویی احتمال داد که اپراتور مورد نظر فرانسوی‌ها، همراه اول باشد.
 
طرح چنین احتمالی با توجه به اینکه فرانسوی‌ها پیش از این مشاور شرکت مخابرات ایران (شرکت سفره‌کام اورنج) بوده و بارها اعلام کردند دنبال خرید سهام یکی از اپراتورهای بزرگ ایران هستند، کار چندان سختی نبود.
 
از سویی با توجه به اینکه بازیگران اصلی مخابرات سیار کشورمان همراه اول و ایرانسل هستند که ایرانسل هم دارای سهامدار خارجی (MTN) است، طرح چنین احتمالی بسیار ساده‌تر شد.
 
اورنج شرکت مخابراتی فرانسوی و چندملیتی است که معروف‌ترین نام تجاری شرکت "فرانس تلکوم" به‌ حساب می‌آید. این شرکت در سطح بین‌المللی، خدمات تلفن همراه، خطوط تلفن ثابت، اینترنت، اینترنت تلفن همراه و همچنین خدمات تلویزیون اینترنتی را ارائه می‌کند و دارای بیش از 226 میلیون مشترک در سراسر جهان است.
 
این شرکت در سال 2000 میلادی توسط شرکت فرانس تلکوم خریداری شد و در حال حاضر همچنان به عنوان یک شرکت تابعه آن اما با مدیریتی مستقل فعالیت می‌کند.
 
"فرانس تلکوم" هم بزرگترین شرکت مخابراتی فرانسه و هفتاد و یکمین شرکت بزرگ دنیاست؛ حدود 221 میلیون مشترک در جهان دارد و دفتر مرکزی آن در پاریس مستقر است.
 
بعد از حدود پنج ماه سکوت درباره تصمیم اورنج برای خرید سهام یکی از اپراتورهای بزرگ موبایل ایران، در جریان سفر بهمن ماه گذشته حسن روحانی –رئیس جمهور- به اروپا میزان علاقه این اپراتور به هلدینگ مخابرات ایران مشخص شد که در واقع مُهر تأییدی بر پیش‌بینی و سناریوی مطرح شده از سوی تسنیم بود.
 
رفته رفته با شفاف شدن زوایای طرح مشارکت ارائه شده از سوی کمپانی فرانسوی، این شائبه ایجاد شد که با وجود واگذاری بخشی از سهام همراه اول در بورس، چطور می‌شود که شرکتی خارجی تقاضای خرید سهام آن را داشته باشد؟!
 
وحید صدوقی -مدیر عامل همراه اول- بدون اینکه تمایل اورنج و مذاکرات پشت پرده را تأیید کند، صرفا در ارتباط با این شائبه گفت: ورود اپراتورهای خارجی به بازار ارتباطات ایران در قالب خرید سهام، نیازمند رعایت مقررات خاصی است و در زمان مقرر باید درباره آن صحبت کرد.
 
وی عنوان کرد: همراه اول منعی برای واگذاری سهام در بورس ندارد. شرکت ارتباطات سیار به دلیل اینکه یک شرکت بورسی است فروش سهام آن می‌تواند از طریق بورس انجام شود.
 
مدیر عامل همراه اول پیش از این درباره علاقه‌مندی بسیاری از کمپانی‌های خارجی برای خرید سهام بزرگترین اپراتور ارتباطی ایران نیز گفته بود که توافقاتی با دو اپراتور اروپایی داشته‌ایم که ترجیح می‌دهیم با توجه به حساس بودن شرایط نامی از آنها نبریم.
 
وی در گفت‌وگویی با تسـنیـم اذعان کرد: آنها به ‌صورت جدی دنبال خرید سهام همراه اول به‌ عنوان یک شرکت سودده هستند زیرا طی 10 سال گذشته، وضعیت این صنعت دستخوش تحولاتی شده و درآمد اپراتورهای دنیا به ‌شدت کاهش یافته است در حالیکه ما همچنان وضعیتی رو به رشد دارد.
 
در حالیکه همه توجهات حول اورنج و همراه اول بود اما کسی حاضر به تأیید مذاکرات پشت پرده این دو اپراتور نمی‌شد، اوایل سال جاری محمود واعظی در حاشیه افتتاح مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا صراحتا همراه اول را به عنوان مرکز توجه فرانسوی‌ها مطرح کرد و درباره ورود اپراتور اورنج و سرمایه‌گذاری در پروژه MCI گفت: این دو اپراتور در حال مذاکره هستند و حین سفر به فرانسه، رئیس این اپراتور با من دیدار و گفت‌وگویی داشت که وضعیت مذاکرات این دو اپراتور در آینده مشخص خواهد شد.
 
حال با گذشت حدود شش ماه بی‌خبری در ارتباط با این موضوع، سخنگوی اورنج صراحتا اعلام کرده که این اپراتور فرانسوی در حال مذاکره با اپراتور اول ارتباطی ایران (همراه اول) برای همکاری در برخی زمینه‌های تجاری که پتانسیل بالقوه‌ای دارد، است.
 
وی همچنین گفته است که پیش‌بینی می‌کنیم نتیجه این مذاکرات تا چند ماه آینده مشخص شود.
 
او در حالیکه اخبار منتشر شده توسط رسانه‌ها از جزییات مذاکرات را تأیید یا رد نکرده، گفته است که این مذاکرات فنی و تجاری بعد از توافق هسته‌ای 5+1 با ایران صورت گرفته و ما هم مانند سایر اپراتورهای بین‌المللی در حال بررسی فرصت‌های موجود در بازار ارتباطات ایران هستیم.
 
این سخنگو همچنین با بیان اینکه هنوز برخی تحریم‌های اقتصادی خاص در مورد ایران و برخی نهادهایش اجرا می‌شود، گفته است که در چنین شرایطی مطالعات امکان‌سنجی را برای دستیابی به آنچه در این فضای پیچیده ممکن است، انجام می‌دهیم.
 
رسانه‌های خارجی با انتشار این اظهارات اعلام کردند که ارزش بازار همراه اول در بورس تهران بالغ بر 4 میلیارد دلار است.
 
اورنج به سرعت در حال گسترش فعالیت‌های خود در آفریقا و خاورمیانه است و در حال حاضر 33 میلیون مشترک مصری دارد. مجموع مشترکان منطقه‌ای این اپراتور هم حدود 108 میلیون است.
 
دولت فرانسه 23 درصد سهام اورنج را در اختیار دارد.
 
حصول توافق تجاری اورنج و همراه اول می‌تواند باب جدیدی در زمینه فعالیت‌های مربوط به اتصالات رومینگ MCI و چگونگی فعال کردن اپراتورهای مجازی (MVNO) در ایران بگشاید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.